سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

مترجم - سوسن کریمدادیان: بیمار از درد پشت و کمر شکایت دارد اما در عکسبرداری با اشعه ایکس چیزی مشاهده نمی‌شود.

آیا هر معاینه‌ای می‌تواند پزشک را به تشخیص درست برساند؟ به گزارش مجله گزونده مدیسین، دکتر کامران مینائیان، جراح اعصاب در بخش ستون فقرات کلینیک کلن چنین می‌گوید: «بیمار باید بداند که چگونه بیماری او تشخیص داده می‌شود، چه معایناتی برای او لازم است و درچه زمانی معالجه تاثیر بخش خواهد بود.»

مرحله اول، تاریخچه بیماری

در درجه اول باید وقت کافی برای بیمار صرف کرد و با او در مورد تاریخچه بیماری‌اش صحبت کرد. اگر پزشک فقط به نتایج معاینات کلینیکی اکتفا کند ممکن است درمان درستی انجام نگیرد. دکتر مینائیان تاکید می‌کند که بیماران در اتاق انتظار خودشان را برای گفت‌وگو با پزشک متخصص آماده کنند.

مرحله دوم، معاینات بدنی

معاینات بدنی باید پس از گفت‌وگو با بیمار انجام شود.  درست نیست که بدون شناخت بیمار و دردهایش او را به رادیولوژی فرستاد. در‌معاینات پزشکی به رفلکس‌ها، ناتوانی‌ها، قدرت حرکتی ستون فقرات، اندازه اعضای بدن و سرعت هدایت اعصاب توجه می‌شود.نتایج معاینات با گفت‌وگوهایی که با بیمار صورت گرفته مقایسه می‌شود آنگاه تشخیص قطعی داده می‌شود.

دکتر مینائیان می‌گوید: «اغلب بیماران با عکس‌هایی که در رادیولوژی برداشته شده یا با سی تی اسکن (کامپیوتر توموگرافی) پیش من می‌آیند اما این عکس‌ها نمی‌تواند مفید باشد.» معمولا وقت بیماران در رادیولوژی‌ها هدر می‌شود بدون آنکه کمکی به آنها شده باشد. عواقب دیگر عکسبرداری‌های غیرضروری درصد زیاد اشعه است که برای بیماران زیان آور است.

مرحله سوم، درمان

برای معالجه بیماری دیسکوس پرولاپس، در مـرحـله اول یک درمان فیزیکی‌- دارویی و در مرحله بعد یک درمان جراحی پیشنهاد می‌شود.

درمان فیزیکی - دارویی

اگر موارد عصبی مثل فلج و ناتوانی‌های دیگر در کار نباشند، درمان فیزیکی - دارویی انجام می‌شود.‌ درمان‌های فیزیکی مثل گرم نگه داشتن موضعی، فیزیوتراپی و ژیمناستیک به نوع درد و تجویز پزشک بستگی دارند علاوه بر درمان فیزیکی یک درمان دارویی توصیه می‌شود. داروهای ضد‌درد، آنتی اسپاسموتیک و درصورت صدمات عصبی داروهای آنتی دپرسیو وآنتی اپیلپسی (ضد‌صرع ) تجویز می‌شوند. در روش‌های دیگر مثل پی - دی - آی وپی‌– آر‌- تی داروهای ضد‌درد به‌طور مستقیم در ریشه اعصاب تولید‌کننده درد تزریق می‌شوند. پس از8 تا 12 هفته باید اثرات بهبودی دیده شود و 75درصد از دردها از بین رفته باشد درغیر این صورت مراجعه مجدد به پزشک ضروری است.

درمان جراحی

در بسیاری از موارد جراحی اجتناب‌ناپذیر است. در تکنیک‌های جدید جراحی اعصاب، با یک برش کوچک و از طریق اندوسکوپ دیسک‌های کمر جراحی می‌شوند. در بسیاری از موارد پروتزهایی استفاده می‌شوند که امکان حرکات طبیعی را به بیمار باز می‌گردانند. دکتر مینائیان به بیمارانش پیشنهاد می‌کند: «یک عمل جراحی برگشت پذیر نیست بهتر است  قبل از تصمیم‌گیری نظر دیگران را در این مورد جویا شد.»

کد خبر 70918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز