سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان آپدایک،‌ رمان‌نویس برنده جایزه پولیتزر و وقایع‌نگار آمریکایی بعد از جنگ جهانی دوم سه شنبه 27 ژانویه (8 بهمن) در 76 سالگی درگذشت

به گزارش آسوشیتدپرس آپدایک  که بیش ازهمه به خاطر رمان‌های چهارگانه "ربیت" Rabbitمشهور است،‌ به گفته آلقرد ای ناپف (Alfred A. Knopf) ناشر همیشگی آپدایک در آسایشگاهی نزدیک خانه‌اش در بورلی فارمز در ماساچوست به علت سرطان ریه درگذشت.

آپدایک، ادیب بلند قامت و با بینی عقابی، که آثارش مکررا در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت، رمان، داستان‌ کوتاه، شعر، نقد، خاطرات – با عنوان "خودآگاهی‌ها" - و حتی جستار مشهوری درباره بازیکن مشهور بیسبال، تد ویلیامز نوشت.

او در طول دوران کاریش که از اواخر دهه 1950 شروع شد‌، بیش از 50 کتاب منتنشر کرد، و تقریبا هر جایزه ادبی آمریکا، ازجمله دو جایزه پولیتزر، برای "ربیت ثروتمند است"، و "ربیت در استراحت"، و دو جایزه ملی کتاب را برد، اما از جایزه ادبی نوبل محروم ماند.

صحنه رمان‌های او از دادگاه "هملت" تا آفریقای پسااستعماری متفاوت بود، اما خانه ادبی او  حومه‌های شهری آمریکا باقی ماند،‌ یعنی  قلمرو بزرگ جدید ادبیات تخیلی آمریکا در میانه قرن بیستم.

آپدایک که در سال 1932 به دنیا آمد، زبان میلیون‌ها خواننده‌ای بود که در دوران "رکود بزرگ" آمریکا بود بوسیله "والدین ناخن‌خشک" بزرگ شده بودند، بوسیله "همبستگی قهرمانانه جنگ جهانی دوم" متحد شده بودند،‌ "سهم نامتناسبی از منابع جهان" در دوران پس از جنگ نصیب‌شان شده بود، در شکوفایی حومه‌شهرها در پس از جنگ جهانی دوم با "شغل‌هایی ایده‌آل و ازدواج‌های زودرس".

او سردرگمی نسلی را در مورد حقوق مدنی و جنبش زنان، و مخالفت با جنگ ویتنام را توصیف کرد، و گاهی تجسم بخشید.

آپدایک بیش از همه به خاطر سبک شیوا و شاعرانه‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

جویس کارول اوتس، نویسنده آمریکایی که دوست آپدایک هم بود، درباره او گفت "درخشندگیی در سبک جان وجود داشت که کاملا فوق‌العاده بود. او همچنین حس عالی،‌ صمیمی، همدلانه‌ای از طنز داشت که مردم همیشه متوجه آن نمی‌شدند."

کد خبر 74098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز