ترجمه - نیلوفر قدیری: همکاری 7 ساله پاکستان با آمریکا در « جنگ با ترور» این روزها وارد مرحله تازه و خطرناکی شده‌است.

 براساس اخبار منابع موثق، آمریکا قرارداد ساخت هزار دستگاه وسیله نقلیه موسوم به Humvee را به پاکستان سپرده تا از این وسیله توسط نیروهای ائتلاف در افغانستان علیه طالبان استفاده شود. این وسیله در واقع مخفف وسیله نقلیه کوچک چند منظوره چرخ‌دار است.

آمریکا سفارش ساخت هزار دستگاه از این وسیله را به صنایع سنگین پاکستان داده و این کار در 35کیلومتری غرب اسلام‌آباد پایتخت پاکستان در حال انجام است. این منطقه با بیش از 6هزار نیروی کار، مرکز مهندسی و تولید نیروهای مسلح پاکستان است. کار ساخت این وسایل اکنون آغاز شده اما به‌صورت کاملا مخفیانه دنبال می‌شود. این مرکز توانایی ساخت تانک‌های جنگی، زره‌پوش، نفربرهای جنگی و دیگر تجهیزات نظامی را دارد. پیش از پاکستان، شرکت تولید وسایل نقلیه سنگین آمریکا که در ایندیانا واقع است، کار ساخت این وسیله نقلیه را به‌عهده داشت.

به این ترتیب پاکستان اکنون با تولید سخت‌افزار جنگ با ترور، یک گام مهم در این مسیر و همکاری با آمریکا جلو رفته‌است. این اقدام پاکستان با توجه به شرایط حساسی که در داخل این کشور حاکم است، پیامدهای زیادی می‌تواند در پی داشته‌باشد.  گزارش منابع موثق حاکی از آن است که قرارداد ساخت Humvee اولین قرارداد از سری قراردادهای تولید سخت‌افزارهای جنگی است که میان آمریکا و پاکستان امضا شده یا قرار است به امضا برسد. اکثر این موارد سفارشی به صنایع سنگین نظامی پاکستان، وسایل و تجهیزاتی است که آمریکا از آن در جنگ افغانستان و مقابله با طالبان استفاده می‌کند.

بعد از درز کردن این خبر از منابع موثق، خبرنگاران خارجی صحت این موضوع را از وزارت دفاع و بخش تولید صنایع سنگین نظامی پاکستان جویا شدند اما هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.  با نزدیک‌شدن فصل زمستان که معمولا فصل فروکش کردن درگیری‌های افغانستان است، هیچ نشانه‌ای از کمتر شدن آتش این درگیری‌ها به چشم نمی‌خورد. طالبان در ماه‌های اخیر مقاومت بی‌سابقه‌ای نشان داده و دامنه جنگ با نیروهای ناتو و آمریکا را از استان‌های مرزی با پاکستان به مراکز شهری افغانستان کشانده‌اند.

پایگاه‌های آمریکا در نورستان و خوست و پایگاه‌های انگلیس در لشکرگاه و دیگر مناطق افغانستان، از آتش حمله طالبان در امان نبوده‌اند و حتی به محاصره هم درآمده‌اند.  شدت گرفتن این درگیری‌ها بر وضعیت پاکستان هم تاثیر گذاشته‌است. مناطق قبیله‌نشین پاکستان اکنون در کنترل و یا محاصره شبه‌نظامیان وابسته به طالبان است. حملات گاه و بی‌گاه نظامیان آمریکایی به پاکستان از خاک افغانستان و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف‌گرفتن شبه‌نظامیان و پایگاه‌های آنها در مناطق قبیله‌نشین پاکستان، خشم بسیاری از مردم این کشور را برانگیخته‌است.

این حملات همچنین نارضایتی نیروهای مسلح پاکستان را هم به‌دنبال داشته‌است.  انتشار این خبر که پاکستان مشغول تولید سخت‌افزارهای جنگی‌‌ای است که می‌تواند در داخل خاک این کشور هم توسط آمریکایی‌ها استفاده شود، خشم و نارضایتی بیشتری را دامن می‌زند.
از سوی دیگر به گزارش همین منابع موثق آمریکا در حال ساخت پایگاه نظامی بزرگی در داخل پاکستان و در منطقه تاربلا در 20 کیلومتری اسلام‌آباد است. قرار است نیروهای پاکستانی در این مرکز برای مقابله با شبه‌نظامیان در مناطق قبیله‌نشین، آموزش ببینند. اما گفته می‌شود که آمریکا از این پایگاه برای انجام عملیات‌های خود در داخل خاک پاکستان و حتی افغانستان استفاده می‌کند. آمریکا قصد دارد در ماه ژانویه آینده با اضافه کردن 4 تا 5 هزار نیروی تازه‌نفس در افغانستان، عملیات خود را علیه طالبان شدت بخشد.

آسیا تایمز- 18 اکتبر 2008

کد خبر 66230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز