کمیته 3نفره که از آبان ماه سال گذشته تشکیل شده تا‌کنون جز اعلام لیست 13نفره‌ای که به تأیید احمدی‌نژاد نرسید، خروجی دیگری نداشته است.

حبیب الله عسگراولادی

اخیرا 4نماینده جامعتین به‌عنوان عضو ناظر به این کمیته اضافه شدند که در محافل سیاسی از آن به فاصله گرفتن کمیته 3نفره از دولت و شخص احمدی‌نژاد تعبیر می‌شود. در این خصوص با حبیب‌الله عسگراولادی، عضو این کمیته که خود بانی و پیشنهاد‌دهنده نشست اصولگرایان با احمدی‌نژاد نیز بوده، به گفت‌وگو نشستیم.

  • علت تأکید چهره‌های شاخص اصولگرایی بر لزوم وحدت اصولگرایان چیست؟

وحدت، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است. اساس و بنیان نبرد نرم دشمن علیه ملت ایران، ایجاد شکاف، تفرقه و فاصله بین اقوام، مذاهب و نخبگان کشور است،‌لذا تأکید روی وحدت یک استراتژی مهم است.

  • آسیب‌هایی که ممکن است درخصوص وحدت اصولگرایان ایجاد شود، چیست؟

سهم خواهی، زیاده‌طلبی و نادیده‌گرفتن حقوق دیگران سمی مهلک برای همگرایی است. اصولگرایان بحمدالله با مدیریت نسبتا خوب همگرایی، تاکنون توانسته‌اند این سموم را از تغذیه سیاسی خود دور کنند.

  • احتمال وحدت اصولگرایان با طیف‌های نزدیک به دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت، مجلس و دیگر نهاد‌های انتخابی محصول بازتولید اندیشه سیاسی اصولگرایان است. ان‌شاءالله هیچ مشکلی برای همگرایی اصولگرایان در انتخابات آینده وجود ندارد. وجود معدودی منحرف که تعدادشان از اعداد انگشتان یک دست هم کمتر است، به‌خواست خداوند نمی‌تواند خللی در همگرایی اصولگرایان پدید آورد.

  • نقش روحانیت در وحدت اصولگرایان چگونه باید باشد؟

نقش روحانیت در وحدت و همگرایی اصولگرایان یک نقش محوری و کلیدی است. عمده اصولگرایان این نقش را پذیرفته‌اند. روحانیت همواره دغدغه وحدت جامعه را داشته و برای این کار هزینه‌ها کرده‌است. ما انتخابات سرنوشت‌سازی‌ در پیش داریم. این انتخابات پس از فروکش‌کردن فتنه سال88 از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. لذا از این نظر مهم است.

  • چرا عده‌ای درصدد حذف روحانیت از اصولگرایی هستند؟

فکر نمی‌کنم درون اصولگرایان جریانی وجود داشته باشد که بخواهد روحانیت را حذف کند. ما دین خود را از روحانیت گرفته و می‌گیریم. یکی از شرایط حرکت در مسیر اصولگرایی، ارتباط معنی‌دار با مراجع و روحانیت اصیل است.

  • نظر شما درخصوص بحث‌های مطرح شده درخصوص احتمال دخالت دولت در انتخابات چیست؟

فکر نمی‌کنم دولت در انتخابات آینده دخالت کند. دولت امانتدار رأی ملت است. این نه‌تنها در این دولت، بلکه در دولت‌های پیشین هم اثبات شده است. انتخابات را مردم و معتمدین مردم اداره می‌کنند. امکان دست بردن در نتایج انتخابات یا دخالت در انتخابات با قوانینی که موجود است، تقریبا وجود ندارد.

  • مواضع اصولگرایان درخصوص فتنه 88 چه تأثیری در حضورشان در حلقه اصولگرایی و لیست واحد احتمالی خواهد داشت؟

یکی از شرایطی که در فهرست اصولگرایان حرف اول را می‌زند این است که نامزد‌های مورد نظر کارنامه روشنی در مبارزه با فتنه 88 داشته باشند و از همراهی با فتنه‌طلبان پاک باشند.

  • با توجه به صحبت‌های آقای‌لاریجانی و رضایی درخصوص احتمال عدم‌تحقق وحدت صد در صدی آیا احتمال تکرار تجربه ارائه 2 یا چند لیست در انتخابات مجلس هشتم وجود دارد؟

جریان اصولگرایی در کشور یک جریان شناخته شده است. با شناختی که از شخصیت‌ها و رجال این طیف دارم ان‌شاءالله آنها به توافق می‌رسند و یک فهرست می‌دهند. البته ممکن است فهرستی هم بیرون بیاید اما ادعای اصولگرایی نداشته باشند و مرزبندی هم با دوم‌خردادی‌ها داشته باشند.

  • با توجه به تشکیل کمیته 3نفره که از سوی آقای احمدی‌نژاد انجام گرفت، آیا ایشان را در بحث وحدت اصولگرایان جدی می‌بینید؟

ما نشانه‌هایی از اینکه آقای احمدی‌نژاد با وحدت و همگرایی اصولگرایان مخالف باشند، ندیدیم. به‌علاوه اینکه آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان یک شخصیت حقوقی بنا ندارند در انتخابات دخالتی داشته باشند. ایشان قرار است در انتخابات آینده امانتداری کنند و من معتقدم حتما در این ماموریت موفق خواهند بود.

  • چرا نشست‌های شما با آقای احمدی‌نژاد تا‌کنون خروجی‌ای نداشته و دلیل اضافه شدن اعضای جدید به این کمیته چیست؟

سازوکار حقوقی اصولگرایان برای رسیدن به فهرست واحد اکنون در حال طی مراحل جنینی است. نظریه‌پردازی‌های خوبی در این مورد انجام شده. من وارد کمیت و کیفیت شکل‌گیری و چینش نیرو در کمیته حقوقی اصولگرایان نمی‌شوم. همین قدر‌ می‌توانم بگویم بحث‌های مهم و کلیدی خوبی صورت گرفته و خروجی‌های آن هم مثبت و ان‌شاءلله وحدت‌آفرین بوده است.

کد خبر 138129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز