چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هند روز چهارشنبه 3 دسامبر هشدار داد پس از حملات هفته گذشته به شهر بمبئی، همه گزینه‌ها را در مقابل پاکستان مدنظر دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در همین حال آمریکا نیز فشارها را بر اسلام‌‌آباد افزایش داده است تا به همکاری فوری در تحقیق در این مورد بپردازد.

وزیر خارجه هند، پارناب مکوهرجی، در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا که در حال بازدید از این کشور است، گفت که "هیچ شکی" ندارد که  این پیکارجویان از پاکستان آمده و هدایت شده بودند.

او با اشاره به تقاضای هند از پاکستان برای تحویل 20 مظنون به تروریسم، گفت: "اینکه چه اقدامی باید بوسیله دولت در این مورد انجام شود، بسته به پاسخی دارد که ما از مقامات پاکستان دریافت می‌کنیم."

او هشدارد داد: "ما انتظار پاسخ پاکستان را می‌‌کشیم، و بعد از دریافت پاسخ، دولت هند هر اقدامی را که برای محافظت از تمامیت ارضی، امنیت و ایمنی شهروندانش لازم بداند، انجام خواهد داد."

او به رایس گفت: "شکی وجود ندارد که این تروریست‌ها از پاکستان آمده بودند و از کنترل‌کنندگان آنها در پاکستان هستند."

 این حملات که یک هفته قبل بر ضد پایتخت اقتصادی هند انجام شد و 60 ساعت طول کشید، بوسیله 10 مرد مسلح انجام شد که عده‌ای از آنها با قایق به این شهر وارد شده بودند.

 نیروهای امنیتی هند یکی از این پیکارجویان را دستگیر کردند و می‌گویند که او پذیرفته است که که یک پاکستانی عضو لشکر طیبه - یگ گروه اسلامگرای مستقر در مرز هند و پاکستان- است.

در این حملات که دو هتل مجلل، یک مرکز یهودیان، یک کافه پرطرفدار، یک ایستگاه شلوغ راه‌آهن و یک بیبمارستان را  هدف قرار دادند، 188 نفر - که در میان آنها افرادی از 22 ملیت خارجی دیده می‌شود- کشته شدند و بیش از 300 نفر زخمی شدند.

 رایس در این کنفرانس خبری گرچه از "از هر نوع نتیجه‌گیری فوری در مورد کسانی که مسئول این حمله بودند" اجتناب کرد، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا به طور خصوصی از اتهامات هند حمایت کرده‌اند.

رایس که انتظار می‌رود‌ پنجشنبه به پاکستان برود، گفت: "پاسخ دولت پاکستان باید شامل همکاری و اقدام عملی باشد. این چیزی است که ما در انتظار آن هستیم و پیامی است که به پاکستان می‌فرستیم."

رابطه بین هند و پاکستان به علت این حملات به شدت دچار تنگنا شده است و دهلی نو تعلیق فرایند صلح بین دو کشور را مدنظر قرار داده است.

 این دو کشور از زمان استقلال‌شان از سلطه انگلیس در سال 1947 سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند، و هر دوی آنها دارای سلاح هسته‌ای هستند.

کد خبر 70031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز