گروه سیاسی: در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا علیه السلام، مراجع عظام تقلید و علما بر لزوم پاسداشت این میراث گرانقدر و فرهنگ والای حسینی تاکید کردند.

از جمله آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی تاکید کرد: دشمنان برای ضربه زدن به فرهنگ عاشورا سرمایه‌گذاری بسیاری کرده‌اند و مبلغان در شرایط کنونی وظیفه بسیار سنگینی را بر دوش دارند.

به گزارش فارس، خطیب جمعه موقت قم ظهر در گردهمایی مبلغان که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: شناخت نهضت امام حسین(ع) همراه با شناخت بعثت پیامبر گرامی اسلام امکان‌پذیر است.

پیامبرگرامی اسلام 2عنصر رهایی یافتن مردم از جهل علمی و جهل عملی را هدف خود قرار داده بود و امام حسین(ع) نیز همین هدف را دنبال می‌کرد.

وی گفت: باید خصوصیات برجسته انبیا در قرآن را بررسی کرده و آنها را در قیام امام حسین(ع) مشخص کنیم تا دریابیم که امام حسین(ع) وارث خصوصیات کدام پیامبر است.

امام جمعه موقت قم اضافه کرد: دشمنان،فقهای خود را تجهیز کرده‌اند که هر کدام از آنها فتوایی بدهند و به این نتیجه برسند که امام حسین‌(ع) از دین خارج شده است.

وی تأکید کرد: آنها همچنین سعی داشتند که به مردم القا کنند که عبادت امام حسین مقبول درگاه خداوند نیست و آنها علما و فقهای خود را با پول‌های فراوان مجبور کردند که مسائل خلاف واقع را بیان کنند.

جوادی آملی تصریح کرد: در واقعه کربلا تنها مسئله عطش، کشته شدن و اسارت مطرح نبود و شما مبلغان که وارثان امام صادق(ع) هستید باید عظمت و شکوه امام حسین(ع) را به تصویر بکشید و از بیان مطالبی که این عظمت را خدشه‌دار می‌کند، خودداری کنید. 

ایسنا هم گزارش داد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری  در جریان سفر به خراسان رضوی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره‌ لزوم ساماندهی هیئت‌های مذهبی و بیانات مقام معظم رهبری در این‌باره گفت: نظر رهبری روشن است، ایشان موافق حرف‌های خرافی و غیرقابل‌قبول در هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌ها نیستند.

در عزاداری‌ها باید حرف‌های متقن گفته شود؛ زیرا ما تاریخ متقنی داریم و باید از حرف‌های شرک‌آلود و مضر در هیأت‌های مذهبی و عزاداری‌ها خودداری شود.

دبیر جامعه وعاظ تهران هم با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) نسبت به بروز خرافه و انحراف در این مراسم هشدار داد.

سید رضا اکرمی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد، حادثه عاشورا را یک حادثه استثنایی در تاریخ بشریت خواند و بیان داشت: بعد از گذشت 1369 سال همچنان اثرات این حادثه بزرگ پابرجاست و استثنایی بودن این حادثه باعث شده که بر تمام حوادث بعد از خود
اثرگذار باشد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت خرافه‌زدایی از حادثه عاشورا را ضروری دانست و تاکید کرد: بعد از حادثه عاشورا تمام حکومت‌ها و دولت‌ها زمانی که منافع خود را با این قیام مغایر دیده‌اند اقدام به تحریف یا کمرنگ کردن و حتی بی‌خاصیت کردن مراسم عاشورا کرده‌اند و بر اثر گذر زمان در این حادثه تحریف‌هایی به‌وجود آمده که نه عقل و نه وجدان آن را قبول می‌‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مداحان باید برای خواندن مقاتل عربی، ادبیات عرب را فرابگیرند و این را هم در نظر داشته باشند که شعار انقلاب ما « این انقلاب یک نهضت حسینی است» بوده؛ بر همین اساس به مردم تذکر بدهند و آنان را با مفاهیمی همچون آزادی و آزادگی، شجاعت و شهامت و شهادت طلبی و... بیشتر آشنا کنند.

مجالس سیدالشهدا، کانون حزبی نیست

امام جمعه موقت تهران هم با اشاره به نزدیک شدن ایام محرم و برپایی مجالس سیدالشهدا تأکید کرد: روحانیت ضمن حضور با انگیزه در مسائل سیاسی،  مجالس سیدالشهدا را کانون احزاب قرار ندهد.

به گزارش فارس، سیداحمد خاتمی در نخستین گردهمایی اعزام مبلغان روحانی به مناطق محروم گفت: لباس روحانیت با نام سیدالشهدا، نام حضرت زهرا(س) و اهل‌بیت عصمت و طهارت گره خورده است و این مجالس مقدس‌تر از آن است که تریبونی برای جناح خاصی باشد.

وی در ادامه گفت: نباید اینگونه مجالس به سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری تبدیل شود.

کد خبر 71486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز