همشهری آنلاین: متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: یکی از شایع‌ترین اختلالات در ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است و پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به افزایش گودی کمر منجر می‌شود

گودی کمر

دکتر علیرضا مقتدری در گفت و گو با ایرنا گفت: وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن برسد به اصطلاح آن را هیپرلوردوزیس یا گودی کمر می‌نامند.

وی ادامه داد:ستون فقرات به وسیله تعداد زیادی عضله محافظت می‌شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و عادی بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی دارد.

وی اظهار داشت: عدم تعادل در عضلات ناحیه کمر، یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی برخی دیگر از آنها  باعث پدید آمدن ناهنجاری‌هایی در شکل کلی ستون فقرات می‌شود.

مقتدری با اشاره به اینکه عضلات شکمی، بازکننده‌های مفصل پا به لگن در ایجاد گودی کمر نقش بسزایی دارند خاطر نشان کرد: چاقی و اضافه وزن به ویژه بزرگ شدن بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی کمر می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین پوکی استخوان با تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره‌ها سبب تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می‌شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به طریقه درست نشستن اشاره کرد و گفت: بیشتر افراد بدون اینکه متوجه شوند در طول روز با بد نشستن و استفاده ناصحیح از ستون فقرات خود باعث تخریب و پیری زودرس ستون فقرات می‌شوند .

وی یاد آور شد : بسیاری از دردهای گردن، کتف، شانه و کمر به دلیل نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می‌آیند.

مقتدری اضافه کرد :باید از صندلی مناسب که قابلیت تغییر ارتفاع را داشته و پشتی آن نیز قابل تنظیم باشد، استفاده کرد تا فشارهای وارده بر ناحیه پشت و کمر را کاهش دهد.

وی افزود :زانوها باید همسطح با مفصل لگن باشد، باید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار اجتناب کنید. در صورت نیاز برای حمایت کمرتان از یک بالشتک کوچک و مناسب استفاده نمایید.

مقتدری ادامه داد: کف پاها را باید به طور صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده نمایید و هیچگاه پاهایتان را بصورت ضربدری قرار ندهید ، و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد به مفاصل کمر شما جلوگیری می‌نماید.از جمع کردن پا زیر تنه خودداری نمایید.

وی با اشاره افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند گفت: باید حداقل فاصله یعنی بین 25 ـ 75 سانتیمتر را ( بین چشم و صفحه مونیتور) رعایت نمایید .برای این کار رعایت فاصله‌ای معادل طول بازو کفایت می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به آن دسته از افرادی که گودی کمر دارند توصیه کرد که تحت نظر متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای تقویت عضلات شکم و کمر حرکات ورزشی را فراموش نکنند و به طور کلی بهتر است که روزانه دو بار و حداقل به مدت سه ماه این حرکات را انجام دهید.

کد خبر 162574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار