دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته به آمریکای‌لاتین سفر کرد.

او در بازگشت از اجلاس سران اپک در پرو به چند کشور آمریکای لاتین رفت. مدودف در این سفر از برزیل، کوبا و  ونزوئلا دیدن کرد. این سفر وقتی اهمیت تازه‌ای می‌یابد که بدانیم قرار است این هفته نیروی دریایی روسیه در ونزوئلا، دست به یک مانور نظامی بزند.

سفر دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه به منطقه آمریکای لاتین، از نظر زمانی اهمیت خاصی دارد، چرا که درست در زمان انتقال قدرت از دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب، انجام می‌گیرد. مدودف سعی خواهد کرد از یک سو روابط کشورش را با ونزوئلا و کوبا و همچنین برزیل، که قدرت اقتصادی اصلی منطقه است، تقویت کند و از سوی دیگر به آمریکایی‌ها نشان دهد که روسیه هنوز در سیاست خارجی خود اهدافی جهانی و بلندپروازانه را دنبال می‌کند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در تحلیلی درباره سفر مدودف به آمریکای لاتین  نوشت:  بی‌شک مدودف در جریان این سفر خود، نیم نگاهی هم به آمریکایی‌ها خواهد داشت و پیامی هم برای واشنگتن دارد.هدف او این خواهد بود که به آمریکایی‌ها نشان دهد اگر آنها به‌خود اجازه می‌دهند در نزدیک مرزهای روسیه دست به فعالیت‌هایی بزنند، روسیه هم می‌تواند در منطقه‌ای که آمریکایی‌ها به‌طور سنتی آن را منطقه نفوذ خود می‌دانند، سیاست‌هایش را دنبال کند.روسیه یکی از صادر‌کنندگان اصلی تسلیحات به ونزوئلاست. کشوری که یکی از مغضوب‌ترین کشورها از نگاه دولتمردان واشنگتن است.

به علاوه، صحبت‌هایی هم مطرح است در مورد احتمال یک توافق هسته‌ای میان روسیه با ونزوئلا که در چارچوب آن، روسیه به راه‌اندازی یک نیروگاه اتمی در ونزوئلا کمک خواهد کرد.اما شاید بارزترین نمونه قدرت‌نمایی روسیه در این منطقه، برنامه مانورهای دریایی این کشور با ونزوئلا باشد که نخستین حضور نیروی دریایی مسکو در نیم کره غربی جهان در حدود 20 سال اخیر تلقی می‌شود.در کوبا، مدودف برای تقویت روابط اقتصادی تلاش می‌کند. اما هدف اصلی هر دو کشور ارسال پیامی به دولت آمریکاست.

این در حالی است که احتمال می‌رود باراک اوباما پس از آغاز به کار دولت خود، سیاست آمریکا در مورد کوبا را اساسا تغییر دهد.بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مراکز مطالعاتی، در گزارش های خود به اوباما توصیه کرده‌اند که بیش از دولت بوش به آمریکای لاتین توجه کند و در چنین شرایطی حضور رو به گسترش روسیه در منطقه، بی‌شک از چشم رئیس‌جمهور جدید آمریکا، پنهان نخواهد ماند.

مدودف روز سه‌شنبه هفته گذشته و در ادامه سفرش به آمریکای لاتین 3 روز را در برزیل گذراند. نام برزیل این روزها در تحلیل‌ها و گزارش‌های سیاسی و اقتصادی به‌عنوان کشوری که در کنار چین و هند آینده اقتصادی دنیا را در کنترل خود خواهند گرفت، زیاد دیده و شنیده می‌شود. مدودف در ریودوژانیرو با نمایندگان محافل تجاری این کشور دیدار کرد.

‌پیش از روسیه، چین در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آمریکای لاتین نشان داده‌است. اقتصاد به سرعت در حال رشد چین برای حفظ سرعت و شتاب خود نیاز به منابع طبیعی دارد که آمریکای لاتین بهتر از هر جای دیگری در دنیا می‌تواند آن را تهیه کند. حضور چین در آمریکای لاتین در گزارش‌های تحلیلی و خبری محافل واشنگتن بازتاب گسترده‌ای یافته‌است. اما  حضور  روسیه در این منطقه برای واشنگتن معنای دیگری دارد.

روس‌ها تا‌کنون برای مقابله به مثل کردن با اقدامات آمریکا همچون حمایت از ورود کشورهای اطراف روسیه به ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، به تهدیدهای زبانی یا فشار اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی اکتفا می‌کردند. اما این بار روس‌ها با وارد شدن به حیاط خلوت آمریکا، از در دیگری وارد شده‌اند. این اقدام روسیه به‌ویژه اکنون که با انتقال قدرت در آمریکا همزمان شده‌است، نشان از رویکردی تازه از سوی مسکو در مقابل واشنگتن دارد.

کد خبر 69754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز