نمایشگاه دستاوردهای حوزه فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی گزیده‌ای از محصولات و خدمات شاخص خود را طی روزهای هشتم و نهم شهریور در معرض دید متخصصان و مسئولان کشور قرار داد.

نمایشگاه جهاددانشگاهی

این سازمان با شعار «جهاد دانشگاهی، زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی» و با قرار گرفتن در مسیر نوآوری تلاش می‌کند نخبگان ایرانی سراسر جهان را جذب کند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور چندی پیش در مراسمی عنوان کرده بود که اگر پیش از این باید نگران مهاجرت نخبگان می‌بودیم اکنون باید نگران مسئله مهاجرت دانش‌بنیان‌ها باشیم. بنابراین نمایشگاه اخیر با ارائه دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نمایشگاه تخصصی می‌تواند امکان استفاده و به کارگیری محصولات داخلی برای بخش‌های دولتی و خصوصی را فراهم کند.

درصورت تحقق این موضوع، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان امیدوار خواهند شد که آنچه عرضه می‌کنند، در کشور مورد استقبال قرار می‌گیرد و شاید «مهاجرت» از اولویت آنها خارج شود. درواقع، سیاستگذاران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان با رویکرد درون‌زا، مهم‌ترین عامل در جذب و حفظ نخبگان و نوآوران کشور هستند.

۵۰۰ محصول شاخص
ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با همشهری هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی برای مسئولان بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور و سایر مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام می‌داند.
رئیسی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در حوزه‌های صنعتی، فنی و مهندسی، پزشکی و سلامت، منابع طبیعی، کشاورزی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی بیش از ۵۰۰محصول، خدمت و توانمندی را به نمایش گذاشته است، می‌گوید: «در حوزه صنعت، محصولات مرتبط با انرژی و نفت، صنعت ریلی و دیگر محصولات شاخص فنی و مهندسی را در این نمایشگاه ارائه کرده‌ایم که بخشی از این محصولات عملیاتی شده و در مجموعه‌های مربوطه در حال به‌کارگیری هستند.»

محصولات شاخص
در حوزه فنی و مهندسی محصولاتی چون دکل حفاری، بازوهای بارگیری نفت خام، مته حفاری PDC، سامانه تست تجهیزات دوار، یوپی‌اس و شارژر صنعتی، سیستم کنترل دو الکتروموتورهای ولتاژ متوسط، فرستنده رادیویی موج متوسط با توان یک مگاوات، سیستم رانش و سامانه کنترل و نظارت قطار مترو و سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی بخشی از محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بود.
همچنین محصولات کاربردی در حوزه ناباروری و تولیدمثل، بانک سلول‌های انسانی و جانوری، بانک مولکولی، بانک سلول‌های بنیادی، محصولات فناورانه، تجهیزات و مواد مصرفی تشخیصی و درمانی سرطان پستان، زخم‌پوش‌های پیشرفته و بیولوژیک، داروی گیاهی کاهش وزن و داروی گیاهی کنترل‌کننده آلزایمر در حوزه سلامت و پزشکی قابل توجه بود. در بخش کشاورزی و منابع طبیعی هم تولید واکسن‌های پرکاربرد در صنعت پرورش ماهی، تولید رنگ‌های طبیعی خوراکی و تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی به نمایش درآمده بود. همچنین در نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، مسائل فرهنگی، هنری، مطالعات انسان‌شناختی و مسائلی که جامعه درگیر آن است، مورد توجه قرار گرفته و بخشی از خدمات حوزه اشتغال درخصوص مدرسه ملی مهارت، مشاغل خانگی، مشاغل آینده و آینده مشاغل و ظرفیتی که جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی دارد، به نمایش گذاشته شده است.

زیست‌بوم نخبگان
مدیرکل روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی، این نمایشگاه را با توجه به تخصصی و اختصاصی بودن آن، محلی برای تعامل نخبگان و متخصصان حرفه‌ای حوزه‌های مختلف می‌داند که علاوه بر این، می‌توانند دستاوردهای جهاددانشگاهی را رصد کنند.
رئیسی با اشاره به‌عنوان «جهاد دانشگاهی، زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی» به‌عنوان یک هدف، می‌گوید: «یک نخبه برای زیست، جذب و نگهداشت، نیاز به بستری دارد که جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند این زیست‌بوم را برای همه نخبگان ایرانی فراهم کند. این زیست بوم (جهاددانشگاهی) اکنون با توجه به سابقه ۴۲ساله خود پذیرای نخبگان و ایده‌های آنهاست.»  او معتقد است که جهاد دانشگاهی تنها جایی است که در همه حوزه‌های علم، فناوری، نوآوری، دانش و پژوهش دارای تجربه است و آنها را کاربردی کرده و به همین دلیل، این زیست‌بوم شکل گرفته برای معرفی به ذی‌نفعان به نمایش گذاشته شده است.

ترجیح مسئولان به استفاده از نمونه خارجی
در حاشیه این نمایشگاه یکی از نخبگان و متخصصان جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با همشهری با گلایه از بعضی دستگاه‌ها که تمایل به خرید نمونه‌های خارجی دارند، می‌گوید: «پیشرانی را تولید کرده‌ایم که پس از مدت‌ها فقط توانسته‌ایم یک مورد از آن را به فروش برسانیم.» این متخصص که مایل به افشای نام خود نیست، تأکید می‌کند که پیشران مورد اشاره، باوجود دریافت استانداردهای بین‌المللی مورد توجه مسئولان مربوطه قرار نگرفته و برخی از آنها به دلایل مختلف نمونه‌های خارجی را به داخلی ترجیح می‌دهند. او یادآوری می‌کند که این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این نوع پیشران با وجود نیازهایی که در کل کشور وجود دارد، می‌تواند از نمونه داخلی مورد تأیید آزمایشگاه‌های مرجع بین‌المللی استفاده کند.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 702295
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha