همشهری آنلاین: براساس قانون بازار اوراق بهادار، سیاست‌های کلی سازمان طراحی شده و برنامه‌های راهبردی در کارگروه مشترک متشکل از معاونت‌های مختلف سازمان در حال تدوین است.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی با بیان این مطلب ادامه داد: البته سایر اسناد ملی از جمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه در این مسیر مورد استناد قرار می‌گیرند.

علی سعیدی، مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی یکی از عوامل کلیدی در این فرآیند را جمع‌آوری اطلاعات و مشارکت تمامی واحدهای سازمانی جهت تدوین برنامه پنج ساله اعلام کرد. از همین رو با تشکیل کارگروه تدوین برنامه بلندمدت که از بخش‌های مختلف سازمان در آن حضور دارند، با استفاده از روش SWOT ، برنامه در حال تدوین است.

 وی ادامه داد: مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌ها برای سازمان بورس طراحی شده که پس از این باید به تصویب هیات‌مدیره سازمان برسد. البته براساس نظر ایشان و صلاحدید ممکن است به شورا هم انعکاس داده شود. بر همین اساس مأموریت هر یک از واحدهای سازمانی طراحی و تدوین می‌شود تا جایگاه هر واحد سازمانی در مأموریت کلی سازمان دیده شود.

وی افزود: در کارگروه مشترک، ماموریت هر معاونت تدوین خواهد شد و اهداف ۵ ساله به تفکیک اهداف سالانه، برنامه عملیاتی برای پیاده‌سازی این اهداف و در نهایت شاخص ارزیابی عملکرد مشخص خواهد شد. البته برای نهادهای تحت نظارت سازمان هم در انتهای سال 86 نامه‌ای ارسال شد تا فرایند طرح‌ریزی استراتژیک را آغاز کنند که از نتیجه آن در برنامه پنجم توسعه نیز استفاده خواهد شد.

وی با بیان این‌که بر اساس برنامه زمان‌بندی تا تاریخ ۲۰ آذر ماه نتیجه کار کارگروه مشترک آماده شده و برای تصویب به هیات‌مدیره ارسال می‌شود. البته با توجه به آنکه برنامه پنجم توسعه نیز در حال تدوین است، در بخش مربوط به بازار سرمایه از نتیجه برنامه بلندمدت سازمان بورس و نهادهای تحت نظارت در برنامه پنجم توسعه استفاده خواهد شد. به علاوه این برنامه تا اسفندماه تدوین شده و از سال ۸۸ تا سال ۹۲ اجرایی می‌شود.

سعیدی افزود: مدیریت منابع انسانی و مدیریت IT سازمان نیز سیستم‌هایی را در حال طراحی و برنامه‌ریزی دارند که به عنوان پشتیبان فعالیت‌های اصلی سازمان، حامی اجرای ۵ ساله برنامه‌های سازمان، خواهند بود.

وی در خصوص اهداف مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی در این برنامه گفت: ماموریت واحد ما پژوهش و توسعه است. در مورد ابزارها و نهادها نیز نقش پژوهش و توسعه دنبال می‌شود. از همین رو در مورد ابزارها و تمامی فعالیت‌هایی که برای توسعه آنها لازم است، بررسی‌هایی انجام داده‌ایم. برای مثال در مورد نهادهای مالی برای این‌که شرکت پردازش اطلاعات مالی داشته باشیم، با سازمان های مختلف جلسات مستمری را برگزار کردیم و به آنها کمک کردیم تا به یک موسسه داده‌پردازی تبدیل شوند.

سعدی ادامه داد: به علاوه در مورد موسسات رتبه‌بندی اعتباری، شرکت‌های تامین سرمایه نیز پژوهش‌های زیادی انجام شده و با نهادهای بین‌المللی ارتباط گرفته‌ایم که برخی از آن‌ها نیز به سازمان دعوت شده‌اند و با برخی از آن‌ها فعالیت‌های اجرایی آغاز خواهد شد. در سال‌های آتی نیز همین روند را ادامه خواهیم داد، چراکه مأموریت ما هم پژوهش است و هم توسعه.

ابزارهای مالی

سعیدی در پاسخ به این سوال که بحث صکوک به کجا رسید، ابراز داشت: انواع مختلف اوراق اجاره طراحی شد و مقرراتش به تصویب رسیده است. در خصوص بحث مالیات هم مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی گزارش کاملی را تهیه و به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است.

در این گزارش پیشنهاد خود را برای اینکه مسایل مالیاتی اوراق اجاره در هر سه قسم حل شود، ارسال کرده‌ایم. به علاوه این گزارش برای کمیته مالیاتی سازمان هم ارسال شده تا آنها نیز نظر خود را در این خصوص ارایه داده و در جلسات مشترک با اداره امور مالیاتی طرح شود.

مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی در مورد اوراق مشارکت رهنی نیز گفت: مقررات مربوطه نوشته و در جلسات هیات‌مدیره ارایه شده است. به علاوه از آنجا که این اوراق با بانک‌ها مرتبط هستند، بانک مرکزی نیز اقدام به تهیه مقررات احتیاطی کرد که در جلسات مشترک موضوعاتی مطرح شد که متأسفانه بانک مرکزی بدون انجام هماهنگی این مقررات را به بانک‌ها ابلاغ کرد که البته مقررات نهایی در وزارت اقتصاد طراحی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که اوراق وقفی در چه مرحله‌ای هستند، تصریح کرد: از دو سال پیش جلسات مکرری را با سازمان اوقاف برگزار کردیم. در آن زمان اوراق وقفی طراحی شد و طرقی که می‌توان در فضای وقف تامین مالی کرد، پیشنهاد شد. اما پس از آن سازمان اوقاف باید پیگیری لازم را انجام می‌داد، زیرا مجری طرح به شمار می‌رود.

این سازمان اخیرا کمیته اقتصاد اسلامی را راه اندازی کرده و از مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی هم دعوت شده تا در این جلسات حضور یابد. با این وجود بر اساس طراحی‌های انجام شده درخواستی رسمی از سازمان اوقاف به بورس اوراق بهادار تهران ارسال نشده است.

کد خبر 69544

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز