همشهری آنلاین: رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری اعلام کرد: بنابر آخرین پژوهش‌های صورت گرفته، متاسفانه سن افسردگی در کشور به محدوده سنی نوجوانی کاهش پیدا کرده است.

دکتر بهرام یگانه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، توضیح داد: در برخی پژوهش‌های اخیر صورت گرفته، مواردی از ابتلا به افسردگی در نوجوانی گزارش شده که این موضوع هشداردهنده است.

وی به برخی علایم افسردگی اشاره کرد و گفت: بی‌اشتهایی، فقدان تمایل و تمرکز نسبت به درس خواندن، کم تحرکی و بی‌علاقگی نسبت به تعامل با خانواده و جمع‌های دوستانه از علایم ابتلا به افسردگی است که ممکن است در نوجوانان مشاهده شود.

یگانه در عین حال، فقر، فقدان مهارت‌های زندگی و در نتیجه ناتوانی و شکست در برقراری ارتباطات سالم و متعادل با همسالان و خانواده و آشنا نبودن و آموزش ندیدن نوجوانان نسبت به راهکارهای برنامه‌ریزی صحیح گذران اوقات را از عمده عوامل ابتلا به افسردگی در نوجوانی ذکر کرد.

رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری همچنین به مشکلات نوجوانان در بیان مسایل مربوط به بلوغ جنسی با خانواده و افراد معتمد به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در بروز افسردگی در نوجوانی اشاره کرد.

یگانه در ادامه برخی خطرات و آسیب‌های رفتاری ناشی از ابتلا به افسردگی در سنین نوجوانی را نیز برشمرد و بیان کرد: برقراری ارتباطات ناسالم، گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و اعتیادآور و بی‌انگیزگی در تحصیل در مدرسه یا حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف به تناسب مقتضیات سن، از عمده آسیب‌های ناشی از دچار شدن به افسردگی زودرس و ناخواسته در سنین پایین و نوجوانی محسوب می‌شود.

وی در تعریف محدوده سنی نوجوانی، با بیان این که دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه مطرح است، گفت: این محدوده سنی علی‌رغم برخورداری از تعابیر سنی مختلف، معمولا بین 13 تا پایان 18 سال تعریف می‌شود.

این متخصص این موضوع را نیز در پایان خاطرنشان کرد که متاسفانه امروز شاهد آسیبی به نام «محسوس شدن علایم افسردگی در بین گروه‌های سنی مختلف» هستیم؛ بدین مفهوم که علایم فیزیکی و روحی ناشی از ابتلا به افسردگی در افرادی که از زمینه لازم برای ابتلا به چنین آسیبی برخوردارند، به راحتی قابل مشاهده است که این نیز، از فراهم‌تر شدن زمینه‌های ابتلا به این آسیب ناشی می‌شود.

کد خبر 70266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز