گروه بین‌الملل: تنش در روابط هند و پاکستان هر روز وارد مرحله جدیدی می‌شود و این مسئله احتمال درگیری میان دو کشور را افزایش داده است.

تهدیدهای اخیر مقام‌های هندی و گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی درباره آماده شدن نیروهای نظامی این کشور برای حمله به پاکستان، باعث شد تا ارتش پاکستان به حالت آماده باش کامل در بیاید.

شبکه الجزیره به نقل از منابع پاکستانی گزارش داد با افزایش تنش میان دو کشور تمام نیروهای نظامی شامل نیروی دریایی، نیروی هوایی و ارتش این کشور در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند.

روز دوشنبه روسای نیروهای سه‌گانه نظامی پاکستان در جلسه‌ای که از آن به‌عنوان نشست اضطراری یاد شده است در راولپندی شرکت کردند تا در مورد گزارش‌های اطلاعاتی در مورد تنش‌ها با هند مذاکره کنند.

همچنین هواپیماهای جنگی پاکستان در اقدامی غیرمعمول، برفراز چند شهر هم مرز با هند به پرواز درآمدند.

سخنگوی نیروی هوایی پاکستان در بیانیه‌ای با اشاره به پرواز هواپیماهای جنگی این کشور برفراز شهرهای لاهور، اسلام آباد و چند نقطه مرزی با هند اعلام کرد: این پروازها با توجه به وضع موجود در منطقه صورت می‌گیرد.

مقام‌های نیروی هوایی در این بیانیه به جزئیات علت افزایش ناگهانی پرواز هواپیماهای جنگی این کشور اشاره‌ای نکردند. این پروازهای ناگهانی باعث شد که پرواز دو هواپیمای مسافربری در این کشور با تاخیر بسیار زیاد صورت بگیرد.

این در حالی است که گفته می‌شود هند افزایش تعداد نظامیان خود در مرز با پاکستان را به‌ویژه در منطقه راجستان آغاز کرده است. به گفته مقام‌های نیروی هوایی هند، تدابیر امنیتی در اطراف تمامی مناطق استراتژیک افزایش یافته و رادارهای بیشتری هم در طول مرز هند و پاکستان مستقر شده است.

به گفته این مقامات، این تدابیر به‌منظور افزایش قدرت دفاعی هوایی هند برای مقابله با تهدیدها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. چندی پیش هم، مقام‌های هند از اعزام جنگنده‌های میگ خود به مناطق نزدیک مرز با پاکستان خبر داده بودند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان هم با افزایش تنش میان دو کشور اعلام کرد که جنگ بین اسلام آباد و دهلی نو به نفع هیچ کس نیست، اما اگر حمله‌ای علیه پاکستان صورت گیرد این کشور توان دفاع از خود را دارد.

وی گفت: پاکستان خواستار جنگ نیست، ما خواستار صلح هستیم، اما اگر جنگی علیه ما صورت گیرد آنگاه ما هم حق دفاع از خود را داریم. قریشی تاکید کرد: حملات بمبئی و دیگر اقدامات تروریستی را بدون توجه به اینکه کجا اتفاق می‌افتند محکوم می‌کنیم.

ما خواستار جنگ نیستیم، زیرا جنگ آینده دو کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد. درصورت به راه افتادن جنگ هیچ کس امنیت نخواهد داشت.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم در دیدار بازرگانان این کشور در کراچی روز دوشنبه اعلام کرد: ارتش پاکستان آماده دفاع از کشور در مقابل تهدیدهای هند است. وی گفت: در مقابل تهدیدها در مرزهای شرقی ملت پاکستان کاملا متحد هستند و ما ارتش بسیار حرفه‌ای برای پاسخگویی به هر تهدیدی در اختیار داریم.

چودری احمد مختار، وزیر دفاع پاکستان هم هشدار داد درصورتی که هند جنگ را آغاز کند باید بداند که پاکستان آمادگی کامل برای مقابله با هر تهدیدی را دارد و از حق خود در دفاع از قلمروهایش استفاده خواهد کرد.

با وجود این وی اعلام کرد اگر بین کشورش و هند جنگ جدیدی رخ دهد، جنگی هسته‌ای نخواهد بود.این در حالی بود که پراناب موکرجی، وزیر امور خارجه هند در اخطار دیگری خطاب به مقام‌های پاکستان گفت: شما نمی‌توانید از تعهدات خود شانه خالی کنید و تمامی راه‌ها برای پاسخگویی شما باز است.

موکرجی در جمع دیپلمات‌های ارشد هند هشدار داد که مقام‌های پاکستان تاکنون از سیاست انکار استفاده و تلاش کرده‌اند تا بدون پاسخ به انتقادها و مسئولیت‌ها افکار عمومی در این باره را منحرف کنند.

وی با اشاره به اینکه شبه نظامیان پاکستان کل امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازند، اعلام کرد: جامعه بین‌المللی تاکنون پاکستان را برای برچیدن شبکه‌های تروریستی در خاک خود به قدر کافی تحت فشار قرار نداده است.

موکرجی همچنین از پاکستان به‌علت عمل نکردن به وعده خود در پایان دادن به تروریسم فرا مرزی انتقاد کرد و تاکید کرد: دولت هند از همه گزینه‌ها برای پاسخ به این مسئله استفاده می‌کند. وی ادامه داد: هند تمام قدم‌هایی را که برای مبارزه با حملات تروریستی که از خاک پاکستان سرچشمه می‌گیرد برخواهد داشت.

سونیا گاندی، رهبر حزب حاکم کنگره هند هم به تازگی اعلام کرده بود: مقام‌های پاکستان نباید صلح طلبی هند را دلیل ضعف این کشور به حساب بیاورند.

وی در یک نشست هشدار داد: در حالی که ما در تلاش برای داشتن روابط دوستانه با کشور همسایه خود هستیم باید به‌طور صریح اعلام کنم ما توانایی پاسخی مناسب به آنهایی را که از خاکشان برای گسترش و تقویت تروریسم استفاده می‌کنند در اختیار داریم.

سفر مولن به پاکستان

ژنرال مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه به اسلام‌آباد رفت. مولن در مدت اقامت دو روزه خود قرار است با مقام‌های پاکستان دیدار و درخصوص اوضاع منطقه تبادل نظر کند.

تلویزیون خصوصی جیو با اشاره به ورود ژنرال آمریکایی به پاکستان اعلام کرد: مولن درخصوص تنش کنونی بین پاکستان و هند و دیگر امور منطقه با آصف علی زرداری رئیس‌جمهور، یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر، اشفق پرویز کیانی فرمانده نیروی زمینی و دیگر مقامات پاکستان گفت‌وگو خواهد کرد. این دومین سفر مولن به پاکستان در ماه جاری است.

کد خبر 71328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز