مجید مهرابی: زمانی‌که صحبت از انتخابات‌ می‌شود، سخن از راهکارها و راهبرد جناح‌ها برای برد در بازی انتخابات هم به میان می‌آید.

در این میان کوچک‌ترین اظهار نظری از طرف شخصیت‌های محوری جناح‌ها بیشترین تحلیل و تفسیر را نیز به همراه می‌آورد. اگر تا یکی دو ماه گذشته، حرف و حدیث‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر حالت غیررسمی داشت، در فاصله کمتر از 7 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی درباره اینکه چه کسی از سوی جناح اصولگرا معرفی می‌شود و نامزد جناح دوم خرداد چه کسی است، شکل خبر یافته و بخشی از اخبار روزانه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را به‌خود اختصاص داده است.

آمدن و نیامدن سید محمد خاتمی، مطرح شدن نام میرحسین موسوی و اینکه آیا اصولگرایان روی رئیس‌جمهوری فعلی اجماع می‌کنند یا خیر، تنها بخشی از اخباری است که هر روز می‌توان درباره انتخابات مشاهده کرد.

یکی از همان اظهار نظرهایی که با تحلیل و تفسیرهای متفاوت مواجه شد، سخنی بود که حبیب‌الله عسگر‌اولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری چندی پیش درباره تعداد نامزدهای جناح اصولگرایان به زبان آورد. جبهه پیروان خط امام و رهبری روز جمعه (1آذر) با صدور بیانیه‌ای مواضع خود را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رسما اعلام کرد. این جبهه در بیانیه خود از شخص خاصی حمایت نکرده بود و انتخابات آتی را انتخاباتی برنامه‌محور و نه شخص‌محور دانسته بود. حبیب‌الله عسگراولادی در گفت‌وگو با همشهری به تشریح نظرات شخصی خود و سایر دیدگاه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری به‌عنوان یکی از اضلاع سه‌گانه اصولگرایی می‌پردازد.

  • اخیرا گفته بودید اصولگرایان به اندازه یک دور تسبیح نامزد دارند. با توجه به این تعدد، تا چه حد توافق برای معرفی نامزد واحد را قابل حصول می‌دانید؟

جبهه وسیع اصولگرایی در کشور هر روز توسعه می‌یابد و ابعاد وسیع‌تری به‌خود می‌گیرد و تعاریف گذشته در مورد آن صدق نمی‌کند. ما در کشور اکنون دارای رجال سیاسی و مذهبی بسیاری هستیم که هر کدام صلاحیت و استعداد مدیریت قوه مجریه را دارند. بنابراین محدود کردن جبهه اصولگرایی به تعداد انگشتان یک دست به منزله نادیده گرفتن این انرژی عظیم انسانی است که در جبهه اصولگرایی وجود دارد. اصولگرایان تابع خردجمعی هستند و رسیدن به نامزد واحد برای انتخابات ریاست ‌جمهوری را دور از دسترس نمی‌دانیم.

  • درصورت چند قطبی شدن فضای انتخابات، راهکار شما برای جلوگیری از انشقاق در جریان اصولگرایی چیست؟

چند ضلعی شدن رقابت آسیبی به وحدت اصولی اصولگرایان نمی‌زند. ما در انتخابات گذشته هم نشان دادیم که به هم احترام می‌گذاریم و داوری نهایی را به مردم واگذار می‌کنیم و فردای انتخابات نیز رقابت را تعطیل و رفاقت را آغاز می‌کنیم.

  • پس آنچه گفته بودید گروه‌های سیاسی باید مراقب باشند «من»‌های آنها بزرگ نشود که در این صورت غیر از خود، دیگران را قبول نخواهند داشت ناظر بر همین رفاقت‌هاست؟ منظور شما از این سخن فعالان اصولگراست و یا اصلاح طلب؟

گفت‌وگو، تعامل، همگرایی و اجماع، ادب و آداب خاص خود را دارد که با تک‌روی و خود
حق بینی سازگار نیست. طبیعی است در گفت‌وگوها اگر هر کس به فهم خودش تکیه کند و از شنیدن و یا پذیرش فهم دیگران پرهیز کند تعاملی صورت نخواهد گرفت. این یک نکته کلیدی است و فرقی نمی‌کند که در این حالت ما دوم خردادی باشیم و یا اصولگرا. قاعده گفت‌وگو برای رسیدن به همگرایی فرقی نمی‌کند.

  •  آیا شما با این سخنان به برخی مواضع و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهوری در تعامل با اصولگرایان اشاره داشته‌اید؟

به هیچ وجه اینگونه نیست. آقای احمدی‌نژاد اهل گفت‌وگو و تعامل و همگرایی است. اکنون پرچم اصولگرایان در قوه در دست اوست و از این نظر مورد احترام اضلاع اصولگرایی است. دوستان آقای احمدی‌نژاد در رایحه خوش خدمت به هنگام انتخابات مجلس هشتم در سازوکار 6+5 بیشترین همگرایی و تعامل را داشتند.

  • با این تفاصیل، آیا در یک وضعیت برابر، وضعیت همه نامزدها برای انتخابات مورد سنجش قرار می‌گیرد یا باید گفت احمدی‌نژاد از هم‌اکنون نامزد رسمی جریان اصولگراست؟

ما تا‌کنون بحث‌های جدی در مورد مصادیق نداشتیم و آن را زود هنگام می‌دانیم. اظهار نظر
 گاه به گاه افراد هم در حد گمانه‌زنی است. اصولگرایان اکنون مسائل مهم‌تری در دستور کار دارند که از جمله آنها بحث کارآمدی دولت و پاسخ به مطالبات مردم است.

  • نظر کلی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره شخص آقای احمدی‌نژاد و امکان نامزدی مجدد وی چیست؟

آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور مستقر در اصولگرایان است و هیچ‌یک از احزاب و گروه‌های اصولگرا از ایشان عبور نکرده‌اند. جبهه پیروان خط امام و رهبری تلاش می‌کند که اصولگرایان در انتخابات آینده نامزد واحد داشته باشند.

  • برخی بر این باورند که با دو‌قطبی شدن انتخابات، اصولگرایان حتما از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. با این نظر موافق هستید؟

جبهه پیروان خط امام و رهبری خط قرمز خود را اعلام کرده است و فکر نمی‌کنم تردید در آن داشته باشد.

  •  راهکاری که گفته می‌شود جبهه پیروان خط امام و رهبری برای معرفی نامزد واحد اصولگرایان پیشنهاد داده است، (منظور تشکیل شورایی متشکل از شخصیت‌های بانفوذ و کلیدی جناح اصولگراست)، در توافق نامزدها چقدر می‌تواند کارآمد باشد؟ گفته می‌شود از آقای هاشمی رفسنجانی نیز دعوت به عمل آمده تا در حلقه شورای حکمیت قرار گیرد. حضور ایشان در این حلقه تا چه حد محتمل است؟

راهکار شورای حکمیت وجود خارجی ندارد‌و چون شورای حکمیتی وجود خارجی ندارد‌ پس نمی‌توانیم بگوییم کدام شخصیت برای حضور دعوت شده است. آنچه درباره آن بحث شده، پیدا کردن یک سازوکار حقوقی برای رسیدن به اجماع است که در این باره گفت‌وگوها به صور گوناگون هنوز ادامه دارد. قاعدتا اگر سازوکاری پیدا شود شخصیت‌هایی برای تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری پا به عرصه خدمت می‌گذارند نظیر آنچه در انتخابات مجلس هشتم رخ داد. سازوکاری که پدید می‌آید ناظر به کارآمدی است.

  • در خبرها آمده بود که اولین جلسه همگرایی شورای نخبگان اصولگرا با موفقیت همراه نبوده است. اولا این خبر را تایید می‌کنید و ثانیا آیا برای رفع این موانع چاره‌ای اندیشیده شده است؟

نشست‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد و کسی انتظار ندارد که در اولین نشست‌ها همه مسائل حل و فصل شود.

  • حرف و حدیث‌های زیادی درباره حضور یا عدم‌حضور سید محمد خاتمی، شنیده می‌شود. در حالی که برخی احزاب طیف اصلاح طلب معتقدند خاتمی تنها شانس اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری است، عده‌ای دیگر معتقدند ترس از تکرار تجربه شکست هاشمی رفسنجانی، خاتمی را با تردید برای حضور مواجه می‌کند. نظر شخصی خود شما در این باره چیست؟ چرا حضور خاتمی تا این حد با حرف و حدیث مواجه شده است؟

آقای خاتمی برای حضور در انتخابات روانشناسی خاص خود را دارد و مردم در رفتارشناسی دوم خردادی‌ها به‌ویژه در انتخابات خالی از ذهن نیستند. بنده نه تنها به ایشان بلکه به همه نامزدهای مطرح در دوم خرداد احترام می‌گذارم. به هر حال اگر قرار است یک رقابت جوانمردانه با ادب و آداب اسلامی برگزار شود باید از حق حضور قانونی همه دفاع کرد. آقای خاتمی نماینده یک طیف فکری در جبهه دوم خرداد است و آمدن ایشان به عرصه رقابت پاسخ مثبت به آن طیف فکری است.

  •  ارزیابی‌تان از احتمال حضور میرحسین موسوی در انتخابات و تاثیر آن بر آرایش سیاسی نیروهای جریان دوم خرداد چیست؟

بنده در حوزه سیاست معتقد به غیب گویی نیستم. نمی‌دانم که ایشان در آینده چه تصمیمی خواهند گرفت، به‌ویژه آنکه تا‌کنون موضعی هم نگرفته‌اند. به‌طور کلی باید از حضور هر کس در انتخابات که فکر می‌کند می‌تواند به مملکت خدمت کند، استقبال کرد.

کد خبر 69515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز