ترجمه - احسان تقدسی: لااقل هنوز جنگی میان آمریکا و پاکستان آغاز نشده، اما همه چیز از افزایش تنش‌ها میان این دو کشور خبر می‌دهد. آخرین درگیری آمریکا و پاکستان در مرز افغانستان روز پنجشنبه هفته گذشته روی داد.

در این حادثه نیروی‌های زمینی پاکستان و آمریکا پس از تیراندازی سربازان پاکستانی به یک بالگرد ارتش آمریکا، به‌شدت با یکدیگر درگیر شدند.

آمریکا مدعی حضور بالگرد خود در خاک افغانستان است  اما پاکستانی‌ها معتقدند با نظامیان آمریکایی در مرز هوایی پاکستان درگیر شده‌اند. وضعیت خاص کوه‌های مرز افغانستان و پاکستان البته مانع از ارزیابی صحت ادعای هر کدام از طرفین شده است.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان که هم اینک در نیویورک به سر می‌برد، گفته است که نظامیان پاکستانی صرفا به سوی بالگرد آمریکایی شلیک‌های هشدار‌دهنده داشته‌اند و نه تهاجمی.

وی پیش از دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا گفت: گاهی اشتباهاتی در مرز پیش می‌آید که آنها نمی‌دانند از مرز رد شده‌اند. تنش در مرزهای پاکستان و افغانستان پس از آن اوج گرفت که نیروهای نظامی آمریکا، مقر شبه نظامیان افراطی را در خاک پاکستان مورد حمله قرار دادند.

آمریکا معتقد است این شبه نظامیان اقدام به حمله به نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان می‌کنند. اوایل هفته گذشته هم پاکستان مدعی شد لاشه یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در مرزهای خود یافته است.

در مقابل آمریکا اعلام کرد که هواپیمای مورد ادعای پاکستان در خاک افغانستان سقوط کرده است.

هفته گذشته شبه نظامیان اقدام به منفجر کردن هتل ماریوت در پاکستان کردند. در اثر این انفجار حداقل 53نفر کشته شدند.

روزنامه آرمی تایمز هم گزارش داد که ارتش آمریکا در گزارشی نوشته است نیروهای نظامی پاکستان اقدام به هلی‌برن گسترده شبه‌نظامیان در خاک افغانستان کرده‌اند تا به کمک نیروهای طالبان بشتابند.

در پنجشنبه‌ای که گذشت مقامات رسمی ایالات متحده تلاش فراوانی کردند تا بر ادامه همکاری با پاکستان تاکید کنند؛ همزمان آصف‌علی زرداری اعلام کرد: ما نمی‌توانیم به دوستانمان اجازه نقض حاکمیت خود را بدهیم.

در حالی که مقامات پنتاگون به‌شدت از هدف قرار گرفتن بالگرد آمریکایی توسط نظامیان پاکستان ابراز ناخشنودی می‌کنند، اظهارات مقامات سیاسی آمریکا در این باره مفهوم تلاش برای تشنج زدایی در روابط 2 کشور دارد.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق که این ماه به سمت فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در افغانستان، عراق و پاکستان منصوب شد، معتقد است آنچه در مرز پاکستان می‌گذرد به منزله تهدیدی برای افغانستان محسوب می‌شود.

وی روز پنجشنبه در پاریس خطاب به خبرنگاران گفت که پاکستان به‌طور بالقوه با تهدید روبه‌روست. پترائوس همنوا با فرماندهان پنتاگون، شبه نظامیان پناه گرفته در غرب پاکستان را سندیکایی با حضور القاعده، طالبان و جریان افراطی معرفی کرد.

به‌نظر می‌رسد مشکل اینجاست که پاکستان نمی‌تواند نقش نیروهای نظامی آمریکا در هدف قراردادن شبه نظامیان پناه گرفته در خاک پاکستان را بپذیرد.

جالب اینجاست که مثلا در حادثه روز پنجشنبه هفته گذشته پاکستانی‌ها صراحتا از تیراندازی بالگرد آمریکایی به سوی خود سخن می‌گویند و آمریکا هم تیراندازی را تکذیب می‌کند.

پاکستان متحد راهبردی آمریکا در جنگ بر علیه تروریسم محسوب می‌شد و اینک نیروهای نظامی آمریکا تحت فشار سیاستمداران اقدام به عملیات در داخل خاک پاکستان می‌کنند. در این میان، نیروهای امنیتی پاکستان هم علنا به 2‌دسته تقسیم شده‌اند.

بخشی از آنان حامی حمایت از جریان طالبان و افراطیون به‌شمارمی‌آیند و بخشی هم مخالف هرگونه حمایت از طالبان هستند.

ارتش پاکستان مدعی جنگ با شبه نظامیان است در حالی که ارتش آمریکا با ناامیدی به این جنگ می‌نگرد. آمریکا همچنان بر ادامه حملات خود بر شبه نظامیان پناه‌گرفته در خاک پاکستان تاکید دارد و برای اولین بار طی چند ماه اخیر اقدام به درگیری زمینی با نظامیان پاکستان کرده است.

بعید نیست که چندی بعد ارتش آمریکا رسما اعلام کند که از منافع ملی ایالات متحده در خاک پاکستان دفاع می‌کند. 

در این میان، بی‌جهت نبود که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه صراحتا گفت که پس از حضور القاعده در عراق، غرب پاکستان اصلی‌ترین تهدید علیه منافع ملی آمریکاست.

Time.com
  26 سپتامبر 2008 

کد خبر 64347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز