همشهری آنلاین: ناو ضدزیر دریایی دریاسالار چاباننکو به عنوان اولین ناو نظامی روسیه طی شش دهه اخیر از کانال پاناما گذر کرد.

به نوشته ال پاییس،این ناو روسی که 451 نفر خدمه دارد، در مانور نظامی مشترک با ونزوئلا که با مشارکت ناوگان روسیه برگزار شده بود، حضور داشت.

ناو دریاسالار چاباننکو پس از اتمام این مانور ضد تروریستی و در مسیر بازگشت خود به کانال پاناما رسید و این کانال عبور کرد.

حضور این ناو روسی در پاناما به نشانه تقویت روابط میان دولت‌های مسکو و پاناما صورت می‌گیرد.

منابع دیپلماتیک روسیه اعلام کرده‌اند که عبوراولین ناو نظامی روسیه پس از سال‌های متمادی از این مسیر بین دو اقیانوس، امری است که باید از نظر تاریخی به آن توجه شود. یک بار دیگر نیز چنین رویدادی در سال 1944 و در هنگامه جنگ جهانی دوم رخ داده است، در این زمان چهار زیر دریایی روسیه پس از انجام تعمییرات مورد نظر از کانال پاناما گذر کرده و وارد آب‌های اقیانوس اطلس شدند. در آن زمان روسیه و پاناما در زمره کشور‌های بودند که ائتلاف بین‌الملی ضد هیتلری را تشکیل می‌دادند.

بی طرفی کانال پاناما

پرداخت عوارض عوبر از کانال پاناما از سوی ناو ضد دریایی روسیه و عبور این ناو از این کانال بیش  از پیش اهمیت این کانال را به عنوان آبراهی بی طرف نمایانگر می‌کند. در سال 1977 بی طرفی کانل با امضای قرار داد میان دولت پاناما و ایالت متحده آمریکا تثبیت شد.

ساموئل لوییس ناوارو معاون رئیس جمهوری پاناما با اشاره به بی طرفی کانال می گوید: همه می‌دانیم که این کانال بر عبور تمامی ناو‌های کشور‌های جهان  باز است.

دیدار ناو روسی از پاناما در چارچوب برنامه فعالیت‌های فرهنگی روسیه موسوم به روز‌های روسیه انجام می‌گیرد. این برنامه توسط سفارت روسیه و جامعه روس‌های ساکن پاناما سازماندهی شده است.ناو روسی دریاسالار چاباننکو به عنوان بخشی از ناوگان دریایی روسیه تا کنون از کشور‌هایی مانند ترکیه، فرانسه و ونزوئلا دیدار کرده است.

کد خبر 70133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز