جمعه ۱۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

آمنه فرخی: آندرآ لوی، نویسنده انگلیسی زبان اهل جامائیکا، اگر چه از بدو تولد در لندن زندگی می‌کند اما هنوز باورها و اعتقادات سرزمین پدری‌اش (جامائیکا) را که نسل به نسل برای او باقی‌مانده در تمامی آثارش با خود حفظ کرده و آنها را به نسل جدید سرزمینش و سیاهان جهان هدیه می‌کند.

خانواده آندرآ لوی در سال 1948 از جامائیکا به لندن مهاجرت کردند و آندرآ،  8 سال بعد در این شهر به دنیا آمد. در طول سال‌های اولیه زندگی در لندن آندرآ تنها کودک سیاه‌پوست مدرسه‌ای کوچک اما انگلیسی زبان بود که در شمالی‌ترین نقطه شهر قرار داشت. همین مسئله موجب شد تا لوی به‌عنوان سیاه‌پوستی که دوست سفید پوست زیادی ندارد، نگاه ویژه‌ای به معضلات، مشکلات و تنهایی پیش‌روی سیاهان به‌ویژه مردمان سیاه سرزمینش داشته باشد.

این نویسنده در موفق‌ترین رمانش «جزیره کوچک» داستان زندگی یک نسل قبل‌تر یعنی زندگی پدران و مادرانی را بیان می‌کند که برای زندگی بهتر به لندن مهاجرت کرده‌اند. او زندگی این افراد را در برابر حوادث، رخدادها و قضاوت‌های مردمان لندن ‌ ارزیابی و بررسی  می‌کند و مردمان این دو سرزمین – جامائیکا و لندن- را به لحاظ فرهنگی و طبقه اجتماعی مورد واکاوی قرار می‌دهد.

از آندر‌‌آ لوی تا به امروز 4 رمان منتشر شده است. نخستین رمان وی با عنوان «نور در خانه برنین» در حقیقت اتوبیوگرافی و شرح‌حالی درباره خودش است که در سال 1994 به رشته تحریر در آمده. در این داستان او ماجرای خانواده‌ای را نقل می‌کند که در دهه 1960 از جامائیکا به لندن مهاجرت کرده‌اند.

 او در دومین رمانش «هرگز اینجا را ترک نکن» 1996 داستان زندگی دو خواهر را به تصویر می‌کشد که به لحاظ شخصیتی و فرهنگی در دو سطح کاملا متفاوت و متضاد قرار دارند .
 «میوه لیمو» نیز سومین رمان لوی است که در سال 1999 نوشته شده و حواشی زندگی یک زوج جوان سیاه‌پوست را در لندن مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد.

«جزیره کوچک» - آخرین اثر آندرآ لوی - در سال 2004منتشر شده است. لوی به واسطه قابلیت‌های ادبی و پرداخت قوی‌اش در این کتاب، در سال 2004‌ دو جایزه معتبر ادبی (جایزه ادبی اورنج و جایزه ادبی ویت‌برد)را دریافت کرده است.

او در این رمان، تعاملات و زندگی مشترک یک زوج جوان سیاه‌پوست در لندن را به تصویر می‌کشد. این رمان همچنین در سال 2005 جایزه ادبی «ولث» لندن را از آن خود کرده است.آندرآ لوی که تا به امروز دوره‌های مختلفی از جایزه ادبی «ساگا» را در بخش ادبیات داستانی داوری کرده و جوایز ادبی‌ای چون «آرت کنسول»1998، «اورنج» 2004، «نویسنده سال انگلیس»2005 و... را در کارنامه‌ ادبی‌اش دارد، در حال حاضر همراه خانواده‌اش در شمال لندن زندگی می‌کند و علاوه بر نوشتن، یکی از طراحان و گرافیست‌های سرشناس این شهر نیز به شمار می‌رود.

وی اگر چه نوشتن را از نخستین سال‌های جوانی آغاز کرده اما نخستین رمانش را در سن 38 سالگی روانه بازار ادبی ‌کرد. او اگر چه پیش‌تر دست‌نوشته‌ها و داستان‌های بسیاری را درباره زندگی سیاهان در انگلیس نوشته و گرد‌آوردی کرده اما تا به امروز هیچ‌یک از آنها را در معرض دید و خوانش عموم قرار نداده است.

این نویسنده همواره لندن را به‌عنوان مکان مورد علاقه‌اش برای رمان‌هایش انتخاب می‌کند و اختلالات و نابسامانی‌هایی را که سیاهان در مسیر زندگی و پیشرفت در این شهر دارند  به چالش می‌کشد.

لوی علاوه بر جوایز ادبی متعددی که در طول این سال‌ها دریافت کرده است، سال گذشته( 2007) جایزه پرخواننده‌ترین کتاب سال انگلیس را به خاطر رمان «جزیره کوچک» با 50 هزار نسخه تیراژ، از آن خود کرده است.

کد خبر 70063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز