گروه اقتصادی: مساله بنزین چنانکه از قبل پیش‌بینی می‌شد به محور مذاکرات و رایزنی‌های دولت و به ویژه مجلس در روزهای اخیر تبدیل شده است.

بر اساس اخبار منتشره، به دنبال تصویب مجدد یک فوریت لایحه تامین اعتبار واردات بنزین در اوایل مهرماه در صحن علنی مجلس، طرحهای مختلفی مورد توجه کمیسیون اصلی و فرعی بررسی‌کننده این لایحه قرار گرفته است.
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به دنبال یافتن راه‌حلی میانگین برای حل مساله هستند به گونه‌ای که نه با تمام خواسته‌های دولت در این لایحه موافقت کنند و نه به طور کلی اصل واردات بنزین را رد نمایند. آنچه بدیهی است اکثریت نمایندگان مجلس حداکثر تا سقف 5/2 میلیارد دلار تامین اعتبار برای واردات بنزین در ماههای باقیمانده سال موافق هستند. این در حالیست که به دلیل انجام  بودجه مصوب قانون بودجه و عدم تعیین راه‌حل‌های جایگزین واردات در نیمه دوم سال، مجلس هر چه سریعتر باید تکلیف‌ بنزین را مشخص کند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد مسئله بنزین تا آخر مهرماه در  مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شود کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر نگار ما با تایید این مسئله تاکید کرد، به طور قطع واردات سه ماهه نخست در نیمه دوم سال تصویب خواهد شد و راه‌های جایگزین مورد نظر نمایندگان نیز توزیع بنزین در سه ماهه چهارم سال را مشخص خواهد کرد. وی با اشاره به بررسی مسئله بنزین در کمسیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان کمیسیون اصلی خاطرنشان ساخت  کمیسیون با اصل واردات بنزین مخالفت کرده  وخواهان تامین مازاد مورد نیاز با  کوپن شده  است.
دانشیار با اشاره به اینکه به نظر من اکثر نمایندگان مجلس با کوپنی شدن بنزین مخالف هستند، تأکید کرد که این پیشنهاد در صحن علنی مجلس رأی نخواهد آورد.
وی تاکید کرد:راهکارهای مختلفی برای حل مساله بنزین در سال جاری وجود دارد که به‌صورت طرح  در صورت رد شدن پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه در روز یکشنبه30 مهرماه  در صحن علنی مجلس این پیشنهادها  مورد  بررسی قرار می گیرد.  ادامه وضع موجود تا توزیع بنزین وارداتی به  نرخ  وارداتی و توزیع  یارانه مستقیم  بین مردم و فروش بنزین به نرخ واقعی است.

کارت هوشمند
کارت هوشمند به عنوان تنها راه اجرایی که امکان مدیریت مصرف را در شبکه توزیع ممکن می کند،  اگرچه با مشکلات و مخالفت‌هایی رو به روست ولی به رغم این مشکلات براساس آخرین خبرها تا بهمن ماه سال جاری امکان اجرایی شدن خواهد داشت و این مسئله می تواند به عنوان یک ابزار موثر از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای کنترل بازار و مصرف و جلوگیری از قاچاق بکار گرفته شود و از اتلاف منابع کشور جلوگیری گردد. به عقیده دانشیار تنها راه کنترل بازار و اعمال هرگونه روش اجرایی برای کنترل مصرف که آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت بکار گیری کارت هوشمند است که به رغم مشکلات فنی و اجرایی فراوانی که دارد می تواند به دولت اجازه دهد تا به بحران بنزین خاتمه دهد.
این درحالی است که وزیر نفت به عنوان  اصلی ترین مجری این طرح بارها با این طرح مخالفت کرده و اجرای آن را غیر ممکن دانسته و تاکید کرده که اگر این تصمیم در زمان وزارت وی مطرح می شد وی بی‌درنگ با آن مخالفت می کرد. به گفته دانشیار ، مجلس خواهان اجرایی شدن تبصره سیزده به عنوان تنها راه و عملی‌ترین راه برای اصلاح ساختار مصرف بنزین در کشور است و کارت هوشمند جزیی از این تبصره است که گسترش ناوگان حمل و نقل،  از  رده  خارج کردن خودروهای فرسوده و گازسوز کردن خودروها از جمله  اقدام‌هایی است که همسو با اعمال سهمیه‌بندی  بنزین در کشور در سال آینده از طریق کارت هوشمند می تواند به یک راه حل معقول منجر شود.   وی استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته صنعتی رانیز ازجمله راه های قابل قبول  در این زمینه  دانست و تأکید کرد‌ باید راهی را  برویم که اکثر کشورهای جهان رفته‌اند .‌ وی با  تاکید  بر اینکه هم دولت و مجلس عزم جدی برای چاره ‌اندیشی مساله بنزین در کشور دارند، تصریح کرد، این معضل سالانه بیش از  ۱۰ میلیارد  دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد می کند.

بررسی مبارزه با قاچاق سوخت
در شصت و هشتمین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، عملکرد دستگاههای ذیربط درباره روند مبارزه با قاچاق سوخت مورد بررسی قرار گرفت.
 در این نشست " محمدرضا نعمت زاده" معاون وزیر نفت گزارش کاملی  از مبارزه با قاچاق سوخت از آغاز تاکنون را ارایه کرد.
در ادامه‌ جلسه مقرر شد وزارت نفت نسبت به برخورد قاطع با پیمانکاران و جایگاههای مختلف اقدام کند و با توجه به دستور رئیس جمهوری برای کاهش سهمیه‌های سوخت غیرمنطقی، نسبت به مطالعه و محاسبه علمی سهمیه سوخت استان های کشور براساس ضوابط و با هماهنگی وزارت کشور مبادرت کند و در ادامه با رعایت زمانبندی مناسب ، برای تنظیم و واقعی شدن سهمیه‌ها ابلاغ شود.

رشد بی سابقه مصرف گازوئیل در کشور
براساس آخرین آمار منتشرشده مصرف گازوئیل در کشور با گذشتن از مرز 80 میلیون لیتر در روز از بنزین پیشی گرفت .
براساس آمارهای  شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی  مصرف گازوئیل در کشور از مصرف بنزین بیشتر شده  ودر بعضی از روزها از مرز 81 میلیون لیتر در روز نیز گذشته است

کد خبر 5761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز