همشهری آنلاین: کاندولیزا رایس روز پنجشنبه 4 دسامبر پس از دیدار با مقامات ارشد دولت اسلام آباد اعلام کرد: پاکستان این مساله را درک می‌کند که باید به سرعت و به طور شفاف علیه شبه نظامیان در داخل مرزهای این کشور اقدام کند.

به گزارش سی ان ان، رایس پس از جند جلسه دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به خبرنگاران گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که دولت پاکستان مسئولیت خود را در قبال پاسخ به تروریسم در منطقه درک می کند.

او افزود: باید اقدامی صورت گیرد. اقدامی اضطراری و مقامات پاکستانی از این مساله استقبال کرده‌اند زیرا پاکستان نیز در مبارزه با تروریست‌ها است.

سفر رایس به پاکستان پس از دیدار‌های وی با مقامات هند در دهلی نو در روز چهارشنبه 3 دسامبر  صورت گرفته است. [هند به پاکستان هشدار می‌دهد]

دولت هند ادعا کرده است که مردان مسلحی که در بمبئی (مومبای) دست به عملیات تروریستی زدند از پاکستان وارد خاک این کشور شده‌اند.

رایس نیز در دهلی با اتکا به این ادعای مقامات هندی گفته بود: دولت پاکستان نقش محوری در سرکوب گرو‌ه‌های شبه نظامی در خاک خود دارد.

بازجویان هندی همچنین ادعا کرده‌اند که تنها تروریست بازمانده حملات تروریستی بمبئی به آن‌ها گفته است ملیتی پاکستانی دارد.

این ادعاها در حالی از سوی مقامات امنیتی هند مطرح می‌شود که آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان روز چهارشنبه 3 دسامبر در مصاحبه با سی ان ان هرگونه مداخله پاکستان در حملات مرگبار به شهر بمبئی هند را رد کرده بود. [زرداری مداخله پاکستان در حوادث بمبئی را رد کرد]

رئیس جمهور پاکستان در مصاحبه با سی ان ان همچنین پیشنهاد پاکستان مبنی بر مشارکت مقامات امنیتی این کشور با مقامات هندی در تحقیق بر سر حوادث تروریستی بمبئی را تائید کرده بود.

پیشتر محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان ضمن بیان این مطلب که اکنون زمان متهم کردن نیست، پیشنهاد داده بود که مقامات امنیتی دولت‌های اسلام آباد و دهلی نو با مشارکت یکدیگر درباره حوادث تروریستی بمبئی تحقیق کنند. [پاکستان به هند پیشنهاد تحقیقات مشترک داد]

بر اثر حملات گروهی از مردان مسلح به 10 منطقه در شهر بمبئی در روز چهارشنبه هفته گذشته (26 نوامبر)، دست کم 179 نفر کشته شدند. [جزئیات بیشتر از هجوم‌های مسلحانه در بمبئی]

این حملات پس از سه روز درگیری نیرو‌های پلیس و ارتش هند با مردان مسلح خاتمه یافت.
[پایان کابوس بمبئی با 200 کشته]

کد خبر 70035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز