چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
۸ نفر

بنیانگذار «چهارشنبه‌های امام رضایی»، صاحب شعب رستوران‌های مرشد است. او این روزها سعی کرده فراتر از رسالت خود، در یک فرهنگسازی قدم بگذارد و یاریگر نیازمندان شهر باشد. او در ۴ ساعت زندگی‌اش دگرگون شده اما به آغوش خداوند برگشته و پرقدرت‌تر از قبل ادامه داده است.

چهارشنبه هاي امام رضايي

همشهری آنلاین - ساراجعفرزاده: «مجید صادقی» در چهارشنبه‌های امام رضایی هر هفته بانی توزیع آبگوشت نذری در محله‌های کم‌برخوردار تهران می‌شود. او کارشناس ارشد علوم سیاسی و مدارک مختلف آشپزی بین‌المللی از انگلستان دارد و از چندسال پیش سنتی را در رستوران خود باب کرده و آب‌معدنی رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا ببینید

چهارشنبه‌هایی که زندگی آقا مجید را متحول کرد

آبگوشت نذری

اولین بار نام برنامه «چهارشنبه‌های امام رضایی» زمستان سال گذشته در یکی از محله‌های کم برخودار منطقه ۸ که ارامنه ساکن آن بودند، به گوشمان رسید. ماجرا از این قرار بود که خیریه «شمس» مقدار زیادی آبگوشت برای توزیع میان خانواده‌های کم‌برخوردار آورده بود و بانی توزیع این آبگوشت کسی نبود جز «مجید صادقی» صاحب رستوران مرشد. او می‌گوید: «در سال ۱۳۸۵معلم پرورشی و دینی مدرسه‌ای در منطقه یک تهران بودم که با شخصی به نام «فلسفی» آشنا شدم این فرد خیّر، در مشهد روزهای چهارشنبه فقرا و افراد کم‌برخودار شهر را در منزلش جمع می‌کرد و به آنها آبگوشت می‌داد. مردمی که از لحاظ مالی ضعیف بودند و حتی پول برگشت به خانه را نداشتند و فلسفی پول برگشت به خانه آنها را نیز تامین می‌کرد. من دوست داشتم مسیر این شخص را ادامه بدهم و در نهایت با خیریه «شمس» آشنا شدم و تصمیم گرفتم روزهای چهارشنبه افراد کم برخوردار مهمان ما باشند. از سال ۱۴۰۰ این کار را شروع کرده‌ام و هر چهارشنبه در یک محله یا منطقه محروم حدود هزار پرس آبگوشت توزیع می‌کنیم.»

چهارشنبه‌هایی که زندگی آقا مجید را متحول کرد

آب را مهمان امام حسین(ع) هستید

به محض ورود به رستوران‌های مرشد با تابلویی با این مضمون روبه رو می‌شوید؛ «شما آب را در این رستوران مهمان آقا امام حسین (ع) هستید.» این تابلو نشان‌دهنده رسم معنوی است که صادقی در همه شعبه‌های این رستوران باب کرده است. البته پشت این رسم داستانی نهفته است که صادقی درباره‌اش می‌گوید: «یک روز در شعبه نیاوران در حال نماز خواندن بودم که پیش خودم گفتم چرا باید بابت آب که مهریه حضرت فاطمه (س) و متعلق به امام حسین (ع) است از مشتریان پول بگیرم؟» این درحالی است که مخلفاتی که با غذا به ویژه آب معدنی سرو می‌شود برای رستوران‌دار بسیار پر سود است اما  تصمیم گرفتم از مشتریان بابت آب معدنی پول نگیرم و این موضوع را با ساخت و نصب تابلویی در شعب اطلاع رسانی کردم. برخی می‌گفتند: «تا کنون هزینه زیادی را برای خرید آب معدنی پرداخت کرده‌ای.» اما من هیچ وقت حساب و کتاب در این زمینه نکردم چون آرزو داشتم فقط یک آشپز محلی باشم و امام حسین (ع) بدون حساب و کتاب من را به فراتر از آرزویم رساند.»

چهارشنبه‌هایی که زندگی آقا مجید را متحول کرد

امام رضا یخ کارم را بست!

قدیمی‌ها وقتی می‌خواستند برای گرفتن کسب و کار کسی دعا کنند می‌گفتند: «خدا کند یخت توی این کار ببنند!» صادقی هم روزگاری برای اینکه یخ کارش ببندد دست به دامان امام رضا (ع) می‌شود. او با یادآوری خاطره‌ای می‌افزاید:‌ «آن روزهایی که مطبخ کوچکی داشتم ۱۷ روز اول، به تنهای کار می‌کردم و برایم بسیار سخت بود. صبح‌ها صلوات خاصه امام رضا (ع) از رادیو پخش می‌شد و من با گوش کردن به آن به پهنای صورت اشک می‌ریختم و پیش خود می‌گفتم: «یا امام رضا این چه کاری سختی بود که من واردش شدم چرا باید این کارها رو تنهایی انجام بدهم.» این گریه کردن تا یه مدت ادامه داشت تا اینکه به ماه محرم رسیدیم و من در هیئت آشپزی می‌کردم و بسیار خسته شده بودم. بعد از محرم به مشهد رفتم به قدری حالم بد بود که فقط یک سلام به امام رضا دادم و بعد به محل استراحتم رفتم و چند روز فقط خوابیدم و در نهایت روز آخر سفر به زیارت امام رضا (ع) رفتم و گفتم: «یا امام رضا، نزدیک سی سالم شده و برایم زشت است اگر بخواهم کارم را عوض کنم. کاری کن یخ من در این کار ببندد.» سالها از آن روز می‌گذرد و واقعا امام رضا یخ من را در این کار بست.»

روضه حضرت علی‌ اصغر(ع)

برپایی روضه حضرت علی اصغر (ع) یکی دیگر از فعالیت‌های صادقی است و او می‌گوید: «روضه حضرت علی اصغر(ع) یادگار سال‌هایی است که معلم پرورشی بودم و به پیشنهادم یکی از دوستانم مجلس روضه برگزار کردیم و به قدری برایمان برکت داشت که همچنان پابرجاست این روضه در سال‌های ابتدایی کار، در همان کوچه ذغالی‌ها صبح خیلی زود در منزل پدربزرگم برگزار می‌شد اما حالا در تمام شعب به ویژه نیاوران برگزار می‌شود و از میلاد امام رضا (ْْْع) آغاز و تا یک هفته قبل از ماه محرم ادامه دارد. این یک روضه خانگی است اما محدودیتی برای حضور افراد وجود ندارد.»

چهارشنبه‌هایی که زندگی آقا مجید را متحول کرد

صاحب آب ضامنم شد

صادقی این روزها دانشجوی مدیریت کارآفرینی و در این زمینه هم فعال است. او در حال حاضر ۱۵۰ نیروی کار جوان و فعال دارد و بارها شکست را در زندگی‌اش تجربه کرده است اما کم نیاورده و به راهش ادامه داده است. نام‌گذاری رستوران مرشد هم برای خودش داستانی دارد. صادقی از سال ۱۳۸۵ در هیئت محله کودکی‌اش آشپزی می‌کرده وقتی در سال ۱۳۹۲ آشپزخانه کوچکش را در کوچه ذغالی‌های تجریش راه‌اندازی کرده، تصورش این بود که در نهایت به یک آشپز محلی تبدیل می‌شود اما نمی‌دانست روزی در این عرصه حتی کارآفرین هم می‌شود. او دوست داشته نام حضرت علی(ع) را روی آشپزخانه خود بگذرد اما به دلیل برخی ملاحظات، نام مرشد به معنی «رشد دهنده» و «نشان‌دهنده راه راست» را به نیت حضرت علی (ع) برای آشپزخانه‌اش انتخاب کند.

کد خبر 693100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha