همشهری آنلاین: هیات عالی‌رتبه سودانی در دیدار با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار گسترش همکاری‌های بازارهای سرمایه دو کشور شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، عصام الزین الماحی - رئیس بورس خارطوم - در ابتدای سخنان خود گزارشی از وضعیت کنونی این بورس را برای حاضران تشریح کرد.

وی با بیان این که بورس خارطوم با ارزش جاری ۵ میلیارد دلار، پنجمین بورس بزرگ آفریقاست، اظهار داشت: آفریقایی‌ها در صدد ایجاد یک پلتفرم مشترک برای دادوستد متقابل در کشورهای مختلف این قاره هستند.

الماحی خواستار توسعه همکاری‌های بازارهای سرمایه ایران و سودان شد و افزود: ایران می‌تواند در آینده از طریق بورس خارطوم پایتخت سودان به این پلتفرم مشترک دسترسی یابد.

وی به نحوه اطلاع‌رسانی ضعیف بورس خارطوم اشاره کرد و خواستار انتقال فناوری شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به این بورس شد.

الماحی تمایل بورس خارطوم را برای استفاده از تجارب ایران در زمینه شرکتی شدن بورس تهران و نحوه عرضه و قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی اعلام کرد.

همکاری شرکت‌های کارگزاری و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر پیشنهادات رییس بورس خارطوم برای توسعه همکاری‌های بازارهای سرمایه سودان و ایران بود.

در این جلسه، علی صالح‌آبادی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به توسعه بورس خارطوم کمک کند.

وی از آمادگی بورس اوراق بهادار تهران برای توسعه بازار سرمایه سودان خبر داد و خواستار بررسی و مطالعات لازم برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و راه‌اندازی دفاتر کارگزاری در دو کشور شد.

هیات سودانی درمدت اقامت دو روزه خود در تهران علاوه بر بازدید از تالار بورس اوراق بهادار تهران گفت وگوهای جداگانه‌ای را با مدیران‌عامل شرکت بورس و برخی از شرکت‌های کارگزاری برگزار خواهند کرد.

کد خبر 69156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز