دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل جدید بورس تهران،با ساختاری متفاوت نسبت به مدیرعامل پیشین بورس، جلوی تریبون مطبوعات حاضر شد.

به گزارش همشهری، اولین نشست خبری مدیرعامل جدید بورس تهران با حاشیه‌های متفاوتی آغاز شد و حضور تعداد زیادی از خبرنگاران او را رویاروی پرسش‌های متعددی قرارداد؛

پرسش‌هایی که او سعی می‌کرد با محافظه کاری ازکنارآنها گذر کند. استدلال او این بود که نباید سخنانی گفته شود که جو عمومی بازار سهام دچار التهاب شود.

این نشست با یک تفاوت اساسی نسبت به نشست‌های خبری مدیرعامل پیشین بورس همراه بود وآن، حضور محمد هاشم بت شکن رئیس هیأت‌مدیره بورس اوراق بهاداردر کنار مدیرعامل جدید بورس تهران بود.

محمد حسن قالیباف اصل که به تازگی به‌عنوان مدیرعامل جدید بورس تهران معرفی شده است در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود نشان داد، چندان اهل گفت‌وگوی مطبوعاتی نیست و ترجیح می‌دهد سخنان خود را در  ابهام ابراز کند؛ موضوعی که چندان به مذاق خبرنگاران خوش نیامد.

مدیرعامل جدید بورس در میانه‌های جلسه از مشاوره رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس استفاده می‌کرد.این موضوع باعث شد تا برخی از خبرنگاران در باره این موضوع که مدیرعامل بورس تهران باید هیأت‌مدیره محور باشد یا خیر؟  از او سؤال کنند.

هاشم بت‌شکن، رئیس هیأت‌مدیره بورس تهران نیز در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: مدیرعامل منتخب اعضای هیأت‌مدیره است و هیأت‌مدیره تلاش خواهد کرد تا از مدیرعامل بورس حمایت کند.

بت شکن ادامه داد: بحث هیأت‌مدیره محور بودن، رکن اصلی همه شرکت‌هاست. همه می‌دانند که سیاستگذاری‌های اصلی و سکان اصلی دردست هیأت‌مدیره است و هیأت‌مدیره چراغ راهنمای مدیرعامل است و مدیرعامل نیز مجری فرامین هیأت‌مدیره است.

سخنان مدیرعامل جدید بورس نیز با توضیح درباره فعالیت وی در شرکت سرمایه‌گذاری امید آغاز شد و او با بیان اینکه از مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری امید استعفا داده است به ذکر اولویت‌های کاری خود پرداخت.

او در باره برنامه‌های کاری خود گفت: یکی از اولویت‌های ما در هیأت‌مدیره شرکت؛ اصل شفافیت بازار است. اعتقاد من این است که باید شرایطی فراهم شود که بازار به سوی شفافیت بیشتری پیش برود.

قالیباف افزود:من تلاش خواهم کرد تا راهکار‌هایی برای شفاف‌سازی‌ بیشتر بازار سرمایه پیداکنم.

او همچنین درباره فعالیت‌هایی که در دوره علی رحمانی، مدیرعامل پیشین شرکت بورس انجام شده است، اظهار داشت: من تمام برنامه‌های قبلی و مثبت شرکت بورس را ادامه می‌دهم.

در واقع در هیأت‌مدیره قبلی شرکت بورس فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده و جای تقدیر و تشکر دارد. من نیز سعی می‌کنم فعالیت‌های قبلی را ادامه دهم و در جهت توسعه کیفی بازار حرکت کنم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد:من به کار کارشناسی با محوریت علمی اعتقاد دارم و قصد دارم محوریت علم را در بازار سرمایه کشور تقویت کنم و این موضوع یکی از اولویت‌های کاری من در آینده خواهد بود.

او با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود تا جریان نقدشوندگی سهام در بازار افزایش پیدا کند، اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت‌های کاری ما برای آینده بحث نهاد‌سازی‌ و توسعه نهاد‌های سرمایه‌گذاری مانند فاندها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛

چرا که معتقدم اگر سهامداران بتوانند سبد سهام خریداری کنند خیلی بهتر از آن است که تک‌سهم بخرند.

دومین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به آینده بازار کمک کند ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه است زیرا ورود شرکت‌های جدید به‌طور خودکار منجر به ورود افراد جدید وبازیگران جدید به بازار  می‌شود.

تغییر دامنه نوسان

قالیباف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در محدوده نوسان قیمت سهام شرکت‌ها تجدید‌نظر خواهد شد، گفت: سعی ما این است که هر فعالیتی براساس کار علمی و مطالعه انجام شود.

در مورد دامنه نوسان نیز سعی می‌کنیم که پس از بررسی نتیجه‌گیری کنیم اما موضوع دامنه نوسان را حتما بررسی خواهم کرد.

او خاطر نشان کرد: بازار سرمایه ما، در حال حاضر بزرگ شده است و جایگاه خود را در اقتصاد کشور پیدا کرده است. یکی از تلاش‌های من این است که این بازار را بزرگ‌تر کنم تا نقش آن در اقتصادملی بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران توجه به ریزساختارها را یکی دیگراز برنامه‌های کاری خود برشمرد و اضافه کرد: این موضوع به عمیق‌تر شدن، شفافیت و نقدینگی بازارکمک می‌کند که در این رابطه باید مواردی چون قیمت‌های اول وقت و پایانی معاملات مشخص شود.

با اتوبوس نیامده‌ام

مدیرعامل شرکت بورس  درباره احتمال تغییرات جدید در معاونت‌های شرکت بورس اعلام کرد: فعلاً‌ تغییراتی در معاونت‌ها ایجاد نشده است.

من با اتوبوسی نیامده‌ام که بخواهم یکباره تغییرات ایجاد کنم؛ ضمن اینکه در شرکت بورس نیروهای انسانی خوبی وجود دارند.

او همچنین درباره اثرات بحران‌های مالی جهان بر بورس تهران گفت:‌ نتیجه یک مطالعه دانشگاهی نشان می‌دهد که بازار سرمایه ما بیشتر از متغیرهای داخلی تاثیر می‌پذیرد تا متغیر‌های خارجی و این تحقیقات نشان داده است که پس از وقوع بحران‌های مالی در جهان، بورس تهران نسبت به بورس‌های دیگر دنیا کمترین تاثیر را پذیرفته و ازوضعیت بهتری برخوردار بود.

کد خبر 69248

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز