همشهری آنلاین: پارلمان عراق توافق‌نامه خروج نیروهای‌ آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر  توافقنامه جنجال برانگیز موسوم به خروج نظامیان آمریکایی از عراق، امروز پنجشنبه 7 آذر  با 144 رای مثبت از مجموع 198 نماینده حاضر در نشست امروز، در برابر مخالفت تمام اعضای فراکسیون صدر و برخی نمایندگان دیگر،تصویب شد.

در این نشست ابتدا سند اصلاح ملی تصویب شد و در ادامه توافقنامه خروج نظامیان آمریکایی و توافقنامه همکاری راهبردی با آمریکا به تایید اکثریت نمایندگان حاضر در نشست امروز رسید.

بر اساس این طرح نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2012 کاملا خاک عراق را ترک خواهند کرد.

برخی از نمایندگان عراقی به سبب مخالفت با این توافقنامه، نشست امروز را تحریم کردند.

رئیس پارلمان عراق عصر چهارشنبه ششم آذر رای گیری درباره توافقنامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق را به سبب دست نیافتن فراکسیونها به توافق درباره سند اصلاح، به امروز پنجشنبه هفتم آذر موکول کرده بود؛ برخی فراکسیونهای سیاسی سند موسوم به اصلاح سیاسی را پیش شرط خود برای موافقت با توافقنامه عقب نشینی نظامیان اعلام کرده بودند.

جبهه التوافق بزرگترین جریان سیاسی وابسته به اقلیت اهل سنت عراق موافقت با توافقنامه امنیتی را مشروط به تحقق مطالباتش که مهمترین آنها لغو قانون بازخواست و عدالت مربوط به بعثی ها و آزادی زندانیان و بازنگری بودجه دولت است، دانسته بود.

توافقنامه امنیتی که به توافقنامه خروج نظامیان آمریکا از عراق تغییر نام داد؛ چند بار به سبب درخواست دولت عراق، با تغییراتی در برخی بندها همراه شد، اما برخی گروههای سیاسی هشدار داده اند که متن نهایی این توافقنامه- که امروز در پارلمان تصویب شد-دربرگیرنده بندهای خطرناکی به زیان حاکمیت و استقلال عراق است.

کد خبر 69447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز