دلشان می‌خواست هیئت دخترانه داشته باشند، اما کسی آن‌ها را جدی نمی‌گرفت تا اینکه اولین مراسم را روی بام خانه‌شان برگزار کردند. این تلاش‌شان آنقدر بازخورد داشت که به خانه های دیگر کشیده شد. حالا مدت‌ها از شروع فعالیت هیئت دخترانه «حَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ» می‌گذرد و اعضای آن نه تنها در ماه محرم بلکه در تمام سال برنامه دارند.

هیئت

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: محل دورهمی دخترانه‌شان گوشه‌ای از حسینیه اعظم فرحزاد در منطقه۲ است. در این مکان از جشن تا عزاداری برگزار می‌کنند. برخی روزها هم به هماهنگی برنامه‌ها می‌گذرد. گاهی اوقات هم اتاقک کوچک‌شان محل آموزش است. در هیئت‌شان از دختربچه ۸ ساله تا بانوی ۲۱ ساله دیده می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

هیئت دخترانه‌ای که چهارفصل است | چگونه آن دختر و خانواده‌اش شیعه شدند؟

شروع فعالیت‌ها از پشت‌بام

«فاطمه نوروزی» بانی شکل‌گیری هیئت دخترانه «حَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ» است. او می‌گوید: «عید غدیر سال ۱۳۹۸، در محله موکبی برپا شد و از ما خواستند تا در توزیع شربت کمک کنیم. آن لحظه به ذهنم رسید که چرا دخترها موکب و هیئت نداشته باشند. پس در مناسب‌های بعدی تلاش کردم که هیئت را فعال کنم. به مکان‌های زیادی رفتم اما نتیجه نداد و هر کس به نوعی سنگ انداخت. حتی من و دوستانم سراغ مسجدی رفتیم که مدیرش گفت: چطور به چند دختر اطمینان کنم و کلید مسجد را بدهم تا هیئت داشته باشند. تا اینکه یک سالی گذشت و در اوج ناامیدی، پدرم گفت چرا روی پشت‌بام خانه خودمان هیئت برگزار نمی‌کنید؟ یادم هست که باز هم نزدیک عیدغدیر بود. تصمیمم را گرفتم و اولین مراسم را به همراه ۵ نفر دیگر برگزار کردیم. آن روز آفتاب خیلی زیاد بود و من با چادر خودم برای مهمانان سایبان درست کردم. مجلس بعدی در خانه یکی از دوستان‌مان بود. در همان جا یکی از همسایه‌ها که صدای ما را شنیده بود، روز بعد دعوت کرد تا هیئت را در خانه آن‌ها برگزار کنیم. این روند ادامه داشت تا در نهایت به واسطه یکی از همین بانیان خانگی و همسرش به حسینیه اعظم فرحزاد معرفی شدیم، در حالی که جمعیت‌مان هم بیشتر شده بود. »

حسینیه پاتوق دختران شد

 با اختصاص اتاقی از حسینیه اعظم فرحزاد به دختران نوجوان، فعالیت گسترده اعضا شروع می‌شود. نوروزی می‌گوید: «هر فردی طرح و ایده‌ای برای اجرا داشت. مثلاً به دنبال برگزاری مجالس خانگی وقتی ۱۱ نفر شدیم، یکی از بچه‌ها پیشنهاد داد که با توجه به موقعیت فرحزاد و نبود توانایی خانواده‌ها برای ثبت‌نام بچه‌هایشان در کنکور، کلاس کنکور بگذاریم. ‌ایده خوبی بود. تلاش کردیم و توانستیم چند مربی پیدا کنیم. بعد هم کلاس‌ها شروع شد. این کارمان به تعداد اعضای هیئت اضافه کرد و مهم‌تر اینکه با اعلام نتایج بسیاری از شرکت‌کننده‌ها در دانشگاه‌های شاخص مانند الزهرا(س)، شهید مطهری و علامه طباطبایی قبول شدند. یا مثلاً در آذر ماه سال گذشته تعدادی از اعضای ما به هیئت میثاق با شهدا حاج مثیم مطیعی رفتند تا از ایده‌های آن‌ها برای رونق هیئت خودمان استفاده کنند. عده‌ای هم مداحی یاد گرفتند. پس از آن‌ایده‌ها در هیئت‌مان پیاده شد. مثلاً در گوشه‌ای از حسینیه اتاقکی راه انداختیم که در آن چند میز و وسایل بازی کودکان هست، از این اتاقک مواقعی استفاده می‌شود که مادران برای برنامه‌های قرآنی و مذهبی حضور دارند و ناچارند فرزند خود را همراه بیاورند. ما بچه‌ها را به اتاقک هدایت کرده و به آن‌ها با بازی متون دینی آموزش می‌دهیم. حتی با پول توجیبی خودمان هدیه‌هایی مانند چادر نماز، جانماز، مهر و تسبیح خریده‌ایم و به بچه‌ها هدیه می‌دهیم. به اعضای هیئت افزوده شده و حالا دختر ۸ و ۹ ساله هم در هیئت داریم.»

فعالیت این هیئت دخترانه‌ چهار فصل است | چگونه آن دختر و خانواده‌اش شیعه شدند؟

هیئت فقط مختص ماه محرم نیست

در هیئت «حَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ» هر کس به کاری مشغول است. نام هیئت از القاب حضرت زهرا(س) در زیارت‌نامه‌اش گرفته شده و حالا اعضا به دنبال ثبت رسمی آن هستند. البته فعالیت‌ها ادامه دارد. به عنوان مثال عده‌ای در اتاقک کودک هستند و تعدادی هم در حال تبادل اطلاعات با هم. نوروزی می‌گوید: «برنامه‌های هیئت ما فقط به ماه محرم خلاصه نمی‌شود. مثلاً برای امر به معروف و نهی از منکر بخش مجازی فعال است. یا برخی مواقع هم اعضای تصمیم به کمک به نیازمندان می‌گیرند. نمونه‌اش هم چند وقت پیش بود که دختران با پول توجیبی‌های خودشان در طرح جهادی شهید ذوالفقاری شرکت کرده و توانستند برای نیازمندان مایحتاج اساسی را تهیه کنند و به دست‌شان برسانند.»

دورهمی‌های دخترانه

در هیئت به جز مربیان که نهایت سن‌شان به ۳۲ سال می‌رسد، سایر اعضا را دختران ۸ تا ۲۲ سال تشکیل می‌دهند. نوروزی هم ۱۹ ساله است و در دانشگاه الزهرا (س) درس می‌خواند. او تأکید می‌کند: «در هر مناسبت سعی می‌کنیم دورهم جمع شویم و این دورهمی‌ها بازخوردهای خوبی داشته است. به عنوان مثال با توجه به قرار داشتن هیئت در محله فرحزاد و حضور افراد اهل تسنن، یکی از بچه‌های ما با وجود مخالف‌های خانواده‌اش شیعه شد و جالب اینجا بود که مدتی بعد خانواده‌اش هم شیعه شدند.»

او می‌افزاید: «ما هر هفته چهارشنبه‌ها برنامه داریم. اما این برنامه به عزاداری و... خلاصه نمی‌شود. بلکه گاه در کنار هم بازی می‌کنیم و گاه دروس عقیدتی آموزش داده می‌شود. برخی مواقع هم به مکان‌های تفریحی مانند باغ گیاه‌شناسی یا مذهبی مانند جمکران می‌رویم. چون معتقدیم نباید افراد از هیئت‌زده شوند و اصلاً هیئت فقط برای عزاداری نیست. »

این فعالیت‌ها باعث شد تا در طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت که توسط منطقه پشتیبانی شد، اینجا عنوان پرشورترین هیئت دخترانه را به خود اختصاص دهد.

در محرم امسال چه گذشت؟

در محرم‌ها هم اعضای هیئت با وجود برنامه گسترده حسینیه اعظم فرحزاد، بیکار ننشستند. اعضا در این ایام از هیئت‌های سایر محدوده‌ها را به هیئت خود دعوت کردند. همچنین کاروران اسرای کربلا توسط هیئت در محله فرحزاد به حرکت درآمد و این افراد مسیر حسینیه تا امامزاده صالح فرحزاد را عبور کردند. نوروزی می‌گوید: «برنامه‌های ما همچنان ادامه خواهد داشت و هر چهارشنبه هم ویژه است. حتی در نظر داریم برای اربعین بزرگترین تجمع دختران عاشورایی را برگزار کنیم و از یکی از چهره‌های شاخص بخواهیم که در هیئت ما سخنرانی کند.»

کد خبر 696785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ویانا IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    3 0
    بسیار عالی عاقبت به خیر شوید.