شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره نحوه مدیریت شاخص‌های بورس می‌گوید:

 شاخص‌ها را جریان بازار تعیین می‌کند و من هیچ دخالتی در بازار نخواهم داشت.

حسن قالیباف اصل که به تازگی بر صندلی مدیریت بورس تهران تکیه زده در گفت‌وگو با همشهری از راه‌اندازی سایت شخصی خود برای دریافت پیشنهادها و انتقادهای فعالان بازار خبر می‌دهد و در عین حال می‌گوید: به هیچ عنوان دخالتی در تعیین شاخص‌های بورس نخواهد داشت.

او که هم‌اکنون در حال تدوین برنامه‌های آینده بورس است تاکید می‌کند: اهل آزمون و خطا نیست زیرا دوره آزمون و خطا در بورس به سر آمده و با توجه به کار‌های انجام شده در طول دوره‌های گذشته بهتر است تمرکز اصلی را روی ارتقای کیفیت بازار متمرکز کرد.

مدیرعامل بورس تهران همچنین از فعالان بازار سرمایه به‌عنوان همکاران خود یاد می‌کند و از آنها می‌خواهد او را در ارتقای سطح بازار یاری دهند. 

او همچنین درباره تصمیماتش درباره دامنه نوسان و حجم مبنا می‌گوید: برنامه اصلی ما افزایش سهام شناور آزاد (Free Flot) شرکت‌هاست، با افزایش میزان سهام شناور شرکت‌ها موضوع حجم مبنا نیز تا حدود زیادی حل خواهد شد.

باید تلاش کنیم تا میزان نقدشوندگی بازار افزایش پیدا کند وگرنه قیمت‌ها و شاخص‌ها را بازار خود تعیین می‌کند.

قالیباف در مورد طرح تازه خود برای افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: طرح ما این است که در زمان پذیرش شرکت‌ها در بورس فکری به حال سهام شناور شرکت‌ها بشود تا پس از آن مشکلی برای بورس به‌وجود نیاید، به این معنی که اختیار عرضه سهام شرکت به شخص ثالثی سپرده شود.

براین اساس درصورت امکان اختیار عرضه سهام را به یک نهاد مستقل مانند شرکت‌های تامین سرمایه یا یک کارگزار واگذار می‌کنیم تا این نهاد مستقل برای عرضه سهام شرکت‌ها تا سقف سهام شناور شرکت‌ها اقدام کند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه شرکت‌ها باید در زمان پذیرش در بورس تهران 20 درصد از سهامشان را در بورس عرضه کنند، خاطر نشان می‌کند: اگر میزان سهام شناور شرکت‌ها افزایش پیدا کند دیگر نگران حجم مبنا و اینکه در شرایط خاص سهام شرکت‌های کوچک رشد کند نخواهیم بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با ایجاد این تغییرات، روش عرضه‌های اولیه نیز تغییر خواهد کرد، می‌گوید: بله؛ اما این موضوع هم‌اکنون در حد یک طرح است و اجرای آن نیاز به زمان دارد.

قالیباف همچنین از راه‌اندازی سایت شخصی خود خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: برنامه من این است هر چه سریع‌تر سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنم تا از طریق این سایت همه فعالان بازار پرسش‌ها، انتقادها و پیشنهاد‌های خود را مطرح کنند و من در تعامل بیشتری با فعالان بازار باشم. می‌خواهم از طریق این سایت مشاورانی را برای خود انتخاب کنم.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار می‌گوید: یکی دیگر از برنامه‌ها این است که میزهایی به نام میز صنایع در بورس تشکیل دهیم تا از این طریق مشکلات، موانع و موضوعاتی که در صنایع مختلف مطرح است به بازار و همچنین مسئولان منتقل شود.

با این روش می‌توان مشکلات را شناسایی و برای رفع آنها در بخش واقعی اقتصاد تلاش کرد. با این روش می‌توان به بخش واقعی اقتصاد نیز کمک کرد و طرح راه اندازی میز صنایع نیز به همین منظور شکل گرفته است تا کمکی باشد به بخش واقعی اقتصاد.

قالیباف تاکید می‌کند: هدف اصلی ما در حال حاضر این است که چگونه به بازار نشاط ببخشیم و چه راه حل‌های را می‌توانیم برای این کار در نظر بگیریم. برای این کار باید از دولت کمک بگیریم به‌گونه‌ای که به شرکت‌های فعال در بازار کمک شود و نهاد‌های حقوقی بتوانند فعال شوند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران مهم‌ترین دغدغه خود را افزایش میزان نقدشوندگی بازار اعلام می‌کند و می‌افزاید: تلاش من این است که میزان نقد شوندگی بازار افزایش پیدا کند و برای این کار از همکارانم در کل بازار کمک خواهم گرفت.

کد خبر 69600

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز