یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

به‌طور حتم بسیاری از شما این جمله را در تعریف انسان شنیده‌اید که انسان موجودی است اجتماعی.این عبارت بیانگر آن است که انسان‌ها در ذات خود به دنبال ارتباط با همنوعان خود هستند. با توجه به اهمیت ارتباط و وجود روابط بین انسان‌ها، آگاهی از اصول، قواعد و ضوابط صحیح این ارتباط نیز اهمیت پیدا می‌کند.

بنفشه حیرت نگاری

همشهری آنلاین_ بنفشه حیرت‌نگاری / روان‌شناس بالینی: تا جایی که مهارت ارتباط مناسب و مؤثر به‌عنوان یکی از مهارت‌های ده‌گانه زندگی مطرح و آموزش داده می‌شود. برقراری ارتباط اگر قرار باشد به‌طور صحیح و مناسب انجام شود، کار چندان ساده‌ای نیست. این هفته در رابطه با مهارت ارتباط مؤثر مطالبی ارائه می‌دهم. 
آنچه در یک ارتباط دوطرفه اتفاق می‌افتد این است که ما قصد داریم بخشی از ساختاری که به‌عنوان مفاهیم، آگاهی‌ها و اطلاعات، باورها و عقاید، تجربیات و اتفاقات و غیره را که در مغز ما شکل گرفته‌اند، در قالب کلمات به شکل گفتاری یا نوشتاری و گاهی هم از طریق حرکات بدن به مغز فرد دیگری منتقل کنیم و ساختار مغز او را تغییر دهیم. ابزاری که ما برای این نقل و انتقال به کار می‌بریم، ابزارهای کلامی و غیرکلامی هستند و هریک از ما برای انتقال درست و بدون کم و کاست آنچه در نظر داریم، نهایت تلاش خود را به کار می‌بریم تا آن موضوع یا مفهوم به‌گونه‌ای کامل‌تر و رساتر منتقل شود.

 تعریف ارتباط مؤثر
ارتباط مؤثر، رابطه‌ای است که در آن طرف مقابل پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک کند.
 هر چند اکثر متخصصان ارتباطات بخش اصلی مسئولیت ارتباط مؤثر را برعهده‌ ارسال‌کننده‌ پیام می‌گذارند، اما حقیقت این است که هریک از طرفین ارتباط، یعنی ارسال‌کننده پیام و دریافت‌کننده، هر دو در برقراری یک ارتباط مناسب و مؤثر سهیمند.
تقریباً تمام آنچه در زمینه پرورش مهارت ارتباطی مطرح می‌شود، به همین مسأله برمی‌گردد. حال یادگیری این مهارت چه اهمیتی برای هریک از ما دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که آموزش مهارت‌های ارتباطی موضوعی بسیار مهم است. زیرا: 

  1. شخصیت هریک از ما در قالب ارتباطمان شکل می‌گیرد.
  2. ارتباط تنها وسیله انتقال اطلاعات به دیگران است.
  3. اطلاعاتی که از دیگران داریم را از طریق ارتباطات کسب کرده‌ایم.
  4. زندگی ما در شبکه‌ای از ارتباطات معنا پیدا می‌کند. 
  5. عواطف و احساسات ما از طریق ارتباطات منتقل می‌شوند.
  6. در صورت بروز سوءتفاهمات و سوءبرداشت‌ها به ارتباط صحیح نیاز داریم تا آنها را رفع کنیم.
  7. کنترل و مهار هیجانات منفی مانند خشم، تنها با به کارگیری ارتباط سالم میسر می‌شود.
  8. وجود روابط بین فردی مناسب، سالم و سیال یکی از عوامل بلوغ اجتماعی است.
  9. ارتباط سالم را می‌توان اساس هر نوع بلوغ فردی و اجتماعی عنوان کرد.
  10. ارتباط نا سالم را می‌توان ریشه تمامی آسیب‌های فردی و اجتماعی دانست.

با توجه به لزوم و اهمیت برقراری ارتباط مناسب که در بالا برخی از مهم‌ترین دلایل آن ذکر شد، هفته آینده نکاتی را که می‌تواند در برقراری یک رابطه سالم مؤثر و مفید باشد، مطرح می‌کنم.

کد خبر 542575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha