مرمر، گرانیت، ‌تراورتن و ... برای اغلب ما فقط سنگ‌هایی هستند که به عنوان مصالح یا تزیینات ساختمان‌سازی در داخل بنا یا جلوه‌گری نمای ساختمان کاربرد دارند اما «غلامحسین سلیمانی‌فرد» پزشک هنرمند ساکن محله علم وصنعت، با به کارگیری قدرت تخیل و زیبایی‌شناسی، مجموعه‌ای زیبا گردآوری‌ کرده است.

سنگ انگاره

همشهری آنلاین- پریسا نوری: سلیمانی‌فرد، با بهره‌مندی قدرت تخیل و زیبایی‌شناسی و با توجه به طرح‌ها و نقش‌هایی که طبیعت روی سنگ‌ها نگاشته، برای اولین بار در جهان، مجموعه‌ای زیبا و منحصر به فرد از نقش‌ و نگارهای طبیعی روی سنگ‌ها را در مجموعه باعنوان «سنگ‌ انگاره‌ها» جمع‌آوری کرده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این هنرمند، اولین مجموعه نقش‌سنگ جهان را جمع‌کرده‌است | ۱۴ سال در جست‌وجوی حاجی فیروز و پینوکیو

سفر به شهرهای مختلف

سلیمانی‌فرد، پزشک است، اما علاقه‌اش به طبیعت و نقش و نگار روی سنگ‌ها او را واداشته که از ۱۴ سال پیش در اوقات فراغت و تعطیلات، پاشنه کفش را وربکشد و به شمال و جنوب و شرق و غرب ایران سفر کند تا سنگ‌هایی که روی آنها نقش و نگاری زیبا و معنادار به چشم می‌آید، پیدا کرده و در مجموعه‌ای گردآورد.  

این هنرمند اجزای این مجموعه نادر را نه در کوه و دشت و بیابان که در مغازه‌های سنگ‌فروشی‌ ساختمان پیدا کرده است. او دراین‌باره می‌گوید:‌ «سنگ‌ها از رایج‌ترین اجسامی هستند که اطراف ما پیدا می‌شوند. در نما و کف ساختمان‌ها تزیینات و غیره سنگی که ما به عنوان جسمی بیجان و بی‌روح توصیف می‌کنیم تصویری از زندگی دارد که به آن روح و معنا می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد:‌ «به هر شهری که می‌رفتم به مغازه‌های سنگ‌فروشی سر می‌زدم و در جست‌وجوی طرح و نقشی که طبیعت برای ما به تصویر کشیده، ساعت‌ها به تماشای سنگ‌ها می‌پرداختم. گاهی در ۱۰ مغازه هیچ سنگ مناسبی پیدا نمی‌کردم و گاهی در اولین مغازه چندین سنگ با طرح زیبا و جذاب پیدا می‌کردم.»

بیش از ۲۰۰ طرح موضوعی پیدا کردم

در این سال‌ها و از میان ده‌ها سفر به نقاط مختلف کشور، بیش از ۲۰۰ سنگ با طرح‌های موضوعی حیوانات، اشیا، اسمای الهی، نقشه کشورها، انسان‌ها و ... توسط این پزشک هنرمند جمع‌آوری و دسته‌بندی شده است. او در شرح این طرح‌ها می‌گوید: «خطوط و طرح‌های نقش بسته روی سنگ‌ها هر کدام گویای تصاویری هستند که برای همه قابل مشاهده و تشخیص است و این تصاویر و نقش‌ها کاملا به شکل طبیعی و بدون دخالت دست و هیچ دخل و تصرفی شکل گرفته و برای حفظ اصالت سنگ هیچ گونه پولیش، رزین و ... نخورده‌اند. »

او می‌افزاید:‌ «در ۱۴ سالی که به دنبال طرح و نقش روی سنگ‌ها بودم، متوجه شدم که هیچ دو نقشی در طبیعت شبیه به هم نیست. هر قدر بیشتر به طبیعت دقت و در آن کنکاش کنیم بیشتر می‌توانیم جلوه‌هایی از زیبایی هنری را در آن پیدا کنیم.»

این هنرمند، اولین مجموعه نقش‌سنگ جهان را جمع‌کرده‌است | ۱۴ سال در جست‌وجوی حاجی فیروز و پینوکیو

از حاجی‌فیروز تا پینوکیو

در میان سنگ‌انگاره‌های مجموعه طرح‌های فانتزی، هویتی، جغرافیایی، مذهبی و ... به چشم می‌آید، مانند طرحی از «حاجی فیروز» که سمبل آمدن بهار است و در حالی که دایره می‌زند و می‌رقصد، تصویر پینوکیو (شخصیت کارتونی معروف و دوست داشتنی)، مرد غارنشین، نقشه ۲۰ کشور جهان، عکس پیروز (یوز پلنگ ایرانی)، کلمه «الله» و «بسمه» و ...

برای آسانی درک تصاویر نقش بسته روی سنگ‌ها، این هنرمند عکسی واقعی از طرح را کنار آن جانمایی کرده است. او با بیان اینکه اولین طرحی که روی سنگ‌های طبیعی دیده، طرح «بسمه» با رنگ طلایی بوده، درباره تاثیر تماشای طرح‌ها و نقش‌های روی سنگ‌ها روی مخاطبان می‌گوید:‌ «معرفی این مجموعه باعث افزایش توجه مخاطبان و کشف زیبایی در محیط  پیرامون زندگی‌شان شده و این دقت و تفاوت نگاه باعث لذت بیشتر از زندگی و طبیعت می‌شود.»

این هنرمند، اولین مجموعه نقش‌سنگ جهان را جمع‌کرده‌است | ۱۴ سال در جست‌وجوی حاجی فیروز و پینوکیو

هنرمند این آثار، طبیعت است

این پزشک با ذوق که اعتقاد دارد نقوش روی سنگ‌ها هنر ماندگار طبیعت است، درباره سنگ‌انگاره‌ها می‌گوید: «این مجموعه، هنر من نیست، هنر طبیعت است، من فقط آن را کشف کرده‌ام. کشف و درک این هنر هم فقط قدرت تخیل و زیبایی‌شناسی می‌خواهد که در وجود همه انسان‌ها هست، پس من کار عجیب و غریبی نکرده‌ام.»

او که با به کارگیری قوه تخیل، توجه و زیبایی‌شناسی موفق به جمع‌آوری این مجموعه شده ادامه می‌دهد:‌ «به همه افراد چه آنهایی که به دنبال هنر هستند و چه آنهایی که علاقه‌ای به آن ندارند، توصیه می‌کنم از حالا به اطرافشان بیشتر توجه کنند تا زیبایی‌های آن را بهتر ببیند. وقتی در یک قطعه سنگ بتوان این همه زیبایی را کشف کرد، ببینید در سایر اجزای طبیعت چه زیبایی‌های نهفته است.»

این هنرمند، اولین مجموعه نقش‌سنگ جهان را جمع‌کرده‌است | ۱۴ سال در جست‌وجوی حاجی فیروز و پینوکیو

نمایش در فرهنگسراها

چندی پیش نمایشگاه مجموعه سنگ‌های سلیمانی‌فرد با عنوان «سنگ‌انگاره‌ها» در فرهنگسرای اندیشه برپا شد. او دراین‌باره می‌گوید: «دومین نمایشگاهی بود که در ایران برگزار کردم. نمایشگاه اول را سال ۱۳۹۹ در شهر کرمانشاه که زادگاهم است دایر کردم. خوشبختانه در هر دو نمایشگاه استقبال مخاطبان خوب بود و قصد دارم در سایر فرهنگسراهای تهران این نمایشگاه را برگزار کنم.»

این پزشک هنردوست ادامه می‌دهد: «نمایشگاه تصاویر طبیعی سنگ‌انگاره‌ها برای مخاطبان و علاقه‌مندان جذاب است چون باعث برانگیختن و تحریک حس زیبایی‌شناسی، افزایش قدرت تخیل، زیبانگریستن آنها و توجه به نشانه‌های خدا در طبیعت می‌شود.»

کد خبر 713130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha