حبیب‌الله عسگر اولادی* در فاصله کمتر از 9 ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، تحرکات احزاب و تشکل‌های سیاسی به شکل ملموس و غیرملموس شروع شده است

در این میان از گوشه و کنار صحبت‌های مختلفی درباره نامزدهای جریان اصولگرایی نیز شنیده می‌شود. درباره انتخابات آینده طبیعی است تلاش اصولگرایان در جهت اجماع بر نامزد واحد است و صحبت از نامزدهای متعدد اصولگرایان در این انتخابات چندان شایسته نیست.

در واقع عقلانیت سیاسی، آنها را به سمت و سوی وحدت هدایت خواهد کرد. طبیعی است که اصولگرایان برای دست یافتن به این اجماع راهکاری را نیز تعریف خواهند کرد.

راهبرد 6+5 یک راهبرد حقوقی برای رسیدن به اجماع ممکن در انتخابات مجلس هشتم بود که خوشبختانه این سازوکار حقوقی خوب جواب داد، اما در انتخابات آینده باید به‌دنبال سازوکار جدیدی بود و به خواست خدا این سازوکار شکل خواهد گرفت.

به موازات تحرکات جریان اصولگرایی، تحرکاتی در جناح رقیب نیز در حال رخ دادن است. ما شاهد نوعی نشاط سیاسی در جناح دوم خرداد درخصوص انتخابات آینده هستیم.

در این جناح قرائت‌های گوناگونی از اصلاحات وجود دارد و باید دید مجموعه دوستان در این جناح کدامیک از قرائت‌ها را برای ریاست‌جمهوری و به‌منظور رسیدن به وحدت انتخاب خواهند کرد.

به‌نظر می‌رسد هر یک از قرائت‌ها گزینه خود را خواهند داشت، چرا که قرائت‌هایی که در مبانی متفاوت فکر می‌کنند بعید است از حق خود صرف‌نظر کنند.

هر چند باید گفت تعدد نامزدها در جبهه دوم خرداد و کلا در مجموعه رقابت‌ها به نشاط سیاسی و گسترش اصل مشارکت می‌تواند کمک کند.

درون حزب موتلفه اسلامی نیز بازار گمانه زنی درباره انتخابات آینده داغ است، اما چنان که در محافل سیاسی مطرح می‌شود، تاکنون این موضوع به‌طور جدی در دستور کار شورای مرکزی قرار نگرفته است.

در این میان حتی شایع شده است که حزب موتلفه اسلامی ایده یک نامزد روحانی را برای انتخابات آینده مطرح کرده است.

این ایده از طرف حزب موتلفه مطرح نشده و یک ترفند تبلیغاتی یا بهتر بگوییم یک جنگ روانی علیه اصولگرایان است که با هدف ارائه پیامی خاص از سوی رسانه‌های دوم خرداد مطرح شده است.

آنها از پاسخ طبیعی و منطقی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی به یک سؤال با نوعی تحریف، این ایده را مطرح کردند. سؤال این بود: اگر چند نامزد که شرایط و صلاحیت‌های مساوی داشته باشند و یک نفر روحانی در میان آنها باشد شما چه کسی را انتخاب خواهید کرد؟

پاسخ این سؤال از پیش معلوم است اما برخی رسانه‌ها به‌گونه‌ای آن را منعکس کردند که گویی نامزد ریاست‌جمهوری حزب موتلفه در انتخابات آینده حتما روحانی خواهد بود.

به‌طور قطع حزب موتلفه اسلامی در تعامل با مجموع اصولگرایان و هم اندیشی‌ها نامزد خود را معرفی خواهد کرد و آنچه اکنون بیشتر در دستور کار حزب است، بحث کارآمدی دولت و نظام و پاسخگویی به مطالبات مردم است که در تفاهم صمیمی و هم اندیشی لازم اصولگرایان محقق خواهد شد.

* دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری

کد خبر 64520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز