گروه بورس: هر چند برخی مسئولان اعتقاد دارند گسترش بحران مالی در جهان تاثیری بر بازار سرمایه ایران نداشته، اما تازه‌ترین آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است که ارزش بورس تهران در طول یک ماه گذشته میلادی نزدیک به 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش  همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در جدیدترین گزارش خود تاثیر بحران‌های اخیر مالی را بر بورس‌های دنیا محاسبه و اعلام کرد: براساس این گزارش ارزش بورس تهران که در ماه سپتامبر 65 میلیارد دلار برآورد می‌شد در پایان ماه اکتبر به 56 میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که ارزش بورس نزدک از فعال‌ترین بورس‌های معتبر دنیا در طول ماه گذشته 600 میلیارد دلار کاهش یافته است.

ارزش بورس نزدک در ماه سپتامبر بالغ بر 3هزار و 119 میلیارد دلار محاسبه شده است اما این رقم در پایان ماه اکتبر به 2 هزارو 570 میلیارد دلار رسیده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد: در طول یکسال گذشته ارزش این بورس با یک کاهش بی‌سابقه از 4 هزار میلیارد دلار به 2 هزار و 500 میلیارد دلار، معادل 44 درصد تقلیل یافته است.

این در شرایطی است که بورس اوراق بهادار نیویورک  نیز در این مدت با شرایط مشابهی روبه‌رو بوده و ارزش سهام بورس نیویورک در طول یکسال گذشته با 4 هزار میلیارد دلار کاهش اکنون به 3/10‌هزار میلیارد دلار رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد: بیشترین میزان نزول بورس‌ها در سال‌جاری میلادی در فاصله ماه‌های سپتامبر تا اکتبر رخ داده است و بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، به‌طوری که در طول این دوره ارزش کل بورس‌های اوراق بهادار جهان یکباره از 42 هزار میلیارد دلار به 33 هزار میلیارد دلار رسیده است.

آمار‌ها حاکی از آن است که در طول 2 سال گذشته ارزش کل بورس‌های دنیا به نصف کاهش یافته است. ارزش بورس تهران درابتدای سال‌جاری میلادی 48.7 میلیارد دلار برآورد می‌شد و پس از آن ارزش بورس تهران در یک دوره صعود در ماه آگوست به بالاترین حد خود معادل 69 میلیارد دلار رسید.

شاخص بورس تهران

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین نشان می‌دهد: شاخص بورس تهران (سود نقدی وقیمت) در ماه اکتبر با 5 هزار واحد کاهش به 41 هزارو 397 واحد رسیده است این شاخص توانسته بود در ماه جولای برای اولین بار به مرز 50 هزار واحد برسد اما در نهایت نتوانست از این مرز عبور کند و به زیر مرز 49 هزار واحد سقوط کرد.

کارشناسان امیدوار بودند شاخص بورس تهران بتواند در سال‌جاری رکورد‌های جدید بر جای بگذارد اما پیش‌بینی کارشناسان محقق نشد و بار دیگر روند نزولی شاخص‌های بورس تهران آغاز شد.

شاخص بورس تهران ابتدای سال‌جاری میلادی عدد 35 هزار واحد را نشان می‌داد و در طول ماه‌های آوریل، می و ژوئن به‌ترتیب به 36، 39 و 43 هزار واحد رسید.

براساس این گزارش شاخص بورس تهران در طول یک ماه گذشته 5/11 درصد کاهش یافته است این درحالی است که شاخص بورس‌های نزدک و بورس اوراق بهادار نیویورک نیز درطول ماه‌های سپتامبر تا اکتبر به‌ترتیب با 17 و 19 درصد کاهش به کار خود پایان داده‌اند.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین حاکی از آن است که ارزش معاملات بورس تهران در  دهمین ماه سال‌جاری میلادی به 859 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین میزان معاملات در طول 10 ماه گذشته سال مربوط به ماه آگوست بوده است که ارزش مبادلات سهامداران به 5/3 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش معاملات بورس تهران همچنین در طول ماه‌های جولای و ژوئن بالغ بر 1/2و 6/1 میلیارد دلار برآورد شده است.

میزان گردش سهام در بورس تهران در ماه اکتبر به 24 درصد رسیده است و این میزان در طول ماه‌های سپتامبر، آگوست و جولای به‌ترتیب 27، 28 و 23 درصد بوده است.

گزارش رسمی بورس تهران

گزارش‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: شاخص بورس تهران در آبان ماه بیش از 4 هزار واحد کاهش یافته است.

شاخص سود نقدی و قیمت که در مهر ماه امسال عدد 43 هزارو 990 واحد را نشان می‌داد در پایان آبان ماه به زیر مرز 39 هزار واحد سقوط کرد و به 39 هزار و 895 واحد رسید.

شاخص قیمت ( شاخص کل)نیز در وضعیتی مشابه، با هزار واحد کاهش مبادلات آبان را به اتمام رساند.

شاخص کل بورس تهران که در مهر ماه امسال هنوز 5 رقمی بود با فرا رسیدن دومین ماه پاییز به زیر مرز 10 هزار واحد سقوط کرد ودر پایان آبان ماه تابلوی معاملات بورس تهران عدد9 هزارو 895 واحد رابرای این شاخص نمایش می‌داد. شاخص کل بورس تهران که هنوز ملاک تصمیم‌گیری اکثر فعالان بازار است در طول آبان ماه امسال بیش از هزار واحد کاهش یافته است.

کارشناسان بازار سرمایه ابتدای امسال امیدوار بودند: به‌دلیل صعودهای ناگهانی بازار سرمایه در اواخر بهار و اوایل تابستان این شاخص بتواند از مرز 14 هزار واحد نیز عبور کند و رکورد تاریخی 13 هزار و 800 واحد که در آذر ماه سال 83 به ثبت رسیده است را بشکند اما پیش‌بینی کارشناسان هرگز محقق نشد.

در طول این دوره شاخص‌های مالی و صنعت نیز به‌ترتیب با 516 و 868 واحد افت به کار خود پایان دادند. گزارش رسمی بورس تهران از مبادلات آبان ماه امسال همچنین نشان می‌دهد که ارزش معاملات بورس تهران در ماه مذکور امسال نسبت به ماه گذشته 133 درصد رشد کرده است.

سهامداران بورس تهران در طول این مدت 6/11 میلیون سهم به ارزش 14 هزار میلیارد ریال سهام خریداری کرده‌اند. بیشتر این معاملات به بازار اول اختصاص داشته است؛

به‌طوری که از این میزان 4/11 میلیون سهم به ارزش5/13 هزار میلیارد ریال به مبادلات بازار اول اختصاص داشته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در طول یک ماه گذشته تمایل سهامداران برای خرید سهام در بازار اول بیشتر از بازار دوم بوده است؛ به‌طوری که ارزش وحجم مبادلات در طول این مدت در بازار دوم با روند منفی همراه بوده است.

کد خبر 69334

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز