نورویورولوژی به بررسی مشکلات و اختلالات مثانه، کف لگن و روده‌ها می‌پردازد و مشخص می‌کند کدام بیماری‌ها روی عصب مثانه اثر منفی می‌گذارد تا تشخیص و درمان بیماری به درستی صورت گیرد.

کمیته نورویورولوژی ایران

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: رشته جوان نورویورولوژی در دنیا بر اساس نیاز بیماران راه‌اندازی شده است که توسط آن می‌توان بررسی بهتری از سیستم اعصاب مغز و لگن داشت.

بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت، مشکلات ستون فقرات، مشکلات مادرزادی و بیماری‌های نورولوژی همچون‌ ام. اس بر اعصاب کف لگن، مثانه، مجاری ادرار و روده‌ها تأثیر می‌گذارند و باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شوند که در نهایت با تهدید زندگی اجتماعی و سلامت فرد، در بلندمدت بر کلیه‌ها عم تأثیر منفی می‌گذارد.

بیشتر مواقع متخصصان از دید خود، بیمار را درمان کرده و این مسئله سبب ایجاد مسیر اشتباه در درمان فرد می‌شود؛ در حالی که نورویورولوژی رشته‌ای است که سبب می‌شود بیماران بهتر و کامل‌تر درمان شوند.

به گفته وی، بیماران نورویورولوژی درمان دارویی، جراحی و کمکی همچون فیزیوتراپی کف لگن را لازم دارند که در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران جراحان مغز و اعصاب، اورولوژیست‌ها، متخصصان غدد، پزشکان اطفال، متخصصان زنان و فیزیوتراپیست‌ها درباره این موضوعات گفت‌وگو می‌کنند.

شیوع بیماری‌های نخاعی مادرزادی

دکتر مهری مهراد، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار، اورولوژیست و دبیر کمیته نورویورولوژی ایران، دوشنبه ۲۸ شهریور ماه در نشست خبری انجمن نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه بیماری‌های مادرزادی نخاع مننگوسل. و میلو مننگوسل (نوعی بیماری و ناهنجاری مادرزادی که در آن سیستم عصبی جنین به درستی تکامل پیدا نمی‌کند) در استان‌هایی مانند خوزستان، اراک، گرگان و کرمانشاه شایع‌تر است، گفت: «براساس مطالعات انجام شده در دو سال اخیر با اعلام کمپین رایگان در دوران شیوع همه گیری کرونا، ۴۰۰ نوزاد مبتلا به این بیماری‌ها در کشور ایران شناسایی شد که ۲۲۰ بیمار به طور رایگان تحت بررسی‌های مختلف برای مشکل ادراری و کلیوی قرار گرفتند.»

به گفته دکتر مهراد، در ایران از هر هزار تولد زنده؛ ۱/۵ نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی نخاع در ناحیه کمر است که هر کدام به نوعی مثانه دچار اختلال به شکل بی‌اختیاری ادراری یا عدم تخلیه کامل آن می‌شود.

نداشتن آگاهی و مراجعه دیر هنگام به متخصص

برای درمان این مشکل نیز باید آموزش CIC (کاتتریزاسیون یا سونداژ متناوب تمیز) داده شود؛ CIC راهی برای تخلیه مثانه در مواقعی است که فرد به دلیل بیماری‌هایی مانند مثانه عصبی (نوروژنیک)، مثانه قابلیت تخلیه طبیعی ادرار را ندارد.

رییس انجمن نورویورولوژی گفت نتایج این مطالعه نشان از آن دارد که توان مالی این بیماران پایین است. ضمن آنکه مراقبت از مادر و همچنین تغذیه او نیز مناسب نبوده است.

به گفته مهراد، متأسفانه به علت نداشتن آگاهی، این بیماران به اورولوژیست مراجعه نکرده و دیالیزی شده‌اند. ضمن آنکه اغلب پاهایشان نیز فلج شده و قادر به حرکت نیستند. در حالی که تشخیص و درمان به موقع می‌تواند مانع از بروز همه این مشکلات شود.

ایران؛ فعال‌ترین کشور در فعالیت‌های نورویورولوژی

درمان و کمپین رایگان ۲۲۰ بیمار مبتلا به نقص مادرزادی نخاع مننگوسل در کنگره بین المللی نورویورولوژی که تیرماه امسال در اتریش برگزار شده بود مورد تقدیر قرار گرفت، و ایران به عنوان فعال‌ترین کشور در فعالیت‌های نورو یورولوژی انجمن INUS اعلام شد.

این پزشک در ادامه گفت: مشکلات ادراری نشانگر بیماری‌های نهفته‌ای مانند دیابت، پارکینسون، ام اس و غیره است که مبتلایان از آن‌ها بی‌خبر بوده و دچار عوارض زیادی در سیستم عصبی می‌شوند.

ارتباط بعضی بیماری‌ها با مشکلات مثانه

دبیر کمیته نورویورولوژی ایران می‌گوید دیابت بیماری است که گاهی چشم، کلیه و مثانه را هم درگیر می‌کند. بنابراین باید به افراد مبتلا به این بیماری آموزش داده شود اگر دچار مشکلات ادراری شدند، حتماً به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

به گفته مهراد، بی‌اختیاری ادراری زنان و مردان می‌تواند از نوع بیش فعالی، استرسی و مثانه‌های عصبی که علت آن ناهماهنگی عضله و عصب مثانه و کف لگن است باشد.

 بی‌اختیاری ادراری در مردان نیز اغلب به دلیل عمل پروستات است که باعث می‌شود از مشکلات مثانه نوروژنیک رنج ببرند که معمولاً نیز با فیزیوتراپی کف لگن درمان خواهد شد.

او می‌گوید بسیاری از بیماری‌ها باعث اختلال در مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، اما ارجاع پزشک به اورولوژیست موضوع بسیار مهمی است که باید توسط پزشکان مورد توجه کافی قرار گیرد.

کد خبر 707310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha