گروه بین‌الملل: در حالی توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن در پارلمان عراق به رای گذارده خواهد شد، اخبار و شایعات متناقضی از راهروهای پارلمان به گوش می‌رسد.

دولت عراق یکشنبه گذشته توافقنامه امنیتی با آمریکا را به تصویب رساند اما براساس
 قانون اساسی عراق توافقنامه امنیتی باید در پارلمان این کشور نیز به تصویب برسد.

به گزارش الجزیره، دیروز باسم شریف، نماینده حزب فضیلت در پارلمان، اعلام کرد: توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا با اکثریت مطلق تصویب نمی‌شود.

وی افزود: باید مشخص شود که نسبت مطلوب تعداد آرای مثبت برای تصویب توافقنامه چقدر است، فراکسیون‌های موافق توافقنامه می‌خواهند پیش‌نویس آن همچون دیگر قوانین معمولی با رای اکثریت ضعیف یعنی نصف به علاوه یک نمایندگان تصویب شود.

باسم شریف عنوان کرد: درخواست‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه توافقنامه باید با رای اکثریت مطلق یعنی 180 عضو پارلمان به تصویب رسد و فراکسیون‌های دیگری هستند که می‌خواهند قانونی برای تصویب توافقنامه وضع شود.

شایان ذکر است که توافقنامه امنیتی در غیاب جمع قابل‌توجهی از نمایندگان عراقی
(70 نفر) که برای مراسم حج به عربستان رفته اند، مطرح می‌شود. غیبت این تعداد به‌خودی خود مشکل ساز نیست اما اگر نمایندگان جبهه التوافق و صدری‌ها جلسه رای‌گیری فردا را تحریم کنند، آن وقت مجلس به حد نصاب نرسیده و قاعدتا رای‌گیری نیز در کار نخواهد بود.

شریف درباره موضع فراکسیون حزب فضیلت اظهار داشت: حزب ما در قبال پیش‌نویس کنونی توافقنامه محتاطانه عمل می‌کند چون امضای توافقنامه با اوضاع سیاسی متشنج عراق و بی‌اعتمادی بین فراکسیون‌های سیاسی در ارتباط است به‌ویژه که دولت و مراجع دینی و فراکسیون‌های سیاسی بر 2 اصل حفظ منافع ملی و توافق ملی تاکید کرده‌اند اما توافق ملی وجود ندارد.

از سوی دیگر برخی‌ها هم از قطعی بودن تصویب توافقنامه امنیتی در پارلمان عراق خبر می‌دهند، در حالی‌که اختلافات نمایندگان پارلمان عراق درباره توافقنامه امنیتی به اوج خود رسیده است، علی الادیب، رئیس فراکسیون ائتلاف یکپارچه‌ که از رهبران الدعوه هم محسوب می‌شود پیش‌بینی کرد که این توافقنامه در جلسه فردای پارلمان به تصویب نمایندگان می‌رسد.

مالکی: ائتلاف یکپارچه رای می‌دهد

نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیروز پس از دیدار با رهبران فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه  گفت: اعضای این فهرست به اجماع به نفع توافقنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی از عراق رای می‌دهند. عبدالعزیز حکیم، رئیس ائتلاف یکپارچه است.

مالکی همچنین افزود: فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق گروهی را تشکیل داده است تا دیگر احزاب پارلمانی عراق را نسبت به امضای توافقنامه‌ امنیتی قانع سازد.

وی اظهار داشت: فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق همچنان بر موضعش در قبال توافقنامه‌ متحد است و به نفع این توافقنامه رای خواهد داد.

با وجود ادعای مالکی نواهای مخالف از درون ائتلاف یکپارچه نیز زیاد به گوش می‌رسد چه آنکه عبدالکاظم الزیادی، عضو فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه ، دیروز صراحتا ناراحتی نمایندگان  را از تعیین روز چهارشنبه به‌عنوان روز رای‌گیری درخصوص توافقنامه امنیتی اعلام کرد.

وی افزود: دلیل نارضایتی نمایندگان، ‌تدوین نشدن قانون برای تصویب این توافقنامه است، زیرا براساس نظام داخلی پارلمان باید پیش از امضای چنین توافقنامه‌ مهمی که با آینده‌ عراق در ارتباط است قانون تصویب آن تدوین شود.

عقیل عبدحسین، رئیس جبهه‌ پارلمانی صدر نیز با اشاره به تحولات سیاسی و اختلافات بین احزاب سیاسی درخصوص برخی امور، امکان اجماع ملی درخصوص توافقنامه و تصویب آن در جلسه فردا را بعید دانسته است. از سوی دیگر اوضاع در جبهه اعراب سنی هم مانند گذشته است.

عمر عبدالستار الکربولی، از رهبران حزب اسلامی عراق نیز گفت: جبهه التوافق و حزب اسلامی عراق به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب این جبهه هرگز از اصول 3 گانه برای تصویب توافقنامه چشم پوشی نمی‌کنند.

وی افزود: اصول 3 گانه ما عبارتند از انجام رفراندوم درخصوص توافقنامه، انجام اصلاحات سیاسی واقعی و تغییر برخی مفاد توافقنامه.

در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها هم گفته‌اند که جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق و فهرست ائتلاف یکپارچه شیعه در تلاش هستند تا دیگر احزاب پارلمانی  را نسبت به تصویب این توافقنامه قانع سازند. قرار است امروز نشستی در این‌باره انجام شود.

کد خبر 69246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز