یک بررسی جدید نشان می‌دهد که هر بار که شخصی به کووید-۱۹ مبتلا می‌شود، خطر مردن یا دچار شدن به مشکلات بهداشتی درازمدت ناشی از آن به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این بررسی که نتایج آن در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، نشان داد که در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر کووید-۱۹ نسبت به افرادی که فقط یک بار دچار عفونت کرونا شده‌اند، احتمال مرگ تا دو برابر و احتمال بستری شدن تا سه برابر افزایش می‌یابد.

همچنین این بررسی نشان داد که بیماران دچارعفونت‌های مکرر کووید-۱۹ با احتمال سه برابر بیشتر ممکن است دچار مشکلات ریوی و قلبی شوند و با احتمال ۶۰ درصد بیشتر عارضه مغزی پیدا کنند.

دکتر زیاد العلی، اپیدمیولوژٰیست بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سنت‌لوئیس در مینه‌سوتای آمریکا و سرپرست این پژوهش گفت: «پژوهش‌ ما به وضوح نشان داد که دچار شدن به عفونت کرونا برای دومین، سومین یا چهارمین بار با افزایش خطرات بهداشتی در مرحله حاد بیماری یعنی ۳۰ روز نخست پس از عفونت و در ماه‌های پس از آن یعنی مرحله کووید درازمدت همراهی دارد.»

این پژوهشگران همچنین دریافتند که این خطر با هر بار عفونت اضافی باز هم بیشتر می‌شود.

دکتر العلی گفت: «این یافته‌ها به این معنی است که حتی شما دوبار به عفونت کووید-۱۹ مبتلا شده باشید، بهتر است از عفونت سوم پرهیز کنید و اگر تا به حال سه بار به عفونت مبتلا شده باشید، بهتر از عفونت چهارم جلوگیری کنید.»

پژوهشگران در این بررسی سوابق پزشکی حدود ۵/۸ میلیون بیمار درمان‌شده بوسیله وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا – بزرگترین نظام یکپارچه مراقبت بهداشتی آمریکا- را آنالیز کردند.

این پژوهشگران حدود ۴۱۰۰۰ نفر را که دو یا تعداد بیشتری عفونت ثابت‌شده کووید-۱۹ داشتند، را با بیش از ۴۴۳۰۰۰ نفر که یکبار درچار عفونت شده بودند و ۵/۳ میلیون نفر دیگر که در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ دچار کووید نشده بودند، مقایسه کردند.

اغلب این افرادی که دچار عفونت دوباره شده بودند، دو یا سه حمله کووید-۱۹ را از سر گذرانده بودند. شمار اندکی از آنها چهار دوره عفونت را تجربه کرده بودند و هیچکس پنج بار یا بیشتر کووید نگرفته بود.

مدل‌سازی آماری خطرات بهداشتی عفونت‌ مکرر کووید-۱۹ را در ماه اول پس از ابتلا به ویروس را و سپس تا شش ماه پس از آن ارزیابی کرد.

این نتایج این تصور را که افرادی که قبلا دچار عفونت کووید-۱۹ بوده‌اند یا واکسن‌های کرونا و یادآور آنها را تزریق کرده‌اند، کاملا مصونیت پیدا می‌کنند، به زیر سؤال می‌برد.

دکتر العلی توصیه کرد که افرادی یک بار دچار کووید-۱۹ شده‌اند، هر احتیاط ممکنی را به کار بندند تا از سلامتشان محافظت و از عفونت دوباره پیشگیری کنند.

به گفته او، در حالیکه فصل زمستان نزدیک می‌شود، مردم باید از این خطرات آگاه باشند و هشیاری خود را حفظ کنند تا خطر عفونت یا عفونت دوباره با کروناویروس کاهش یابد.

او توصیه کرد مردم همچنان ماسک بزنند، همه واکسن‌های یادآور لازم را بزنند و در هنگام بیماری در خانه بمانند. او همچنین به مردم توصیه کرد واکسن آنفلوانزا هم بزنند تا احتمال شیوع همزمان کرونا و آنفلوانزا یا به اصطلاح «توین‌دمیک» (twindemic) را کاهش دهند.

کد خبر 720173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha