کتاب‌ها، دنیایی رنگارنگ دارند و می‌توانند دستان مخاطبانشان را بگیرند و آن‌ها را قدم به قدم، در دنیای ناشناخته‌ها بچرخانند. باید پذیرفت که در این سال‌ها، امکانات مطالعه، در شهرها روزبه‌روز در حال رشد است؛ اما کودکان و نوجوانان روستانشین، کم‌تر به کتاب‌های خوب دسترسی دارند.

كتاب

شاید یکی از ارزشمندترین کارهای فرهنگی، تجهیز کتاب‌خانه‌های روستایی است. حتی چندی است که این رسم، در قالب نذرهای فرهنگی هم ادا می‌شود. به این معنی که خانواده‌هایی در مناسبت‌های مختلف، به‌جای نذر اطعام نیازمندان که آن هم قدمی باشکوه است، همان مبلغ را برای تجهیز  کتاب‌خانه‌ای روستایی هزینه می‌کنند تا کودکان و نوجوانان آن منطقه، به‌جای برخورداری جسمی لحظه‌ای، تا سال‌ها روحشان سرشار از افکار و اندیشه‌های محتوای یک کتاب باشد.

به گزارش خبرنگار بخش کودک و نوجوان همشهری‌آنلاین و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در همین زمینه، امروز نشست هم‌اندیشی پیرامون کتابخانه‌ی کلاس‌ها و مدارس روستایی و هم‌چنین بررسی طرح «یار مهربان»  در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست، معاون آموزش ابتدایی، مدیرکل فرهنگی‌هنری، اردوها و فضاهای آموزشی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیران و کارشناسان آموزش‌وپرورش حضور داشتند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در این نشست، از تجهیز ۱۲۶ هزار و ۵۲۲ کتابخانه‌ی کلاسی مدارس در مناطق روستایی و عشایری در این سال تحصیلی خبر داد. نجفی پازوکی با تأکید بر ارتقای ساعت مطالعه در مدارس اظهار کرد: «برنامه‌ای که از یک و ماه نیم ‌پیش در معاونت ابتدایی، تحت عنوان طرح یار مهربان آغاز کردیم، بحث تجهیز کتابخانه کلاس‌ها را دنبال می‌کند. در طراحی آموزشی این طرح، معلم باید سه تا ۱۵ دقیقه‌ از وقت کلاس را به کتاب‌خوانی اختصاص دهد.»

وی افزود: «در این طرح تجهیز کتابخانه و فضای کتابخانه‌ی کلاسی برنامه‌ریزی ‌شده و البته نحوه‌ی آغاز بحث کتاب‌خوانی نیز در کلاس‌ها اهمیت دارد.»

نجفی پازوکی اظهار کرد: «انتخاب کتاب‌ها بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است؛ به‌طور مثال اگر صحبت از ساحت زیستی و بدنی می‌شود باید معاونت تربیت‌بدنی و سلامت در شناسایی کتاب‌ها به ما کمک کند یا در بخش ساحت اعتقادی، باید معاونت پرورشی و فرهنگی متمرکز شود و کتاب‌هایی که باید به دانش آموزان پیام منتقل کند جذاب باشد.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اضافه کرد: «برآورد هزینه بحث کتاب‌خوانی در این تعداد کلاس حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است تا این طرح در مرحله‌ی اول، در مناطق روستایی، عشایری و مرزی اجرا شود.»

اجرای طرح کانون مدرسه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیر در این نشست، از برنامه‌های کانون درباره‌ی تجهیز کتابخانه‌های کلاسی سخن گفت. حامد علامتی اظهار کرد: «جلسات کارشناسی درباره‌ی تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس، انجام ‌شده و باید تا هفته‌ی کتاب‌خوانی، مباحث جمع‌آوری شود.»

او افزود: «طرح کانون مدرسه طرحی است که از سوی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد؛ ما در هزار نقطه کشور کانون داریم که به‌عنوان مرکز فرهنگی‌هنری هستند. پیرامون این طرح، هر تعداد مدرسه داشته باشیم، پشتیبانی خواهیم کرد.»

علامتی گفت: «کانون تولیدات کتاب دارد؛ از امسال در حوزه کودک و نوجوان اگر کتابی در سطح کشور است پس از ارزیابی، تحت عنوان «کتاب ماه» معرفی خواهند شد.»

وی همچنین اعلام کرد: «۵۰ کتابخانه‌ی سیار در مناطق عشایر داریم که می‌توانیم در هفته کتاب و کتاب‌خوانی کنار معاونت ابتدایی باشیم. هم‌چنین ۳ هزار مربی داریم که در بحث کانون‌مدرسه می‌توانند در مدارس حضورداشته باشند.»

۵۰ هزار مدرسه، ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این نشست گفت: «معاونت پرورشی و فرهنگی در سه محور در کنار معاونت ابتدایی خواهد بود؛ تجهیز کتابخانه‌های کلاسی روستاها، برگزاری جشنواره دانایی توانایی و برگزاری۵۰ هزار مدرسه، ۵۰ هزار نمایشگاه ازجمله‌ی این موارد است.»

عباس مهاجر خاطرنشان کرد: «تجهیز کتابخانه‌های کلاسی را در دستور کار داریم و در این‌باره در کنار معاونت ابتدایی هستیم.»

وی اضافه کرد: «جشنواره‌ی دانایی‌توانایی، جشنواره‌ی ترویج کتاب‌خوانی است که هرساله کتاب‌هایی به مخاطبان معرفی می‌شود.  ۳۰۰ هزار مشارکت در این جشنواره ثبت‌ شده است.  چهار میلیون و پانصد هزار نفر دانش‌آموز در جشنواره‌ی فرهنگی‌هنری شرکت‌کننده داریم که ۵۰ درصد این تعداد، دانش آموزان ابتدایی هستند.»

مهاجر افزود: «در بخش نمایشگاه‌های مدرسه‌ای نیز درباره‌ی انتخاب کتاب‌ها و پخش آنان می‌توانیم اتفاقات متفاوتی را رقم بزنیم.»

کد خبر 713577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha