مجموع نظرات: ۲۴
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
۱۲ نفر

«قرارمان سر پارک قورباغه» این اصلاح را هنوز هم ساکنان قدیمی یکی از محله‌های اعیان‌نشین به کار می‌برند. کسانی که یکی از تفریح‌های کودکانه‌شان بازی با قورباغه‌های تنها بوستان محله‌شان بود. بوستانی که در زمان قاجار و دوران ناصرالدین شاه جزو املاک مستوفی الممالک به شمار می‌آمد. اما این بوستان کجاست و قورباغه‌هایش چه شدند؟

بوستان کودک

همشهری آنلاین‌ - مریم باقرپور: اغلب مردم تصور می‌کنند شهرک غرب محله‌ای جدید است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن را ساخته‌اند اما براساس اسناد موجود، این شهرک قدمت زیادی دارد. گرچه ساخت‌وساز برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه‌اش، به دهه ۴۰ می‌رسد اما در گذشته روستایی خوش آب و هوا و تاریخی بوده که جمعیت زیادی در بلوار خوردین آن زندگی می‌کردند. روستا خوردین در محدوده جنوبی روستای اوین و درکه بوده و دلیل نامگذاری‌اش هم قرار گرفتن روی تپه‌هاست. در اصل «خوردین» یا «خُردین» به معنای تپه و برجستگی زمین است. در زمان قاجار و دوران ناصرالدین شاه هم این ده جزو املاک مستوفی الممالک به شمار می‌آمد و او در این ده باغ بزرگی قرار داشت که این روزها دفتر آستان قدس رضوی و پارک «کودک» است. اما این پارک میان مردم به قورباغه شهرت گرفته بود و هنوز هم گاهی از آن به همین نام یاد می‌کنند. «سید حامد حسینی» از جوانان محله دراین‌باره می‌گوید: «شهرک غرب از گذشته فضای سبز زیاد داشت اما مهم‌ترین پارک آن، بوستان کودک فعلی است. البته وضعیتش مثل حالا نبود و زمینش را شن و سنگ تشکیل می‌داد. جای حوض فعلی هم استخری بود که آن را با قنات خوردین پر می‌کردند تا برای آبیاری درختان پارک استفاده کنند. آب جاری و فضای سبز باعث شده بود، در این استخر قورباغه‌های زیادی وجود داشته باشد که در اطراف پراکنده می‌شدند. به همین دلیل آنجا به نام قورباغه معروف بود.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

 قورباغه‌بازی در محله اعیان‌نشین‌ پایتخت
استخری که محل تجمع قورباغه‌ها بود

خاطره‌های ماندگار

پارک قورباغه این روزها در بلوار خوردین، بین خیابان‌های ایران زمین و مهر قرار دارد. «علی حاج علیان» هم که از آن دوران تا کنون به این پارک‌ تردد زیادی داشته، می‌گوید: «این پارک به دلیل وجود قورباغه‌هایش پاتوق بچه‌های محل شده بود. چون در استخر نمی‌توانستند شنا کنند اما قورباغه‌هایش بازیچه بسیاری شده بود و حتی برای گرفتن‌شان مسابقه می‌گذاشتند. عصرها هم صدایشان محله را پر می‌کرد. با این وجود آخر هر هفته‌ خانواده‌ها با خودشان زیراندازی می‌آوردند و در فضای سبز استراحت می‌کردند. همین باعث شده بود تا برایمان این محیط جذابیت بیشتری داشته باشد.»

 قورباغه‌بازی در محله اعیان‌نشین‌ پایتخت
استخر و کانال آبی که از گذشته باقی مانده است

راه میان‌بر بین ۲ فاز شهرک

این روزها درورودی پارک قورباغه نام بوستان کودک به تاریخ ساخت ۱۳۴۸ و وسعت ۳۰ هزارو ۷۳‌مترمربع نوشته شده است اما هنوز آن را بسیاری با نام قورباغه می‌شناسند و حتی در برخی از برنامه‌های مسیریاب وقتی نام پارک قورباغه زده می‌شود، این بوستان را نشان می‌دهد. «خورشید رضایی» از اعضای هیئت امنای شهرک غرب که از ابتدای دهه ۶۰ در این محدوده از منطقه ۲ سکونت دارد می‌گوید: «پارک قورباغه تنها بوستان محلی شهرک بود که فضای سبز زیادی داشت. به همین دلیل همیشه شلوغ و پر از جمعیت بود و بچه‌ها بیشتر از این مکان استقبال می‌کردند. از طرفی ساکنان فاز یک که می‌خواستند به تنها مرکز خرید محله در خیابان گلستان بروند، این فضای سبز برای آنها راه میان‌بر به شمار می‌آمد و می‌توانستند راحت از فاز یک به فاز ۲ بروند. برای همین مهم شده و قورباغه‌هایش هم جالب‌تر بود!»

آب قنات جریان دارد

پارک قورباغه این روزها تغییرات زیادی کرده است. تمام محوطه‌اش سنگ‌فرش شده و درختانش قد علم کرده‌اند. اما همچنان آن استخر قدیمی وجود دارد و برای جلوگیری از سقوط افراد به داخل آن، اطرافش را محصور کرده‌اند. حسینی می‌گوید: «آب قنات هنوز در این بوستان جاری است و همین باعث شده تا پارک کودک همچنان سبز و جذاب باشد حتی بدون قورباغه‌ها. به همین دلیل با وجود بوستان‌های مختلف مانند خوارزم، سدروس و حتی باغ‌راه فدک مردم هنوز در این بوستان‌ تردد دارند و به نام قورباغه می‌شناسند. با این حال نوز بین اهالی شهرک غرب اینجا به پارک قورباغه شناخته شده است و از آن خاطره‌ها دارند، اما دیگر از آن قورباغه‌ها و بازی کودکان و نوجوانان خبری با قورباغه نیست.

 قورباغه‌بازی در محله اعیان‌نشین‌ پایتخت
درختانی که همچنان با آب قنات سیراب می‌شوند
کد خبر 691512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سهیلا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 0
    یادش بخیر. اون بازارچه الان تخریب شده و تنها گودی از آن باقی مانده است. چه روزهایی داشتیم با آن بازارچه و پارک
  • بهار IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    11 0
    یادش بخیر ما اکثر جمعه ها و سیزده بدر ها می رفتیم همین پارک چه ناهارها که دسته جمعی اینجا نخوردیم حیف که اون موقع ها خبری از موبایل های دوربین دار نبود . دست شما درد نکند با این گزارش زیبا
  • فاطمه IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    10 0
    چه فضای سبز خوبی داره
  • پروین IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 0
    یه جا گفتید هییت امنای محله شهرک غرب، یاد آقای آسرایی بخیر. چقدر برای آباد کردن این پارک تلاش کرد
  • شاهین IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 1
    عکس اول چقدر جالبه. فکر کردم واقعا جایی نزدیک برج میلاد هست که بچه ها قورباغه بازی کنن
  • سایه IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 3
    شهرک عرب یه زمانی محله اعیان نشین بود. الان شلوغ شده و انقدر پاساژ ومجتمع تجاری و برج ساخته اند که بیشتر باید به معضلاتش پرداخته میشد.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 1
    محله شهرک غرب محله عیان نشین است اما الان خیلی شلوغ شده انا عکس اول عجب فضای سبزی داره عالیییییی
  • کیانوش IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 1
    پارک سید جمال الدین در یوسف آباد هم زمانی پر قورباغه بود. شب ها جرات بیرون رفتن نداشتیم
  • ساره IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 2
    این همان پارکی است که کنار اتوبان همت ساخته اند؟
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 0
      نه. برای دیدنش باید به خ ایران زمین بغد از میدان صنعت بروید
  • مهناز اعرابی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 1
    آن گودی گه گفته شده همان گود بابک زنجانی است که می خواست برای اهالی مجتمع تجاری بسازه حالا چند ساله رها شده و دل و بدن مردم می لزره
  • شیوا IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 0
    اگر قراره که مردم از آن فضای استفاده کنند چرا دور آبنما حصار کشیدن. مثل زندان است
  • زینب IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 8
    خب بالاخره قورباغه هارانابودکردید یانه؟اخه بعدازسگ وگربه ها نوبت قورباغه هاست.مملکت مشکل دیگری نداره.
  • علی امیری IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 4
    در تهران جاهای دیدنی با روایت های زیادی وجود دارد که اگر به ان پرداخته شود عالی میشود. مثلا داستان میدان کلانتری را بد نیست بازخوانی کنید
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    چه جالب اما غربي‌ها خيلي هم لاكچري نبودنا
  • سید حسن IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 3
    وقتی خداوند رزق و روزی یک مورچه را در دریا توسط قورباغه ای که در دهان کوسه ای می رود ، تا مسیری طولانی را طی کند و دانه ای را به دهان مورچه ای برساند، می رساند پس بفکر تمام بندگانش میباشد
  • ناشناس IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 1
    خدا خیرتون بده یه کم دلمون باز شد😍😍