همشهری آنلاین: مردم پاناما خود را برای انتخاب یک رئیس جمهوری جدید آماده می‌کنند.

به گزارش الجزیره، ریکاردو مارتینلی سیاستمدار محافظه کار که تاجر و مالک سوپرمارکت‌‌ زنجیره‌ای بزرگی در پاناما نیز است امید اول پیروزی در این انتخابات محسوب می‌شود.

مارتینلی که به نمایندگی از حزب "ائتلاف برای تغییر" در خود را در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا کرده به مردم وعده داده است که طی دوران تصدی گری‌ ریاست جمهوری میان 10 تا 20 درصد مالیات از بخش‌های مختلف اخذ کند و بخش عمده‌ای از بودجه دولت صرف زیرساخت‌های اقتصادی جهت ایجاد شغل شود.

مارتین توریخوس که هم اکنون مقام ریاست جمهوری پاناما را از حزب انقلابی دمکرات عهده دار است، به دلیل بالارفتن تورم و افزایش قیمت محصولات پایه و بالارفتن میزان جرم و جنایت در ماه‌های اخیر امید چندانی به پیروزی در انتخابات پاناما ندارد.

شرایط بد اقتصادی در پاناما که متاثر از بحران جهانی اقتصاد است بر وضعیت سیاسی  "بالبینا اررا" که پیشتر در دولت کنونی وزیر مسکن بود و اکنون خود را کاندیدا کرده و رقیب اصلی مارتینلی در این انتخابات محسوب می‌شود، نیز تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

بر اساس نتایج نظر سنجی‌های انجام شده در ماه آوریل سال جاری، مارتینلی با 14 امتیاز از اررا پیش است و در صورتی که به مقام ریاست جمهوری پاناما انتخاب شود. پنج سال این مقام را عهده دار خواهد بود.

مارتینلی که مالک بزرگترین سوپرمارکت زنجیره‌ای در پاناما است پیشتر وزیر امور کانال پاناما بود.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی پاناما در سال جاری به 3 درصد و یا کمتر برسد. پیش بینی شده است که روند نقل و انتقال کالا در حوزه دریای کارائیب در قالب تجارت آزاد کند شده و عبور و مرور کشتی‌ها نیز به سبب بحران جهانی اقتصاد از کانال پاناما کاهش یابد.

به منظور احیای وضعیت اقتصادی در پاناما  طرح‌ گسترش کانال پاناما شاهرگ اقتصادی این کشور در دوره 5 ساله زمامداری رئیس جمهوری آتی پاناما به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

کد خبر 80440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز