مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) یکی از بزرگترین مراکز تحقیقی در زمینه فیزیک هسته‌ای و ذرات بنیادی است.

سرن

این مرکز در ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۴ طی کنوانسیونی که ۱۲ کشور از اروپای غربی در آن شرکت کردند تأسیس شد و از آن زمان در حومه شمال شرق ژنو ودر نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس به کار خود ادامه داده‌است.

سرن توسط شورایی متشکل از ۲۰ کشور اروپایی اداره می‌شود که تصمیمات اساسی و خط مشی این مرکز را تعیین می‌کند. بودجه تحقیقات و فعالیت‌های سرن نیز از طریق همین اعضا تأمین می‌شود.

هر کدام از اعضای این شورا نیز دو نماینده، یکی سیاسی و دیگری علمی دارند که جهت‌گیری‌ها و نظرات سیاسی و علمی کشور خود را در این شورا بیان می‌کنند.

علاوه بر این شورا انجمن‌ها و کمیته‌های دیگری از جمله کمیته‌های مالی و سیاست‌گذاری در اداره این سازمان دست دارند.

به نقل از وب‌سایت سرن، مأموریت این مرکز، تحقیق، خلق فن‌آوری، همکاری و آموزش است.

طبق کنوانسیون سرن، این سازمان باید بستر مناسبی برای همکاری در زمینه علوم هسته‌ای و ذرات بنیادی بین کشورهای عضو ایجاد و در زمینه‌های نظامی نیز کار کند و نتایج تحقیقات و آزمایشات خود را در اختیار عموم قرار دهد.

ماکتی از برخورد دهنده هادرون در مرز فرانسه و سوئیس

امروزه با توجه به پروژه ساخت و آزمایش برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) که هدف از آن یافتن ذرات ریز اتمی جدید و پاسخ به سوالات دانشمندان در مورد چگونگی تشکیل و تولد جهان است، جهت‌گیری سرن بیشتر در جهت شناخت اجزا و عوامل تشکیل دهنده جهان هستی است.

جدا از سابقه سرن در زمینه تحقیقات هسته‌ای و فیزیک، شبکه تارگستر جهانی؛ یکی از پدیده‌هایی که دنیای ما را به کلی متحول کرد نیز محصول بستر سازی و امکانات این مرکز است.

شبکه تارگستر جهانی در سال ۱۹۸۹ توسط تیم برنرز لی و تحت پروژه‌ای به نام ENQUIRE در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا طراحی شد.

جایی که وب متولد شد

این فن‌آوری در ابتدا بر اساس مفهوم فرامتنی ساخته شد و در ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ سرن اعلام کرد که شبکه تارگشتر جهانی می‌تواند توسط همگان مورد استفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از دستاورهای اخیر سرن در زمینه کامپیوتر، فن‌آوری پردازش موازی و شبکه‌ای است. به این ترتیب اطلاعات آزمایشات و مشاهدات حس‌گرهای برخورددهنده بزرگ هادرون بین شبکه‌ای از کامپیوترها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان پردازش و نگهداری می‌شود.

کد خبر 70087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز