سی و هفتمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با حضور معاونین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

اجلاس دانشگاه‌های بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، سی و هفتمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور صبح روز چهارشنبه دوم شهریورماه سال‌جاری با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزارت علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و رؤسای ۱۴ دانشگاه‌ بزرگ کشور، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سید محمد مقیمی رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: دانشگاه‌ها به عنوان نماد قدرت کشور تلقی می‌شوند و قدرت هر کشوری در علم و عالمان آن کشور است و مردمی بودن دولت نیز وظیفه دانشگاه‌ها را در زمینه قرارگیری این قدرت و قوت در خدمت مردم عزیز سنگین‌تر می‌کند. بنابراین باید توان‌مان را طوری متمرکز کنیم که ایران قوی را تضمین کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌ها در همه کشورها ابزار قدرتمندی و حرکت جامعه به سوی کارآمدی تلقی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، دانشگاه‌ها چالش‌های مختلفی را با سلامت و موفقیت پشت سر گذاشتند که یکی از آنها آموزش حضوری بود که به بهترین شکل دوباره از سر گرفته شد.

دکتر مقیمی با اشاره به ضرورت هماهنگی‌ها برای ایجاد آمادگی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، افزود: وظیفه ما برای هر چه روان‌تر آغاز شدن سال تحصیلی جدید و علی‌رغم همه محدودیت‌ها، وظیفه بسیار سنگینی است که همراهی نهادهای تأمین‌کننده منابع مالی و تجهیزاتی در دولت را طلب می‌کند.

او اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ را فرصتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت آماده شدن کشور برای جهش بزرگ دانست و گفت: در شرایط حاضر، با وجود محدودیت‌ها و تنگناها، دانشگاه می‌تواند با مدیریت کارآمد، جایگاه پیشرو بودن خود را برای جامعه و عرصه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و عامه مردم نشان دهد.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ تاکید کرد: وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم باید به سمت استقلال مالی و اداری دانشگاه‌ها گام برداریم. همانگونه که در اجلاس قبلی مقرر شد که این موضوع در دستور کار قرار گیرد، رؤسای دانشگاه‌ها در طول این مدت به جریان‌سازی در این زمینه پرداختند و این موضوع را از طریق مذاکرات و نامه‌نگاری‌های مختلف پیگیری کرده‌اند که امیدواریم این امر به صورت مطلوب محقق شود.

در ادامه این نشست دکتر علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران گفت: سه تمرکز کانونی در حوزه سرمایه‌گذاری و درآمدزایی دانشگاه‌ها داریم که شامل پایداری منابع مالی دانشگاه‌ها، حفظ نمودن کرامت استادان با نگاه به تکریم علم و عالم و همچنین صادرات محصولات دانش‌بنیان حاصل فکر و عمل نخبگان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها را از دولت طلب کنیم بلکه باید رویکرد هزینه‌ای را به رویکرد درآمدی تبدیل کرده و سپس رویکرد درآمدی را به رویکرد سرمایه‌ای تبدیل کنیم.

دکتر مبینی دهکردی، این تبدیل رویکرد را مستلزم تغییر جهت در قوانین، مدیریت و قواعد در زمینه نوع نگاه به ورود دانشگاه‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بنابراین لازم است از حضور دانشگاه‌ها در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، مانع‌زدایی کنیم. به عنوان نمونه، قانون رفع موانع تولید دانش‌بنیان که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد، ظرفیت بزرگی را به دانشگاه‌ها می‌دهد.

معاون دانشگاه تهران تصریح کرد: اتکای صرف دانشگاه به منابع دولت، مبین این است که دانایی به توانایی تبدیل نشده است. از طرفی نیز کاهش تدریجی اتکای دانشگاه به بودجه دولتی، نیازمند افزایش اختیارات دانشگاه است‌.

کد خبر 700914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha