دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

حملات تروریستی بمبئی با خشم مردم هند از عملکرد ضعیف دولت این کشور سرانجام سومین قربانی سیاسی خود را هم گرفت.

روز گذشته به‌دنبال استعفای وزیر کشور و مشاور امنیت ملی، ویلارائو دشموک، سروزیر ایالت ماهاراشترا که بمبئی مرکز آن است هم از سمت خود کناره‌گیری کرد.

دشموک روز گذشته اعلام کرد: پیشنهاد استعفای خود را داده است و اگر مسئولیت این حملات به‌عهده سر وزیر بوده است من حاضر به ترک پست خود با تصمیم رهبران حزب حاکم هستم.

استعفای سر وزیر ایالت ماهاراشترا در حالی صورت گرفت که آر آر پاتیل، معاون وی هم در واکنش به گزارش‌هایی درباره این‌که او درصدد کم اهمیت جلوه دادن عملیات مهاجمان مسلح در بمبئی بوده است از مقام خود استعفا داد.

با وجود این، هنوز کابوس ترور در بمبئی تمام نشده است و مردم این کشور با دلهره از حملات دیگر زندگی می‌کنند.

روزنامه تایمز گزارش داد در قایقی که تروریست‌ها برای آمدن به بمبئی از آن استفاده کرده بودند 15 جلیقه نجات وجود داشته است. در حالی که مقام‌های امنیتی هند تنها از سرنوشت 10 مرد مسلح خبر دارند.

به همین خاطر این دلهره وجود دارد که 5 نفر دیگر از تروریست‌ها در حال آماده‌سازی‌ مجدد خود در شهر بمبئی برای یک حمله مجدد باشند.

این در حالی است که تنش‌ها میان هند و پاکستان هر روز افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که مقام‌های هندی روز گذشته اعلام کردند تحقیقات آنها نشان می‌دهد تمام افراد مسلح شرکت‌کننده در حملات بمبئی پاکستانی بوده‌اند.

آناند شارما، وزیر مشاور در امور خارجی هند با اعلام این خبر تاکید کرد که حملات تروریستی بمبئی ضربه‌ای جدی به روابط دهلی نو و اسلام آباد وارد کرده است.

وی اعلام کرد: عقیده کشورش این است که پاکستان باید به وعده خود عمل کند و اجازه ندهد که از خاک این کشور برای حمله به هند استفاده شود.

روزنامه تایمز چاپ لندن هم گزارش داد تنها تروریستی که زنده توسط نیروهای هندی دستگیر شده اعتراف کرده است که در پاکستان آموزش دیده و به او دستور داده‌اند تا آخرین نفس به کشتن ادامه بدهد.

اعظم امیر کساب، 21 ساله گفته است که توسط شبه نظامیان لشکر طیبه در پاکستان به‌مدت 3 ماه آموزش دیده و هدف گروه آنها حداکثر تلفات در این عملیات بوده است. با وجود این، مقام‌های پاکستان همچنان با رد هر نوع دخالت در حملات بمبئی خواستار ادامه روند صلح با همسایه خود هستند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز اعلام کرد: مقام‌های هند نباید اجازه دهند که شبه نظامیان یک جنگ دیگر را در منطقه به راه بیندازند.

وی هشدار داد که شبه نظامیان می‌توانند و این قدرت را دارند که باردیگر با این نوع حملات باعث یک جنگ میان 2همسایه هسته‌ای در منطقه شوند.

وی گفت: در حال حاضر حوادث بمبئی به ما یادآور می‌شود که شبه‌نظامیان در تلاش برای حملاتی مشابه هستند و به همین خاطر ما باید با یکدیگر برای مقابله با این شیاطین متحد شویم. با وجود افزایش تنش‌ها میان دهلی‌نو و اسلام آباد، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان وقوع جنگ تازه میان هند و پاکستان را بعید دانست.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد پاکستان نیروهای نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است تا در برابر هر نوع واکنش هند علیه خاک این کشور با توجه به ادامه‌ تهدیدها در آمادگی کامل به‌سر ببرد.

مواضع دوطرف نشان می‌دهد با وجود رویکرد تهاجمی هند مقام‌های پاکستان با توجه به قدرت هسته‌ای این کشور در میان بحران اقتصادی به هیچ عنوان مایل نیستند وارد یک جنگ جدید شوند.

علاوه بر این، اسلام آباد اکنون نبرد در مناطق قبیله‌ای وزیرستان را علیه افراط‌گرایان آغاز کرده و این مسئله کل نیروهای ارتش پاکستان را مشغول کرده است.

به همین خاطر رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان در چند روز گذشته رایزنی‌های فراوانی را با مقام‌های کشورهای مختلف شروع کرده‌اند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز به دهلی نو سفر کند تا آمریکا بار دیگر بر حمایت خود از هند پس از حملات بمبئی تاکید کند. روز گذشته رایس از مقام‌های پاکستان خواست با شفافیت کامل با هند در مورد این حملات همکاری کنند.

وی گفت: نمی‌خواهم خودم در این مورد هیچ نوع نتیجه‌گیری داشته باشم اما فکر می‌کنم که اکنون زمان شفاف‌سازی‌ و همکاری کامل و مطلق است و این چیزی است که ما انتظار داریم.

تاثیر حملات بمبئی بر انتخابات

هر چند پیش‌بینی می‌شود موج کناره‌گیری مقام‌های مختلف برای آرام کردن مردم خشمگین هند ادامه داشته باشد اما حملات بمبئی بدون شک برای حزب حاکم این کشور بزرگ‌ترین بد اقبالی به حساب می‌آید که سال آینده انتخابات سراسری این کشور را در پیش دارد.

10 تروریست حدود 60 ساعت پایتخت تجاری هند را با بیشترین تعداد قربانی در اختیار خود داشتند که شکستی بزرگ برای دستگاه‌های امنیتی این کشور به حساب می‌آید.

به همین خاطر مردم این کشور دولت را متهم به قصور در حفظ امنیت کشور می‌کنند. بر این اساس، احتمال دارد در آستانه انتخابات پارلمانی هند حزب بی‌جی‌پی مهم‌ترین حزب مخالف دولت متشکل از ملی گرایان هندو با استفاده از این شکست امنیتی بار دیگر به رأس قدرت بازگردد.

کد خبر 69830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز