موضع‌گیری‌ها در قبال خبر واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنان ادامه دارد.

كانون پرورش

به گزارش همشهری آنلاین، روز یکشنبه که این خبر منتشر شد، موجی از مخالفت‌ها در برابر این تصمیم در فضای مجازی و رسانه‌ها به راه افتاد و حتی عده‌ای این اقدام را به تعطیلی کانون و برچیده‌شدن بساط یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی کشور تعبیر کردند.

مطابق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت‌ «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان این کانون، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.» 

در این گزارش، مشروعیت این واگذاری با چنین استدلال‌هایی توضیح داده شده است:«درحال حاضر در تمامی کتابخانه‌های عمومی نهاد، بخش کودک وجود دارد و سعی شده طراحی فضا و تجهیزات بخش کودکان به تناسب شرایط سنی آنها انجام شود. ایجاد بخش‌های جدید همچون اتاق علم، اتاق مادر و کودک، برنامه‌های فرهنگی و ترویجی همچون «با هم بخوانیم»، باشگاه‌های کتابخوانی، جمع‌خوانی، قصه‌گویی، روزنامه‌دیواری و کاردستی و...، تولید کتاب هدهد سفید (ویژه نوجوانان)، راه‌اندازی محافل ادبی جوانه‌ها، جشنواره‌ها و پویش‌هایی همانند «نشان هدهد سفید»، «قصه‌گویی»، «جشنواره کتابخوانی رضوی» و... از جمله اقداماتی است که برای اعضای کودک و نوجوان این نهاد در کنار تأمین منابع اطلاعاتی مناسب، انجام شده است.»

اما از نظر مخالفان، این استدلال‌ها به‌هیچ‌وجه این واگذاری را مشروع و منطقی جلوه نمی‌دهد. کانون از ابتدای فعالیتش تا امروز با کتابخانه‌هایش و برنامه‌هایی که در آنها اجرا می‌شود، عجین شده است. از این‌رو، به اعتقاد منتقدان این تصمیم، انتقال کتابخانه‌های کانون به نهادی دیگر به معنای از بین بردن بخشی از هویت و موجودیت کانون و حذف بخشی از تاریخ این نهاد فرهنگی است.  

در این‌باره حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، در یادداشتی نوشت: «نمی‌توان منکر شد که این نهاد ارجمند به دلیل ضعف مدیریت و تدبیر که در سالیان گذشته دچارش بوده، تا حد زیادی دچار افت کیفی شده. اما زیرساخت‌هایش چنان محکم است که با کمی توجه و کمک می‌تواند مجددا از جا برخیزد و دستاوردهای درخشانی به فرهنگ ما ارائه کند. بنابراین به جای تعطیلی و ادغام کانون باید دست آن را بگیریم و یاری‌اش کنیم تا خودش را دوباره بسازد. اگر جز این باشد تعطیلی معتبرترین و پرفایده‌ترین نهاد فرهنگی کشور حاصلی جز عقبگرد شدید در حوزه فرهنگ و بروز یأس در میان اهالی آن نخواهد داشت.»

واگذاری کتابخانه‌های کانون غیرکارشناسی است
حامد علامتی،مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در واکنش نخست به این موضوع در توییتر با هشتگ پیگیری نوشت: «بال مُرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانه‌هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.» همچنین او با هشتگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توییتی دیگر اعلام کرد: «کتابخانه روح پرورش فکر و اندیشه کودک و نوجوان است و جزء لاینفک کانون.»

اما این واکنش‌ها باعث نشد موج نارضایتی از واگذاری کتابخانه‌های کانون فروکش کند. با علامتی تماس گرفتیم تا نظرش را درباره این موضوع جویا شویم. او ما را به بیانیه‌ای که دیروز در این‌باره منتشر کرده ارجاع داد، اما در سخنانی کوتاه به همشهری گفت: «این موضوع در حد پیشنهاد بوده و ما به دنبال آن هستیم که با ادله منطقی و متقن منتفی‌اش کنیم. این پیشنهاد از طرف ما هم نبوده و از جای دیگری بوده است. ما ادله آورده‌ایم که این کار غیرکارشناسی است.» وی در ادامه افزود: «ما در کانون کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان داریم و از طرفی هم کتابخانه‌های ما مربی دارد. یعنی بستر فعالیت کانون کتابخانه است و در حدود 60نوع فعالیت فرهنگی و هنری و ادبی توسط مربیان برای مخاطبان در حال اجراست. این پیشنهاد هنوز مصوب نشده و در حد پیشنهاد بوده؛ تلاش ما این است که آن را منتفی کنیم.»  علامتی در پیامی که دیروز درباره این موضوع منتشر کرده گفته: «ما در کانون از همه ظرفیت نهادهای مسئول در این زمینه کمک خواهیم گرفت و سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی، سرمایه‌گذاری فرهنگی تربیتی برای نسل آینده انقلاب خواهد بود و به این ترتیب با همراهی و حمایت وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان خدوم و بزرگوار، امید آن می‌رود در دولت محبوب و مردمی سیزدهم، مراکز فرهنگی-هنری کانون بتواند چتر خدمات ارزشمند و بی‌بدیل خود را بر سراسر ایران اسلامی عزیز و  فرزندان این مرز و بوم بگستراند.» همچنین، روز گذشته، وزارت ارشاد درباره طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری متنی را در 6بند منتشر کرد که در بند5 آن چنین آمده: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آن‌که انتشار یک گزارش کارشناسی را که هنوز فرایند بررسی‌های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز شروع نکرده، عملی نادرست می‌داند و جوسازی‌ها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانه‌های کانون را نیز عملی غیراخلاقی و در عین حال متوقع از سوی برخی جریان‌ها می‌داند، تأکید می‌کند اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم‌افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است.»

کد خبر 705784
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha