پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

بایی باندله توماس اگرچه متولد نیجریه است و یک‌سوم عمرش را در این کشور گذرانده اما به دلیل سکونت در لندن امروز به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان انگلیسی‌زبان در این کشور شناخته می‌شود.

باندله توماس در سال 1967 متولد شده است. او به یقین یکی از مستعدترین و پرکارترین نویسندگان مهاجر در انگلیس محسوب می‌شود که آثار بی شماری را در ژانرهای داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه، شعر، یادداشت و مقاله ادبی به جامعه ادبی و مطبوعات انگلیس ارائه کرده است. این نویسنده که در حال حاضر یکی از اعضای فعال  گروه تئاتر ملی لندن با نام «کمپانی شکسپیر» است همکاری‌های بسیاری را به عنوان نویسنده و نمایشنامه‌نویس با این گروه در طول دهه گذشته بر عهده داشته است.

درمیان آثار توماس می‌توان به نمایشنامه‌های «باران» 1993، «رستاخیز در خشک‌ترین فصل سال» 1994، «دو اسب‌سوار» 1994، مجموعه «مرگ با ما همراه بود»  1995، «خیابان» 1999، نمایشنامه «تولدت مبارک آقای دکا!»، «هنرپیشه» 2001 و...  اشاره کرد که بسیاری از آنها توسط گروه «کمپانی شکسپیر» نیز به اجرا در آمده است.

از این نویسنده رمان‌هایی نیز با نام‌های «مردی از دوردست‌ها» 1991، «همدردی گورکن» 1991، «خیابان» 1999 و «پسر بورما» 2007 به بازار ادبی عرضه شده که برخی از آنها توسط خود نویسنده برای اجرای نمایش آماده شده‌اند.توماس 40 ساله که تا به امروز آثار بسیاری را در حوزه رمان و نمایشنامه‌ به رشته تحریر درآورده جزو یکی از فعالان عرصه روزنامه‌نگاری لندن نیز محسوب می‌شود که مقالات و یادداشت‌های زیادی از او در صفحات ادبی و فرهنگی روزنامه‌های این شهر منتشر شده است.

او جوایز ادبی زیادی چون جایزه ملی بهترین نمایشنامه‌نویس 1989، جایزه فستیوال نمایش لندن 1994، جایزه ادبی «پگی رمزی» 1998 و جایزه معتبر ادبی «اما»ی انگلیس در سال 2000 را از آن خود کرده است. یکی از بهترین رمان‌های او با نام «مردی از دوردست‌ها» که اولین رمان او نیز محسوب می‌شود روایتی بسیار خواندنی دارد.‌غالب آثار باندله توماس، چه در حوزه نمایشنامه و چه رمان با مضامینی چون فساد، قوم‌پرستی، خشونت خانوادگی،
سقط جنین، جنایت، مصرف مواد مخدر و ... همراه است.

او سیاهی‌ها و معضلات موجود در جوامع مدرن را با ریزبینی و دقت زیادی در آثارش مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد و خواننده را دچار این تردید می‌کند که آنچه از نظرش گذشته بخش‌هایی از واقعیت بوده یا همگی زاییده تخیلات نویسنده بوده است. مضامین اصلی داستان‌های او غالبا توصیف و شرح احوال مردمانی است که در دوران کودکی و نوجوانی در کنار آنها زندگی‌ ‌کرده است.

وی تحت تاثیر همین حال و هوا مجموعه اشعاری را سروده که تا به امروز آنها را به دست ناشر نسپرده است. مجموعه اشعار «در انتظار دیگران» 1989، منتخب اشعار «ذات کرکس» 1989 و مجموعه «نمایش باران» از جمله آثار او در این حوزه است که به جز تعداد بسیار محدودی از آنها که از طریق یکی از برنامه‌های رادیو بی‌بی‌سی منتشر شده غالب آنها به صورت رسمی در اختیار عموم خوانندگان و مخاطبان قرار نگرفته است.

به گفته منتقدان و صاحب‌نظران ادبی توماس از جمله نویسندگان مهاجر و انگلیسی زبان موفق است که در طول اقامتش در لندن آثار متعدد و بی‌نظیری را به جامعه ادبی انگلیس ارائه کرده است. قلم و شیوه نوشتاری این نویسنده در حوزه‌های مختلف شعر، داستان، نمایشنامه، رمان و همینطور مقالات و یادداشت‌های ادبی در مطبوعات انگلیس  همواره مورد تحسین و تشویق منتقدان و مخاطبان ادبی بوده است.

کد خبر 72057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز