چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

آمنه فرخی: «چیماماندا نجوزی آدیچی» نویسنده نیجریه‌ای، جایزه نبوغ بنیاد «مک آرتور» را از آن خود کرد.

این نویسنده جوان که به تازگی سی‌امین سال تولدش را جشن گرفته، نوشتن را به‌طور رسمی از سال 2003 با انتشار رمان «گیاه بنفش» آغاز کرده است. دومین اثر وی با عنوان « نیمی از خورشید زرد» با استقبال بی‌نظیری از جانب خوانندگان و منتقدان ادبی روبه‌رو شد. این اثر وی در سال 2007 جایزه ادبی اورنج را نصیب این نویسنده جوان کرد.

امسال نیز این نویسنده نیجریه‌ای به خاطر همین اثر، «نیمی از خورشید زرد» از سوی هیات داوران جایزه بنیاد «مک آرتور» به‌عنوان نویسنده نابغه سال 2008 انتخاب و معرفی شد.

«چیماماندا نجوزی آدیچی» در این دوره از این جایزه به این دلیل که با قدرت و تعهد ویژه‌ای‌، خوانندگانش را چه در سرزمین مادری‌اش، نیجریه و چه در سراسر جهان با تجربیات نیجریه و تاریخ آن آشنا می‌کند، به‌عنوان نویسنده نابغه سال 2008 از طرف این بنیاد انتخاب و معرفی شد.

جایزه 500 هزار دلاری «مک آرتور» هر سال به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که به لحاظ کاری و شخصی افرادی متعهد هستند و شایستگی خود را در کارنامه ادبی خود به‌گونه‌ای نشان داده‌اند.

«چیماماندا نجوزی آدیچی» نیز در این دوره به‌دلیل تعهدی که در ارائه آثارش به مخاطبانش دارد و همچنین به‌دلیل آنکه قشر زیادی از جوانان مخاطب و خواننده آثارش هستند توانسته گروه بزرگی از مردم را تحت‌تأثیر قرار دهد و  امسال به‌عنوان نویسنده نابغه این بنیاد در کنار «آلکس راس» نویسنده و موسیقیدان نیویورکی موفق به دریافت جایزه بنیاد «مک آرتور» شده است. 

این جایزه که از سال 1981 فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، پیش از این نویسندگانی چون کورمک‌مک‌کارتی، جوزف برادسکی، درک والکات و دیوید فاستر والاس را به‌عنوان نویسنده نابغه به علاقه‌مندان به حوزه ادبیات و داستان معرفی کرده است.

کد خبر 65253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز