گروه بین‌الملل: عملیات بی‌سابقه تروریست‌ها در بمبئی پس از حدود 200 کشته و 300مجروحی که برجا گذاشت، چند قربانی سیاسی هم گرفت

شیوراج پاتیل، وزیر کشور هند با پذیرش مسئولیت اخلاقی حملات تروریستی بمبئی، استعفای خود را تسلیم مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند کرد. 

اما با این استعفا، نارضایتی‌ها از اوضاع امنیتی هند، به خاطر ضعف دستگاه امنیتی این کشور از پیش‌بینی و جلوگیری از حملات تروریستی به بمبئی کاسته نشد و دیروز گروه زیادی از مردم شهر مصیبت زده بمبئی با برگزاری تظاهرات نسبت به عملکرد مسئولان و دستگاه‌های امنیتی هند اعتراض کردند.

پس از آن بود که ‌ام‌کی نارایانان، مشاور امنیت ملی هند هم استعفانامه خود را تقدیم نخست‌وزیر کرد.

اما با این حال دولت هند همچنان برای توضیح درباره دلایل ناتوانی در جلوگیری از حادثه بمبئی تحت فشار قرار دارد و به این ترتیب احتمال استعفای تعداد بیشتری از مقامات دولتی ازجمله استعفای ویلاسرائو دیشموک، سروزیر ایالت مهاراشترا، به مرکزیت بمبئی، نیز در آینده نزدیک وجود دارد.

بر همین اساس یکی از معاونان نخست‌وزیر هند به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که احتمالا اعضای بلندپایه بیشتری از دولت در پی حملات تروریستی بمبئی برکنار خواهند شد.
منابع دولتی همچنین اعلام کردند که رئیس اطلاعات داخلی و رئیس گارد ساحلی نیز احتمالا به‌زودی برکنار می‌شوند.

با پذیرش استعفای وزیر کشور هند، احتمالا پالانیاپان چیدامبارام وزیر امور اقتصادی و دارایی این کشور جایگزین وی خواهد شد.

شیوراج پاتیل، وزیر کشور از سوی بسیاری از روزنامه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا دستگاه امنیتی هند هیچگونه هشدار یا اخطاری پیش از حملات تروریستی بمبئی به مردم نداده است. این در حالی است که دستگاه امنیتی هند در سراسر این کشور 300دفتر ضدتروریستی دارد.

دولت هند برای کنترل این فشارها، دیروز اعلام کرد که سطح امنیتی در کشور را تا سطح جنگی بالا برده و همچنین مدارکی دال بر دست داشتن پاکستانی‌ها در این حملات به دست آورده است.

در پی این اتهام، وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد امنیتی پاکستان، هند را به ایجاد تنش بین 2 کشور متهم کرد.

این مقام پاکستانی اعلام کرد که اگر این کشور احساس کند پس از حملات بمبئی از سوی همسایه خود تهدید می‌شود، نیروهای این کشور دیگر در جنگ علیه القاعده و طالبان شرکت نمی‌کنند و در مرز هند مستقر خواهند شد.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان، هند را به عدم‌واکنش به شیوه‌ای که پیامد‌های شدید‌تری داشته باشد، فرا خواند.

وی متعهد به همکاری جدی و سریع با هند شد و گفت: درصورتی‌که دلایلی مبنی بر دست داشتن افراد و گروه‌های پاکستانی در این سلسله حملات در برابر جهانیان ارائه شود، ما به‌طور جدی با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

زرداری همچنین گفت: عاملان چنین حملات وحشیانه‌ای در هند، در تلاش برای ایجاد آشوب در این کشور و واکنش انتقام‌جویانه بودند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ پاکستان هم در یک کنفرانس خبری گفت: دستان ما پاک است. دولت پاکستان علیه هر گروه یا افرادی که در این عملیات وحشتناک دست داشته‌اند، اقدام خواهد کرد.

اما در حالی که سران غیرنظامی پاکستان خواستار حفظ آرامش بودند، مقام‌های نظامی این کشور هشدار دادند که آماده‌ انتقال سربازان به مرز درصورت لزوم هستند.

یک مقام امنیتی پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، گفت، اگر اوضاع بدتر شود، سربازان مستقر در غرب پاکستان می‌توانند ظرف 72ساعت به مرز منتقل شوند.

این مقام‌ امنیتی همچنین خاطرنشان کرد که چنین اقدامی احتمالا باعث ناراحتی و ناامیدی آمریکا خواهد شد زیرا، این اقدام به معنی دور شدن نیروهای پاکستانی از جنگ علیه شبه‌نظامیان در مناطق غربی هم مرز افغانستان است.

با این حال ارتش پاکستان با رد گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر لغو آتش‌بس 5ساله با پاکستان از سوی ارتش هند بعد از حملات بمبئی، تاکید کرد: آتش‌بس با هند به قوت خویش باقی است.

در این بین فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان هم از دوطرف خواست از هرگونه عملکرد غیرمنطقی بپرهیزند زیرا این امر موجب ناامنی در منطقه خواهد شد.

آخرین گفت‌وگوی رسانه‌ای وزیر کشور

شیوراج پاتیل، وزیر کشور هند شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری PTI هند اعلام کرد که مقدار مواد منفجره کشف ‌شده از تروریست‌های حملات بمبئی نشان می‌دهد که آنها قصد داشتند 5هزار نفر را در این شهر قتل‌عام کنند.

پاتیل گفت: بنابر این، می‌توان تصور کرد با توجه به این نکته که یکی از تروریست‌های دستگیر شده مقادیر قابل‌ توجهی مواد منفجره حمل می‌کرد، این افراد کشتار وسیع مردم را در دستور کار خود داشتند.

وی افزود: پلیس مقادیر بسیاری نارنجک و بمب دست‌ساز و همچنین صدها گلوله به همراه این تروریست‌ها پیدا کرد. همچنین 2جعبه حاوی 8کیلوگرم مواد منفجره با قدرت بالا در نزدیکی هتل تاج محل کشف شد و این تروریست‌ها قصد داشتند هتل مذکور را منفجر کنند.

پاتیل همچنین گفت: مرد مسلح دستگیر‌ شده اعتراف کرده که به یک گروه شبه‌نظامی پاکستانی تعلق دارد. اعضای شبکه تروریستی حوادث بمبئی همگی بین 18 تا
28 ساله بودند و از کراچی می‌آمدند.

کد خبر 69719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز