همشهری آنلاین: رئیس جدیدی برای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) معرفی شده است که سابقه مبارزه با سازمان‌های تروریستی همچون القاعده و طالبان را در کارنامه خود دارد.

خبرگزاری آلمان از اسلام‌آباد گزارش داد، ارتش پاکستان روز سه‌شنبه نهم مهر اعلام کرد ژنرال احمد شجاع پاشا در راس سرویس اطلاعاتی پاکستان قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب ندیم تاج، سلف وی کمتر از یک سال در این سمت باقی ماند. معرفی وی با انتصاب 13 ژنرال جدید همزمان شد. یکی از سخنگویان ارتش پاکستان گفت: «این رخدادی معمولی است.»

ژنرال پاشا از افراد نزدیک به اشفق کیانی، رییس ارتش پاکستان محسوب می‌شود که سال گذشته جای پرویز مشرف را در این سمت گرفت. مشرف از زمان کودتای 1999 میلادی در راس ارتش و دولت قرار گرفت و یک سال پیش، پس از کناره‌گیری از ریاست ارتش در ماه اوت دولت ائتلافی جدید وی را به استعفا از سمت ریاست جمهوری مجبور کردند. آصف علی زرداری، همسر بی‌نظیر بوتو، رهبر ترور شده مخالفان، جانشین مشرف شده است.

به گفته کارشناسان، ISI مانند دولت در دولت عمل می‌کند، گرچه به شکل تشریفاتی نخست‌وزیر آن را تشکیل می‌دهد. تلاش دولت ائتلافی در تابستان برای آن که ISI را زیرمجموعه وزارت کشور قرار دهد، شکست خورد. سازمان اطلاعات پاکستان تحت رهبری ارتش باقی ماند که بیش از نیمی از عمر 60 ساله خود را در این کشور حاکم بوده است.

کد خبر 64668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز