شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: «همه چیز تحت کنترل ماست. تمام تروریست‌ها کشته‌ شدند و دیگر خطری در کار نیست.»

حسن غفور، فرمانده پلیس بمبئی ساعت 6صبح روز گذشته سرانجام این جملات را در مقابل خبرنگاران گفت تا کابوس 60ساعته حملات تروریستی در این شهر به پایان برسد.

در حالی که هتل تاج محل تنها ساختمانی بود که تا صبح دیروز همچنان در اختیار افراد مسلح باقی مانده بود، کماندوهای هندی در آخرین حمله خود بعد از طلوع آفتاب توانستند با کشتن 3فرد مسلح به حملات تروریستی این شهر پایان دهند.

خبر پایان این عملیات اما تا زمانی که جست‌وجوی اتاق به اتاق این هتل بزرگ به پایان نرسید، اعلام نشد.

پس از پایان این عملیات آمبولانس‌های مقابل ساختمان هتل نظر همه را جلب کرد که برای انتقال اجساد کشته شدگان در این هتل که حدود 50نفر تخمین زده شد آماده شده بودند.

همزمان نیروهای پلیس به همراه سگ‌های تجسس، 600اتاق هتل را جست و جو کردند تا گروگان‌ها را پیدا کنند و مطمئن شوند فرد مسلحی در این هتل پنهان نشده است.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد، تعداد کشته شدگان زنجیره حملات تروریستی بمبئی به 195نفر رسیده است و مردم هند به‌شدت از این مسئله خشمگین هستند.

به همین خاطر نیروهای امنیتی این کشور روز گذشته به سرعت تحقیقات برای مشخص شدن دست‌های پشت پرده این عملیات را شروع کردند.

رئیس پلیس بمبئی اعلام کرده است که تحقیقات نشان می‌دهد 10مرد مسلح در این عملیات دست داشتند که 9نفر آنها در درگیری‌ها کشته شده و یک نفر دیگر در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد.

مقام‌های شهر بمبئی همچنین اعلام کردند که در قایقی که گفته می‌شود مهاجمان از آن برای آمدن به بندر بمبئی استفاده‌ کرده‌اند چند دستگاه تلفن همراه پیدا کرده‌اند که فهرست مکالمات آن تماس با شهر جلال آباد پاکستان را نشان می‌دهد.

در حالی که انگشت اتهام مقام‌های هندی همچنان به سوی پاکستان است آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی، با تاکید بر همکاری نزدیک در تحقیقات این پرونده متعهد شد درصورتی که مشخص شود تروریست‌ها تبعه این کشور بوده‌اند، اقدام سختی در این مورد انجام دهد.

زرداری با اشاره به نشست فوری دولت پاکستان درباره اقدامات لازم برای روبه‌رو شدن با بحران بی‌اعتمادی بین کشورش و هند گفت: اقدامات لازم برای بررسی بحران به‌وجود آمده در اسرع وقت انجام خواهد شد.

این در حالی بود که پاکستان سفر رئیس اداره اطلاعات این کشور به هند جهت کمک به تحقیقات درباره حوادث بمبئی را لغو کرد.

پاکستان در این باره اعلام کرد که یک جلسه اضطراری میان اعضای هیات دولت این کشور تشکیل خواهد شد تا در باره بحران رخ داده در هند بحث و درصورت نیاز تصمیم‌گیری کنند.

پاکستان همچنین اعلام کرده است فردی با سمت پایین‌تر از رئیس اداره اطلاعات خود را به هند اعزام می‌کند.همچنین مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند برای مذاکره درباره‌ حملات بی‌سابقه به اماکن عمومی بمبئی و راه‌های مقابله با چنین حوادثی جلسه‌ای را با حضور فرماندهان نیروهای مسلح و روسای آژانس‌های اطلاعاتی هند برگزار کرد.

سینگ این نشست را برای بررسی وضعیت امنیتی هند با توجه به اینکه عاملان این حملات از طریق دریا وارد بمبئی شده‌اند، تشکیل داد.

شیوراج پاتیل، وزیر کشور هند قبل از این نشست همچنین یک نشست را با حضور مقام‌های ارشد نیروهای نظامی و آژانس‌های مختلف اطلاعاتی برگزار کرد که در آن تصمیمی برای ارتقای اقدامات امنیتی در طول خط ساحلی اتخاذ شد.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد 8نفر از افراد مسلحی که در حملات بمبئی دست داشتند یک ماه پیش به این شهر وارد شده بودند. همچنین در حالی که برخی گزارش‌ها خبر از دخالت یک انگلیسی تبعه پاکستان در این حملات می‌دهد، مقام‌های انگلیس این مسئله را رد کردند.

کد خبر 69612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز