سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهنمود‌ ضبط داده‌ها؛ جزئیات چگونگی ثبت اطلاعات تماس‌ها و ارتباطات تلفنی و اینترنتی را برای دولت‌های اروپایی تبیین می‌کند.

camera

رهنمود‌ اتحادیه اروپا برای ضبط داده‌ها  (EU Data Retention Directives) [فایل PDF] در 15 مارچ 2006 توسط اتحادیه اروپا تصویب شد و رسماً به عنوان "رهنمود 2006/24/EC، ضبط اطلاعات تولید شده پیرامون استفاده از خدمات ارتباطی الکترونیک یا شبکه‌های ارتباط جمعی" به ثبت رسیده‌است. در اینجا منظور از خدمات ارتباطی، خطوط تلفن ثابت، تلفن موبایل، اینترنت، ایمیل و تلفن اینترنتی است.

این رهنمود از اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهد که از ضبط اطلاعات زیر توسط شرکت‌ها و موسسات خدمات ارتباطی به مدت 6 تا 2 سال اطمینان حاصل کنند.

• منبع ارتباط
• مقصد ارتباط
• زمان, تاریخ و مدت ارتباط
• نوع ارتباط
• ابزار مورد استفاده برای ایجاد ارتباط
• محل فیزیکی طرفین ارتباط

شرکت‌ها و موسسات مربوط، از جمله سرویس‌دهنده‌های خدمات ارتباطی اینترنت و تلفن موظف هستند در صورت نیاز موارد فوق را در اختیار مراجع قانونی قرار دهند.

دسترسی به این اطلاعات نیز تنها با داشتن حکم معتبر از اتحادیه اروپا ممکن است.

مدت زمان نگه‌داری اطلاعات بر اساس نوع آن تغییر می‌کند. برای مثال بیشترین زمان برای نگه‌داری اطلاعات SMS، EMS و MMS شش ماه و برای Log فعالیت کاربران 4 ماه می‌باشد.

گفتنی است که بعضی از کاربران برای مصون بودن از کنترل دولت‌ها از ابزاری قانونی مانند شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) یا سرویس‌های ایمیل تحت وب استفاده می‌کنند.

گفتنی است که وقوع بمب‌گذاری‌های لندن در سال 2005، اتحادیه اروپا را در به‌کار بستن این رهنمود ترغیب کرد و سرانجام متن کامل رهنمود در روز دوشبه 6 آوریل 2009 (17 فروردین 1388) برای اجرا به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا فرستاده شد.

کد خبر 78445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز