مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که تصمیم واگذاری مراکز فرهنگی کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی منتفی می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

به گزارش همشهری آنلاین، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اشاره به ظرفیت‌های کانون گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور ایجاد امکانات لازم برای رشد فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تشکیل شده است و بستر فعالیت‌های کانون که قریب به شصت سال قدمت دارد، بر اساس کتابخانه انجام می‌پذیرد و کتابخانه های کانون بستر فعالیت‌ها و رشد فکری و ذوقی مخاطبان خود است.

وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهتمام ویژه‌ای بر ارتقای کیفی کانون طی چهل سال اخیر داشته و دارد و ما چیزی حدود قریب به یک هزار مرکز فرهنگی و هنری داریم که بر بستر کتابخانه است و مخاطبانمان در آنجا عضو هستند و فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مراکز فرهنگی و هنری کانون بر دو پایه استوار است؛ اول آنکه مخاطب محور است و بر اساس ذائقه مخاطبان که کودکان و نوجوانان هستند، انجام می‌شود و دوم آنکه مربی محور است و مربیان در حوزه فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت می‌کنند و با مخاطبان ارتباط می‌گیرند.

وی با اشاره به این موضوع که حول فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون، شصت فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری شکل می‌گیرد، گفت: این فعالیت‌ها شامل قصه گویی، کتابخوانی، انیمیشن (پویانمایی)، تئاتر، فیلم کوتاه، نقاشی و دیگر فعالیت‌های متنوع است که متناسب با ذائقه مخاطبان انجام می‌شود.

سطح بندی فعالیت‌های کانون پرورشی کودکان و نوجوانان اقدام ویژه‌ای بود

علامتی گفت: کار ویژه‌ای که طی سال‌های گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده سطح بندی است و تقریباً از دو سالگی تا هفده سالگی همه فعالیت‌ها و کتاب‌هایی که توسط نویسندگان در سطح ملی نگارش می‌شود، سطح بندی شده است.

وی ادامه داد: ما در کانون حوزه‌ای به نام معاونت تولید داریم که وظیفه اش تولید آثار فاخر برای مخاطبان بر اساس سطوح سنی‌ است. در عین حال برنامه‌های مختلفی پیرامون مراکز فرهنگی در سطح ملی انجام می‌پذیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این موضوع که گستره فعالیت‌های کانون بر اساس عدالت آموزشی و تربیتی، نصیب برابر آموزشی در همه استان‌ها و شهرها و روستاها و مناطق عشایری است، گفت: مربیان زحمتکش ما امروز در روستاها و مناطق کم برخوردار و حتی نقاطی که امکان ساخت مراکز نیست، به صورت سیار به آموزش کودکان و نوجوانان می‌پردازند. همچنین در این نقاط تماشاخانه سیار و مینی بوس سیار در خدمت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر مبنی بر واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: همه ما قریب به اتفاق کودکی مان را در کانون گذرانده‌ایم و بنده افتخار می‌کنم که در دهه هفتاد، عضو کانون بودم و امروز خادمی این مجموعه را می‌کنم. همچنین کسانی که در دهه پنجاه و شصت، عضو کانون بودند یا فرزندان شأن را عضو کانون کرده بودند، امروز این اعتماد مردمی و سرمایه اجتماعی و پشتوانه نظام مقدس جمهوری وجود دارد و امروز این ظرفیت مردمی سرمایه‌ای برای کانون است.

کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزو لاینفک کانون است

علامتی گفت: کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روح پرورش فکر و اندیشه کودک و نوجوان و جزو لاینفک کانون است و موضوعی که اخیرا مطرح شده صرفا یک پیشنهاد است و موضوع در دست بررسی بوده و ما متولی امر کانون و وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر اموزش و حقیر به عنوان خادم از همان ساعات اولیه در این خصوص مخالفت شدید، متقن و منطقی خود را اعلام و از همان زمان رایزنی‌ها را شروع کردیم.

وی ادامه داد: البته باید گفت پس از ارائه پیشنهاد بلافاصله نظر ما را خواستند و ما محکم بر اساس ادله قانونی و اساسنامه و مصوبه شورای عالی انقلاب در سال ۵۹ و مجلس و سپس براساس وظایف و ماموریت‌های کانون محکم و مستدل و قانونی و منطقی دلایل مخالفت خود را اعلام کردیم و رایزنی‌های مان را انجام دادیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با وزیر فرهنگ و ارشاد تماس حاصل شد و نکاتی میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و تلاش این است که بزودی این موضوع منتفی شود و این اطمینان را به همه دغدغه‌مندان می‌دهم که با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم این موضوع منتفی شود و تا روز آخر منتظر منتفی شدن این موضوع هستیم.

ما تا آخرین نفس پای منتفی شدن موضوع واگذاری کتابخانه کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم

وی افزود: ما تا آخرین نفس پای کار هستیم و دغدغه‌مندان نگران موضوع نباشند چرا که این تصمیم در جایی تصویب و تأیید نشده است و تنها یک پیشنهاد در دست بررسی بوده است.

علامتی گفت: کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور، زحمتکش هستند، اما باید گفت که کتابخانه های کانون، کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان است و به لحاظ ماهیتی و فعالیتی با کتابخانه های عمومی کشور فرق دارد. به هرحال کتابخانه های ما علاوه بر اینکه مخاطب محور است، بر پایه مربی فعالیت شأن را انجام می‌دهند و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کنشگرانی هستند که در مواجه با مخاطبان عمل می‌کنند، اما کتابخانه های عمومی ماهیت دیگری دارند و براساس کتابدار فعالیت می‌کنند. البته هر دو نهاد مهم و ارزشمند هستند، اما به هیچ عنوان قابل جمع نیستند. هر دو نهاد کارکردهای مختلفی دارند که نباید با یکدیگر ادغام شوند.

وی افزود: فضای بسیاری خوبی هم اکنون ایجاد شده است و در تعامل با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و البته وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر آموزش و پرورش پای کار هستند و در تلاش برای منتفی کردن موضوع اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به دلایل پیشنهاد واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: یک نگاه یکپارچه سازی کتابخانه های عمومی است که البته اسمی از آن نمی برم و در این تصمیم، پیشنهاد کتابخانه های دیگر نهادها هم مدنظر بود.

وی ادامه داد: نگاه اقتصادی و سودمندانه به معنای بازرگانی به مقوله فرهنگی و تربیتی نگاه خردمندانه‌ای نیست و ما بایستی نگاه سرمایه گذاری فرهنگی داشته باشیم و امروز سیاست جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم بر این پایه استوار است که باید سرمایه گذاری فرهنگی و تربیتی داشته باشیم و انشالله سود آن ارتقای نسل آینده ساز کشورمان باشد.

استدلال‌های ما متقن و براساس قوانین و مقررات است

علامتی گفت: ما استدلال‌های متقنی براساس قوانین و مقررات داشتیم و شرایط حاکم بر کانون، ماهیت کانون، مربی محور بودن، کتابخانه تخصصی و مرجع در حوزه کودک و نوجوان، محیط کاملاً فرهنگی و تربیتی و مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی، از جمله این استدلال‌های ما در برابر این تصمیم به شمار می‌رفت. ما معتقدیم که اینها سرمایه گذاری فرهنگی برای آینده کشورمان ایران اسلامی است.

وی افزود: ما محکم مدافع نظرات ارزشمند هستم و مخالفت خود را به شخص وزیر اعلام کرده‌ایم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. کار نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم مهم است که کماکان به زحمات شأن ادامه می‌دهند و کتابخانه کانون، مرجع کودک و نوجوان و جزو لاینفک کانون است. درواقع بال مرغک کانون کتاب است و آشیانه ان کتابخانه های آن است که این دو از هم جدا نخواهند شد.

کد خبر 706288
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha