طی 2هفته اخیر وزیر جهاد کشاورزی تا آستانه استیضاح نیز قرار گرفت اما در نهایت در جلسه مشترک نمایندگان خواستار استیضاح با وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان فرصت 3ماهه‌ای به محمدرضا اسکندری دادند تا نتیجه مطالبات آنان در این مدت مشخص شود.

با عباس‌رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در 3سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این مورد در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال بررسی میزان تحقق اهداف برنامه چهارم در بخش کشاورزی هستیم و تاکنون بررسی عملکرد حوزه دام و طیور به پایان رسیده و در حال بررسی سایر زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی هستیم.

در بخش دام و طیور بیش از 85درصد اهداف برنامه چهارم محقق شده اما این بدین معنا نیست که در این بخش مشکل نداریم بلکه مشکلات آب‌وهوایی موجب تنش‌هایی در تولید در بخش دام و طیور شده است.

  • علت محقق نشدن کامل اهداف برنامه چهارم در بخش کشاورزی را چه‌می‌دانید؟

به اعتقاد من، علت آن است که سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های مختلف کشاورزی مطابق اهداف برنامه چهارم نبوده است. مثلا طبق برنامه، مقرر بود دولت سالانه 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تجهیز کند که فقط 10درصد این هدف، محقق شده است.

  • آیا خشکسالی سال گذشته، توجیه کافی برای بازگشت از وضعیت خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی است؟

هنر مدیریت جهاد کشاورزی در این است که بتواند تنش‌های ناشی از تغییرات طبیعی و غیرمترقبه را کاهش دهد. آثار سرمازدگی و خشکسالی سال گذشته تا 2سال آینده ادامه خواهد داشت.

برخی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای پایداری خودکفایی در مقابل سرمازدگی و خشکسالی می‌توانست بهتر از این باشد.

مثلا اگر وزارتخانه در زمینه‌های آبرسانی پرفشار، بهره‌برداری منابع، یکپارچه‌سازی و تجهیز اراضی، آبخیزداری و قنوات سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کرد قطعا تبعات خشکسالی، کمتر بود. علاوه براین، درصورتی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی همچون محصولات زراعی، باغی و دامداری افزایش یافته بود، می‌شد به پایداری در خودکفایی محصولات کشاورزی رسید. عدم‌سرمایه‌گذاری کافی موجب شده امسال به واردات محصولات راهبردی کشاورزی همچون گندم روی آوریم.

  • با این توضیحات، علت آنکه نامه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را امضا نکردید، چیست؟

موضوع مهمی‌که درباره بخش کشاورزی باید مدنظر قرار داد این است که در این بخش، بسیاری از مشکلات به وزارت جهادکشاورزی مربوط نیست، اما خواست جامعه از این وزارتخانه است.

مثلا تولید گندم، جزو وظایف جهاد کشاورزی است اما توزیع آن خیر، ولی فضا به‌گونه‌ای است که به هنگام بروز مشکلی در توزیع گندم، این وزارتخانه مورد شماتت قرار می‌گیرد.

همچنین در برخی موارد مشکلاتی در توزیع مواد غذایی پیش‌ می‌آید، که همه گناهان بر گردن وزارت جهاد کشاورزی انداخته می‌شود، در حالی که همه وظایف و مسئولیت‌ها در این موارد بر عهده این وزارتخانه نیست.

کد خبر 70425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز