سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژان کلود یونکر (Jean-Claude Juncker) نهم دسامبر ۱۹۵۴ به دنیا آمد. او در لوکزامبورگ، کشوری با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت از شهرت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون اروپا: مذاکره مجددی بر سر برکسیت در کار نخواهد بود

او که یک سیاست‌مدار اهل لوکزامبورگ است و همچنین برنده جوایزی همچون لژیون دونور شده از بیستم ژانویه سال ۱۹۹۵ تا چهارم دسامبر ۲۰۱۳ نخست وزیر لوکزامبورگ بوده است.

در ۲۰ سالگی با مدرک وکالت، وارد حزب سوسیال مسیحی لوکزامبورگ شد و به این شکل فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. در ۲۹ سالگی به وزارت رسید و در سن ۴۰ سالگی ریاست دولت را به دست آورد و تا ۱۸ سال و ده ماه بعد این سمت را ترک نکرد تا اینکه بخاطر یک رسوایی مرتبط با جاسوسی تحت فشار برای ترک این پست قرار گرفت.

یونکر یکی از معماران پیمان ماستریخت است که به پایه گذاری پول واحد اروپایی انجامید. به همین خاطر او در سال ۲۰۰۵ به آقای یورو مشهور شد و ریاست گروه یورو را بر عهده گرفت.

ژان کلود یونکر، در انتخابات پارلمان اروپا (۲۰۱۴) نامزد حزب مردم اروپا بود. حزب مردم اروپا مانند دور قبل در انتخابات ۲۰۱۴ هم  بیشترین آرا را به دست آورد و از مجموع ۷۵۱ کرسی پارلمان، ۲۱۲ کرسی را به خود اختصاص داد. پس از آن اتحاد پیشرو سوسیالیست‌ها و دمکرات ها ۱۸۵ کرسی و بقیه احزاب و گروه‌ها نیز زیر یکصد کرسی به دست اوردند.

ژان کلود یونکر در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۴ به‌عنوان رئیس کمیسیون اروپا معرفی و در پایان جلسه رای‌گیری پارلمان اروپا در روز سه شنبه ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴ به عنوان رییس جدید کمیسیون اروپا برگزیده شد.

دوره ریاست ۵ ساله یونکر بر کمیسیون اروپا از روز اول نوامبر ۲۰۱۴ آغاز شده است.

کد خبر 260799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز