پژوهشگران آمریکایی می‌گویند افراد دچار شده به کووید-۱۹ نسبت به افرادی که هرگز عفونت کرونا نداشته‌اند، در معرض خطر بیشتر دچار شدن به مجموعه‌ای از آسیب‌های مغزی و عصبی در طول یک سال پس از عفونت اولیه هستند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی یکساله که یافته‌های آن در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، سلامت مغز افراد را از لحاظ دچار شدن به ۴۴ اختلال متفاوت با استفاده از پرونده‌های پزشکی بدون نام بیماران مربوط به میلیون‌ها کهنه‌سرباز آمریکایی ارزیابی کرده است.

مغز و اختلالات عصب‌شناختی در کهمه‌سربازان دچار شده به عفونت کووید نسبت به گروه مشابه هرگز دچار نشده به این عفونت ۷ درصد بیشتر رخ داده بود. بنابراین به گفته این پژوهشگران در مقیاس جمعیت آمریکا این میزان افزایش به معنای دچار شدن حدود ۶/۶ میلیون آمریکایی به اختلال‌های مغزی مربوط به غفونت کووید است.

دکتر زیاد العلی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن، نویسنده اصلی مقاله این پژوهش گفت: «این نتایج نشان‌دهنده اثرات درازمدت مصیبت‌بار کووید-۱۹ هستند.

الغلی و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن و مرکز مراقبت‌های بهداشتی سنت‌لوئیس وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا سوابق پزشکی ۱۵۴۰۰۰ نفر از کهنه‌سربازان آمریکایی را که در فاصله اول مارس ۲۰۲۰ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ آزمایش مثبت کووید داشتند، بررسی کردند.

آنها این سوابق را با سوابق پزشکی ۵/۶ میلیون نفز از بیمارانی که در همین فاصله زمانی به کووید دچار نشده بودند و گروهی دیگر شامل ۵/۸ میلیون نفر از دوره زمانی بلافاصله پیش از ورود کروناویروس جدید به آمریکا مقایسه کردند.

دکتر العلی قبلا وجود مجموعه‌ای کوچکتر از اختلال‌های مغزی در بیماران کووید با تمرکز بر بیماران بستری‌شده بررسی کرده بود، اما این بررسی شامل هر دو گروه بیماران بستری‌شده و بستری‌نشده بود.

اختلال حافظه که اصطلاحا به ان «گیجی مغزی» (brain fog) می‌گویند شایع‌ترین علامت در میان بیماران کووید بود. بیماران دچارشده به عفونت کرونا در مقایسه با گروه‌های کنترل ۷۷ درصد بیشتر د رمعرض خطر دچار شدن به مشکلات حافظه بودند.

افراد دچارشده به عفونت کروناویروس در مقایسه با گروهی که هرگز کرونا نگرفته بودند، با احتمال ۵۰ درصد بیشتر دچار سکته مغزی از نوع «ایسکمیک» (ناشی از اختلال خون‌رسانی به مغز به علت انسداد رگ‌ها) شده بودند.

افراد مبتلا به کووید همچنین در مقایسه با گروه کنترل با احتمال ۸۰ درصد بیشتر دچار تشنج شده بوند، با احتمال ۴۳ درصد بیشتر مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی پیدا کرده بوند، با احتمال ۳۵ درصد بیشتر دچار سردرد و با احتمال ۴۲ درصد بیشتر دچار اختلال‌های حرکتی مانند لرزه یا رعشه شده بودند.

این پژوهشگران گفتند دولت‌ها و نظام‌های بهداشتی باید طرح‌هایی برای جهان پس از کووید تدوین کنند.

دکتر العلی گفت: «با توجه مقیاس غظیم این پاندمی، مقابله با این چالش‌ها نیاز به راهبردهایی برای پاسخ جهانی، ملی و منطقه‌ای فوری و هماهنگ‌شده دارد،‌اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.»

کد خبر 708532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha