چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: تکلیف واردات بنزین و چگونگی عرضه آن تا پایان سال جاری با مصوبه دیروز نمایندگان مجلس سرانجام مشخص شد.

به این ترتیب  بنزین تا پایان سال جاری به مانند شیوه کنونی و با قیمت 80 تومان  توزیع می شود.

این در حالی است که  به نظر می رسید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ادامه روش ناعادلانه مصرف بنزین در کشور پس از ماهها تلاطم یک راه حل قابل قبول ارایه کنند و به اتلاف ناعادلانه مبالغ هنگفتی از منابع کشور از راه پرداخت یارانه به مصرف بنزین پایان دهند.

در جلسه دیروز پس از رد چند پیشنهاد جایگزین که راههایی همچون سهمیه بندی ، دو نرخی شدن و واردات را مد نظر داشتند سر انجام پیشنهاد رضا عبداللهی رئیس کمیسون برنامه و بودجه با 115 رأی موافق از  196 رأی مأخوذه  به تصویب رسید.

بر اساس این پیشنهاد 5/2 میلیارد دلار از 5/3 میلیارد دلار مورد نظر دولت از حساب ذخیره ارزی به واردات بنزین اختصاص یافته و مابقی (یک میلیارد) صرف 17 مورد طرح از جمله توسعه حمل و نقل شهری می شود .

دولت موظف است معادل ریالی یک میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام مازاد بر ارقام مذکور در جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم را به موارد زیر اختصاص دهد.

بر اساس این مصوبه معادل 150 میلیون دلار برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خطوط قطار شهری تهران و سایر کلانشهرهای کشور به نسبت جمعیت و متناسب با نیاز آنها با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به شهرداری‌های مربوط اختصاص می‌یابد.

همچنین معادل مبلغ 150 میلیون دلار برای توسعه‌ی حمل و نقل عمومی شهری اعم از خرید اتوبوس، مینی‌بوس و کمک به تعویض خودروهای فرسوده اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت، وانت و تاکسی با خودروهای گازسوز اختصاص می‌یابد.

آیین‌نامه‌ی اجرایی این جزء با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشور و وزارت نفت حداکثر ظرف یک ماه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.  معادل 100 میلیون دلار برای طرح‌های راه و راه‌آهن، تکمیل فرودگاه امام خمینی(ره)، حذف نقاط حادثه‌خیز، راه روستایی، طرح‌های ملی و استانی شده با اولویت طرح‌هایی که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و معادل 100 میلیون دلار برای مطالعه، احداث طرح‌های تأمین آب با اولویت مهار آب‌های مرزی و تأمین آب شرب شهرهایی که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند در اولویت هستند توسط وزارت نیرو.

براساس مصوبه دیروز مجلس بقیه منابع حاصل از این محل نیز به مواردی چون تکمیل و تجهیز بیمارستان‌های دولتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 

خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های دولتی و مراکز پژوهشی و تجهیزات صدا و سیما توسط این سازمان ، تهیه‌ زمین و احداث زیرساخت شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های بخش‌های محروم، اکتشاف معادن توسط وزارت صنایع و معادن و تکمیل و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ،کمک به اقشار نیازمند تحت پوشش کمیته‌ی امداد امام خمینی و بهزیستی و غیره اختصاص یافت. 

 غلامرضا مصباحی ‌مقدم ، احمد توکلی ، حسن سبحانی و دیگر نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی لایحه و پس از تصویب آن نسبت به ادامه روند جاری توزیع بنزین ابراز نارضایتی کردند .

کارشناسان چه می گویند

اقدامی عوامگرایانه 

 مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی تصویب لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین را اقدامی با گرایش پوپولیستی ، عوام گرایی و توده گرایی  دانست .وی دیروز درگفتگو با خبرنگاران افزود: پیشنهادی که ارائه شده بود، پیشنهادی پوپولیستی بود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم مجلس در بودجه  ۸۵مبنی بر مهار مصرف بنزین تصمیمی کاملا کارشناسانه و پخته‌بود که دولت هم درآن سهیم بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دولت مکلف شده بود  5/2میلیارد دلار برای واردات بنزین در طول سال بپردازد و با جلوگیری از واردات بیشتر بنزین را سهمیه‌بندی و یا دو نرخی کند.

مصباحی مقدم گفت: متاسفانه تصمیم مجلس به معنای بازگشت به حالت قبل و روند رو به رشد مصرف بنزین بود و یک میلیارد هم مثل گوشت قربانی بین دستگاه‌های بسیار متنوع توزیع شد. وی افزود: نمی‌توان گفت که توزیع صورت‌گرفته مطابق با اقدام کارشناسانه بوده است.

 نماینده تهران در مجلس تاکیدکرد: این مساله نقدینگی را افزایش داده و باعث افزایش تورم خواهد بود، اینگونه نیست که این هزینه به هنگام بتواند اختصاص یابد.

دولت‌ها در ایران قصد ندارند تصمیم‌های سخت بگیرند

دکتر هادی زنوز استاد دانشگاه و اقتصاددان در این زمینه با اشاره به اینکه دولت در لایحه  بودجه سال جاری  5/5  میلیارد دلار برای واردات بنزین پیش‌بینی کرده بود ولی هنگام بررسی لایحه، نمایندگان این میزان را کاهش دادند گفت: این اقدام درآن زمان برای وادارکردن دولت به اجرای طرح های بهینه سازی و کنترل مصرف عنوان شد و از آن زمان مشخص بود که بودجه اختصاص داده شده برای واردات سال جاری کافی نیست ، ولی اراده ای برای این کاردر دولت نبود.

دکتر هادی زنوز با اشاره به اینکه در برنامه چهارم مسئله هدف مند کردن یارانه ها نیز تصویب شده ولی این مسئله نیز با اینکه همه برآن تاکید می‌کنند اراده ای برای اجرایی کردن آن  ندارد گفت : دولتها  در ایران قصد و علاقه ندارند تصمیم های سخت بگیرند .

متاسفانه با این روند که واردات گازوئیل نیز در سال جاری افزوده شده است  درواقع با کاهش ترازپرداخت ها روبرو هستیم و این مسئله هرسال روبه افزایش است و باید راهی برای آن اندیشیده شود.

اختصاص یک میلیارددلار برای دستگاه‌ها بدون استدلال بود

حسن سبحانی از مصوبه‌ی مجلس اظهار تأسف کرد و گفت: لایحه برای تعیین وضعیت بنزین بود، ولی بدون هیچ ضابطه‌ای به دستگاههای مختلف که بودجه دارند، ارقامی داده شد که حتی دولت پیشنهاد آن را نکرده بود و نمی‌دانیم این ارقام را بابت چه می‌دهیم و چه کسی می‌خواهد حسابرسی کند و این پولی است که اصلا وجود خارجی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در ماجرای بنزین معاوضه صورت می‌گرفت، یعنی نفت را می‌دادیم و بنزین می‌گرفتیم، ولی در اینجا پولی را می‌آوریم و آن را تبدیل به ریال می‌کنیم و مشکلات تورمی آن به جامعه تحمیل می‌شود.

دولت هیچ اراده‌ای برای مدیریت بر انرژی ندارد

حسین آفریده گفت: مصوبه‌  مجلس بدترین مصوبه بود و وضعیت مصرف بنزین کماکان ادامه خواهد داشت و کشور هزینه‌های زیادی متقبل خواهد شد. به گفته‌ نماینده‌ شیروان، معنی مصوبه مجلس، هدر رفتن 45 میلیارد دلار ثروت مردم در سال است.

آفریده اظهار داشت: این‌که دولت می‌گوید با این مصوبه صد در صد موافق است یعنی این‌که هیچ اراده‌ای برای مدیریت بر انرژی ندارد.

جنبه‌های کارشناسی مجلس رو به افول است

محمد خوش‌چهره با انتقاد از تصمیم  مجلس مبنی بر اختصاص دو میلیارد و 500 میلیون دلار جهت واردات بنزین در شش ماهه دوم سال گفت: جنبه‌های کارشناسی در مجلس رو به افول است و برخی برای این که مسئله‌ای در مجلس رای بیاورد آن را به روستاها، بهزیستی و کمیته امداد نزدیک می‌کنند.

وی با بیان این که اهمیت دادن به روستاها و فقرا مهم است، تاکید کرد: باید توجه داشت که تحت تاثیر این مسائل تصمیمات ناپخته اتخاذ نشود.

کد خبر 7097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز