شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

برناردین اواریستو یکی از معدود نویسندگان انگلیسی است که قلمی بسیار توانا در نوشتن و سرودن منظومه‌ها و حماسه‌های اسطوره‌ای در میان صاحب‌قلمان معاصر انگلیس دارد.

 او یکی از نویسندگانی است که برای نوشتن هر یک از رمان‌هایش ماه‌ها به تحقیق و بررسی می‌پردازد و سفرهای زیادی را به سرانجام می‌رساند تا دست به قلم ببرد.

برناردین اواریستو در سال 1960 در لندن از پدری نیجریه‌ای و مادری انگلیسی متولد شده است. او فعالیت‌های فرهنگی- هنری‌اش را با بازیگری تئاتر در لندن آغاز کرده و پس از آن به نویسندگی روی آورده است.

اواریستو نویسندگی را با نوشتن نمایشنامه‌هایی برای شبکه‌های مختلف رادیو لندن آغاز کرده و پس از آن به دنیای رمان‌نویسی قدم گذاشته است. از او دو رمان تحسین‌برانگیز «لارا» 1997 و « فرزند امپراتور» 2001 تا به امروز منتشر شده که تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبانش را برانگیخته است. این دو رمان در حقیقت داستانی حماسی- تاریخی با پیشینه‌ای چندصد ساله دارند.

اواریستو که به خاطر رمان «لارا» جایزه بهترین رمان انگلیس در سال 1999 را به خاطر پرداختن به جنبه‌های اسطوره‌ای- حماسی و قومیت‌های مختلف به‌دست‌آورده، در این اثر، داستانی را پیش می‌کشد که ردپایی از حماسه‌های اروپایی و آداب و سنن اقوام انگلیسی، نیجریه‌ای، یهودی، برزیلی، اسپانیایی و... به چشم می‌خورد که عموما صبغه‌ای 150ساله دارند. او در داستان دیگرش با عنوان « فرزند امپراتور» که رمانی تراژیک-کمیک است داستان زندگی دختری سودانی به نام زلیخا را به تصویر می‌کشد که 1800 سال قبل در روم زندگی می‌کرده و مورد علاقه امپراتور روم نیز بوده است.

«روح جهانگرد» سومین رمان این نویسنده و شاعر انگلیسی درون‌مایه‌ای گوتیک دارد و داستان سفر زوج جوان نه‌چندان سازگاری را نشان می‌دهد که برای جهانگردی در کشورهای اروپایی سفر می‌کنند و در طول مسیر با ارواحی ملاقات می‌کنند که به نوعی سرنوشت آنها را با تاریخ و اسطوره‌های اروپایی پیوند می‌زند.

برناردین اواریستو از جمله نویسندگانی است که علاقه بسیاری به مطالعه، تحقیق و تفحص دارد. او در سال 1997 مسئولیت برگزاری توری را به‌منظور بازدید نویسندگان از کشورهای اروپایی به‌مدت 6 هفته بر عهده داشت. او به همراه بسیاری از نویسندگان معاصر و نویسندگان نوقلم انگلیس از مناطقی چون پرتغال، بلژیک، برلین، دریای‌بالتیک، روسیه و... دیدن کرد و کارگاه‌های آموزشی مختلفی را با همکاری دیگر نویسندگان در طول این سفر برگزار کرد.

این نویسنده که جوایز مختلفی چون جایزه مجمع ادیبان انگلیسی‌زبان 0002 را برای رمان «فرزند امپراتور»، جایزه ملی nesta را به‌عنوان نویسنده برگزیده سال 2003، جایزه مجمع سلطنتی ادبیات انگلیس 2004، جایزه مجمع سلطنتی هنر انگلیس را به‌عنوان برترین نویسنده سال 2006 و... را دریافت کرده تا به امروز موفق به دریافت جایزه‌ای جهانی نشده است. اما آثارش به واسطه طرح مسائل، داستان‌ها و افسانه‌های ملیت‌های مختلف و فرهنگ سرزمین‌های مختلف مخاطبان بسیار زیادی در داخل و خارج از انگلستان دارد.

کد خبر 68336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز